Sztuczna inteligencjaCyberbezpieczeństwoPolecane tematy
56% firm uważa, że AI zwiększy ryzyko cyberataków
W 2024 roku aż 83% polskich firm doświadczyło przynajmniej jednej próby cyberataku. Niemal dwukrotnie spadła natomiast liczba firm, które nie odnotowały żadnego ataku – z 33% do 17%, co jest najniższym wynikiem w historii ośmiu edycji badania „Barometr cyberbezpieczeństwa” KPMG w Polsce. Ryzyko cyberataków stanowi kluczową barierę dla firm we wdrażaniu systemów opartych na AI – aż 56% z nich uważa, że rozwój tej technologii spowoduje wzrost zagrożeń w cyberprzestrzeni. Jednocześnie 68% organizacji nie podjęło jeszcze działań, przygotowujących je do wdrożenia rozporządzenia AI Act.
W 2024 roku liczba firm, które zarejestrowały przynajmniej jeden incydent związany z cyberbezpieczeństwem, wzrosła o 16% rdr, do wspomnianych 83%. Całkowita liczba prób ataków rośnie niezależnie od wielkości firmy, przy czym największą intensyfikację odnotowują duże przedsiębiorstwa. 55% z nich zauważyło wzrost lub znaczny wzrost w porównaniu do 38% średnich i 40% małych firm.
Wycieki danych wyprzedzają phishing
Ranking najpoważniejszych cyberzagrożeń w 2025 przyniósł istotne zmiany w porównaniu z poprzednimi czterema edycjami, w których phishing zdecydowanie dominował. W tegorocznym badaniu KPMG, nadal wiele firm uznało phishing za najpoważniejsze zagrożenie, jednak ostatecznie najwięcej badanych wskazało wycieki danych za pośrednictwem złośliwego oprogramowania. Na trzecim miejscu znalazły się ataki typu odmowa usługi, co stanowi najbardziej zauważalną zmianę w polskim krajobrazie cyberzagrożeń, w porównaniu z historycznymi wynikami, gdzie były one jednymi z ostatnich na liście obaw. Na kolejnych miejscach znalazły się ogólne kampanie ransomware i kradzież danych przez pracowników.
W 2024 roku największym wyzwaniem wskazywanym przez respondentów były trudności w zatrudnieniu i utrzymaniu wykwalifikowanych specjalistów (34% wskazań) oraz niewystarczające budżety (33%). Warto również zwrócić uwagę na wzrost znaczenia braku wsparcia najwyższego kierownictwa. W 2024 roku problem ten wskazało 26%, podczas gdy rok wcześniej było to 17%.
Outsourcing zadań związanych z cyberbezpieczeństwem pozostaje powszechną praktyką – w minionym roku korzystało z niego 81% badanych organizacji. Ponad połowa badanych firm deleguje więcej niż jedną funkcję bezpieczeństwa.
AI a wyzwania cyberbezpieczeństwa
Sztuczna inteligencja budzi liczne obawy, zwłaszcza w kontekście cyberataków, które okazują się największym wyzwaniem. Dla wielu firm stanowią one poważniejszy problem niż koszty wdrożenia czy brak kontroli nad wykorzystaniem AI przez pracowników.
„Skutki ekspansji AI w obszarze cyberbezpieczeństwa są trudne do przewidzenia, ponieważ obejmują szerokie spektrum potencjalnych scenariuszy. Sztuczna inteligencja może nie tylko generować nowe zagrożenia, takie jak zaawansowane oszustwa czy kradzież tożsamości, ale również oferować znaczące wsparcie w ochronie przed cyberatakami. Jej możliwości obejmują analizę danych, bardziej efektywne wykrywanie oszustw oraz przeprowadzanie zaawansowanych testów penetracyjnych, co czyni ją narzędziem o podwójnej roli – zarówno sprzymierzeńcem, jak i przeciwnikiem w walce z cyberzagrożeniami” – komentuje Michał Kurek, Partner i Szef Zespołu Cyberbezpieczeństwa w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. „Warto zauważyć, że ponad połowa badanych przewiduje wzrost zagrożeń związanych z nowymi typami ataków wynikającymi z szerokiego wdrożenia AI. Jednocześnie ponad jedna czwarta respondentów uważa, że AI nie wpłynie istotnie na poziom zagrożeń, a 16% liczy na spadek ryzyka dzięki jej zastosowaniom w ochronie cyfrowej” – dodaje.
Sztuczna inteligencja znajduje szerokie zastosowanie w firmach, jednak preferencje w wyborze rozwiązań są wyraźnie zróżnicowane. Najwięcej organizacji (38%) korzysta z gotowych usług AI dostępnych w chmurze lub od zewnętrznych dostawców, co wskazuje na popularność łatwych do wdrożenia i skalowalnych rozwiązań. Z kolei podejście hybrydowe, łączące modele lokalne z chmurowymi, zostało wskazane przez 16% firm, co podkreśla ich chęć wykorzystania elastyczności obu rozwiązań.
Rozporządzenie AI Act
Rewolucja związana ze sztuczną inteligencją oraz obawy związane m.in. z cyberbezpieczeństwem znajdują swoje odzwierciedlenie w unijnym rozporządzeniu AI Act (Rozporządzenie o sztucznej inteligencji). Choć w pełnej formie zacznie obowiązywać dopiero w 2027 roku, jego kolejne etapy są rozłożone w czasie, a już teraz obowiązują ograniczenia dotyczące systemów AI o wysokim ryzyku.
Z badania KPMG w Polsce wynika, że wiele firm odkłada przygotowania do uzyskania zgodności z nowymi przepisami. Prawie połowa z nich zaplanowała działania na później (43%), bliżej terminu obowiązywania regulacji, a jedynie 18% firm już rozpoczęło projekt dostosowujący organizację do wymagań AI Act. Zaledwie 14% przedsiębiorstw jest w pełni zgodnych z wymogami, a co czwarta organizacja nie podjęła jeszcze żadnych działań przygotowawczych.