ProgramowanieRynek
15 polskich projektów, które mają szansę wystartować w finałach Imagine Cup 2016
W ramach organizowanej przez instytut Wzornictwa Przemysłowego rywalizacji wyłonione zostaną projekty, które będą reprezentować Polskę podczas światowych rozgrywek Imagine Cup 2016. Finały krajowe Imagine Cup odbędą się 13 kwietnia w Warszawie.
Zdaniem organizatorów lokalnych eliminacji, tegoroczny Microsoft Imagine Cup, konkurs znany jako technologiczne mistrzostwa świata studentów, wkracza właśnie w swoją decydującą fazę. W trakcie eliminacji do udziału w światowych finałach wyłoniono po 5 najlepszych projektów w każdej z trzech kategorii: Innowacje, Projekty Społeczne oraz Gry.
W kategorii „Innowacje” do światowych finałów Imagine Cup nominowano rozwiązania:
• Projekt o nazwie Explicit Motion, którego efektem ma być pierwszy na świecie slider video do filmów poklatkowych, sterowany za pomocą Windows Phone. Aplikację rozwijaną przez zespół z Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie testowano m.in. podczas Rajdu Dakar.
• Rozwiązanie SMILe (Secure Mobile Interface for Locking), które ma stanowić alternatywę dla klasycznych zamków. Mechanizm blokujący ma być sterowany smartfonem z funkcją Bluetooth lub kartą bankomatową. Jak twierdzą autorzy projektu z Akademii Technicznej w Warszawie dzięki technologiom łączności bezprzewodowej (Bluetooth 4.0 i NFC) zamek będzie w stanie wykryć, kiedy właściciel ktoś zbliża się do drzwi i rozpoznać czy powinien odblokować mu dostęp.
• Rozwiązanie Mouse3D tworzone przez zespół studentów Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu. Efektem projektu ma być myszka wykorzystująca ultradźwięki pozwalając użytkownikowi w pełni wykorzystać możliwości trzech wymiarów w pracy na komputerze. Według autorów technologia mogłaby zastąpić klasyczne kontrolery używane do wykonywania akcji w wirtualnym świecie. Rozwiązanie ma być też zintegrowane z wiodącymi narzędziami do modelowania trójwymiarowego.
• Platforma Smartbox, czyli kompleksowy system zarządzania elektrycznością za pośrednictwem smartfona. Rozwiązanie tworzone przez reprezentantów Zespołu Szkół Mechanicznych w Rzeszowie, Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie i Politechniki Rzeszowskiej, ma także dysponować funkcją antywłamaniową.
• Mirkosoft – serwis do zarządzania różnego rodzaju wydarzeniami wraz z bazą danych usługodawców. Projekt rozwija zespół z Politechniki Białostockiej.
W kategorii Projekty Społeczne rywalizować będą:
• Platforma Let’s Stop Diabetes rozwijana przez zespół z Politechniki Łódzkiej. Zgłoszone do konkursu rozwiązanie ma być podstawowym mechanizmem do monitorowania stanu zdrowia chorych na cukrzycę. Docelowo platforma ma sprzyjać m.in. komunikacji pomiędzy lekarzami i pacjentami.
• Aplikacja myBlood – wyposażone w mechanizmy znane z mediów społecznościowych rozwiązanie mające na celu m.in. promowanie krwiodawstwa. Istotną rolę w projekcie odgrywa współpraca z lokalami gastronomicznymi oraz obiektami kultury, które zaoferują zniżki dla użytkowników myBlood po oddaniu odpowiedniej ilości krwi.
• System Matia – wielosensorowe rozwiązanie wizyjne dla osób niewidomych. Podstawą projektu jest niewielki, mobilny moduł wizyjny wyposażony w dwie kamery, czujniki ultradźwiękowe i czujniki położenia oraz inne sensory gromadzące informacje o otoczeniu. Współpracująca z rozwiązaniem aplikacja na platformy mobilne ma zaś interpretować dane o otoczeniu i prezentować je przy pomocy opisu słownego i muzycznego.
• Morpheus, czyli systemem mobilny, wykorzystujący techniki biomedyczne w celu wnioskowania i diagnostyki jakości snu. Morpheus łączy nowoczesne przenośne sensory wbudowane w opaskę MorpheusBand z aplikacją mobilną w celu rozpoznawania zaburzeń sennych. Rozwiązanie ma analizować m.in. informacje o tętnie, oddechu, natlenieniu, saturacji krwi i galwanicznym odczynie skóry użytkownika w celu diagnozowania zaburzeń snu.
• Rozwiązanie Anti-Collision Car System, które ma zwiększyć bezpieczeństwo kierowców na drodze. Dzięki czujnikowi odległości wykrywa szybkie zmniejszanie się odległości między samochodami i może zawczasu ostrzec kierowcę przed zderzeniem. W razie wypadku system automatycznie powiadamia służby ratunkowe. Gromadzone centralne, na platformie Azure, informacje mają zaś sprzyjać wdrażaniu usprawnień w ruchu drogowym.
W kategorii „Gry” o udział w Imagine Cup 2016 rywalizować będą projekty:
• Spooky Tom – przeznaczona dla dzieci w wieku 7-13 lat gra tworzona przez studentów Politechniki Gdańskiej i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
• gra mobilna Unicell, w której gracz kontroluje funkcjonowanie ewoluującego organizmu jednokomórkowego poprzez zarządzanie jej wewnętrznymi strukturami.
• projekt Raisin` – gra, w której celem gracza jest znalezienie odpowiedzi na każde pytanie początkującego twórcy gier. Za jej rozwój odpowiadają studenci Politechniki Łódzkiej.
• łącząca elementy gier karciano-kolekcjonerskich z heksagonalną planszą i rzeźbami 3D gra Hexiles tworzona przez zespół z Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie.
• Komo&Nik, czyli przeznaczona na platformy PC i Xbox 360, gra kooperacyjna.