Grupa ASBIS wypracowała rekordowe w swojej historii wyniki finansowe zarówno w IV kwartale, jak i w całym 2020 roku. I tak, przychody ze sprzedaży w ubiegłym roku wyniosły blisko 2,4 mld USD w porównaniu do ponad 1,9 mld USD w 2019 roku – oznacza to wzrost o 24%. Z kolei zysk netto w tym okresie wzrósł o 140% i wyniósł 36,5 mln USD (15,2 mln USD w 2019 roku) – poinformowali przedstawiciele dystrybutora, dodając, że spodziewają się także „mocnego” 2021 roku.
W samym IV kwartale 2020 roku przychody ASBIS wyniosły 865,8 mln USD (wzrost o 30% względem IV kw. 2019 roku), natomiast zysk netto osiągnął poziom 21,4 mln USD, co oznacza wzrost o 167% w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W tym okresie Grupa weszła m.in. na rynek dostarczania aplikacji i rozwiązań bezpieczeństwa w krajach bałtyckich we współpracy ze spółką A 10 Networks. W IV kwartale podpisano także umowy o współpracy z firmami Mac Paw, Kemp Technologies oraz D3 Security.
Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie już miały największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to ani w IV kwartale, ani w całym 2020 roku. Udział regionu krajów byłego ZSRR w przychodach ASBIS ogółem wzrósł do 54,5% w 2020 roku, z poziomu 53,5% w roku poprzednim, poinformowali przedstawiciele Grupy.
Z kolei najwyższy wzrost sprzedaży w minionym roku wypracowała Polska, a największymi jego czynnikami były procesory, dyski SSD oraz moduły pamięci (RAM).
Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w okresie I-IV kw. 2020 roku były:
- Polska – wzrost o 42,9%
- Kazachstan – 41,9%
- Zjednoczone Emiraty Arabskie – 26,2%
- Rosja – 23,4%
- Białoruś – 18,3%
- Ukraina – 13,4%
- Czechy – 10,5%.
Wzrost sprzedaży krajów byłego ZSRR generowany był z kolei głównie przez sprzedaż nowych produktów Apple oraz projekty biznesowe.
„Rok 2020 był dla nas rekordowy. I to nie tylko na poziomie przychodów, ale również zysków. Zrealizowaliśmy naszą prognozę finansową, która była ustalona na wysokim poziomie. Obecnie nie zwalniamy tempa. Pracujemy już na kolejny dobry rok” – skomentował Serhei Kostevitch, dyrektor generalny i przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.
Według zapowiedzi, spółka zamierza utrzymać silną pozycję rynkową i wzmocnić relacje z klientami oraz dostawcami. Będzie też skupiać się na pozyskiwaniu i obsłudze dużych projektów biznesowych. Przedstawiciele Grupy oczekują również, że ich marki własne – przemodelowane Prestigio, z silnym Canyon i obiecującą Perenio – pozytywnie wpłyną na przychody oraz rentowność spółki. Jak wskazano, ASBIS rozważa także wprowadzenie na rynek nowej marki własnej odpowiedzialnej za rozwój segment małego AGD.
Po koniec marca br. planowana jest publikacja wstępnych prognoz finansowych na rok 2021 – obecnie dopinany jest tegoroczny budżet spółki, podsumowali jej przedstawiciele.