Rynek

160 mln zł dla uczelni na kształcenie w technologiach krytycznych

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchomiło konkurs „Kształcenie na potrzeby technologii krytycznych”, w ramach którego uczelnie mogą otrzymać do 6 mln zł na stworzenie nowych lub modernizację istniejących kierunków studiów związanych z biotechnologią, technologiami cyfrowymi oraz czystymi i zasobooszczędnymi technologiami. Na wsparcie przeznaczono łącznie 160 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Nabór wniosków potrwa do 9 marca 2026 roku, a projekty muszą zakończyć się do końca września 2029 roku.

160 mln zł dla uczelni na kształcenie w technologiach krytycznych

Konkurs ma dostosować ofertę dydaktyczną szkół wyższych do potrzeb gospodarki oraz procesów zielonej i cyfrowej transformacji. Priorytetowe obszary odpowiadają wytycznym Komisji Europejskiej w ramach inicjatywy STEP, która zakłada rozwój europejskiej suwerenności technologicznej w trzech segmentach o strategicznym znaczeniu: biotechnologii, technologiach cyfrowych i czystych technologiach.

Jak podkreśla prof. Jerzy Małachowski, dyrektor NCBR, kluczowe będzie przygotowanie wysoko wykwalifikowanych kadr, które będą w stanie rozwijać i wdrażać technologie o dużym znaczeniu dla bezpieczeństwa i konkurencyjności europejskiej gospodarki.

„Stawiamy przed szkołami wyższymi zadanie uspójnienia oferty kształcenia z wymogami konkurencyjności polskiej i europejskiej gospodarki właśnie w odniesieniu do technologii krytycznych objętych inicjatywą STEP. Zależy nam na tym, aby zapalić do tej idei zarówno wykładowców, jak i studentów. Jestem przekonany, że ten ruch zapewni kluczowe kadry, które z entuzjazmem zaangażują się w rozwój biotechnologii, technologii cyfrowych oraz szeregu efektywnych rozwiązań przyjaznych dla środowiska” – skomentował prof. Jerzy Małachowski.

O dofinansowanie mogą ubiegać się zarówno uczelnie publiczne, jak i niepubliczne. Finansowanie obejmuje m.in. tworzenie nowych kierunków lub specjalności, modernizację programu studiów we współpracy z biznesem, rozwój kompetencji studentów poprzez staże, kursy, szkolenia czy projekty badawcze, a także szkolenia i wizyty studyjne dla kadry dydaktycznej.

NCBR zakłada, że projekty przełożą się na powstanie bardziej elastycznych i nowoczesnych programów studiów oraz zwiększenie liczby absolwentów posiadających kompetencje kluczowe dla rozwoju nowoczesnej gospodarki. To kolejna inicjatywa tego typu – we wcześniejszych naborach wsparcie uzyskały m.in. kierunki związane z OZE, rolnictwem, przemysłem lotniczo-kosmicznym czy transportem. Jednym z przykładów jest projekt Uczelni Łazarskiego, która dzięki funduszom FERS rozwinęła specjalności z zakresu ruchu lotniczego i dronów, tworząc m.in. Laboratorium Dronów i Technologii Przyszłości oraz wdrażając symulatory VR.

Nowy konkurs ma wzmocnić podobne działania, tym razem ukierunkowane wyłącznie na technologie krytyczne wskazane przez KE – obszary, od których zależą europejska innowacyjność, odporność i bezpieczeństwo technologiczne.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *