Wstępniak
Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i oparte na nich rozwiązania mające na celu zautomatyzowanie kolejnych czynności dotąd wykonywanych przez ludzi – to jeden z najsilniejszych dziś trendów widocznych w branży IT. O automatyzowaniu mówią dostawcy oprogramowania, sprzętu i usług (głównie tych, opartych na modelu chmury obliczeniowej). Coraz częściej pojawiają się jednak zasadne głosy mówiące o konieczności bardziej długofalowego spojrzenia na ten trend, ze szczególnym uwzględnieniem potencjalnych zmian gospodarczych, społecznych, a nawet ekologiczne. Przykładowo, rywalizacji z opartymi na sztucznej inteligencji rozwiązaniami obawia się już niemal 25% pracowników. W efekcie nie zastanawiają się oni nad szansami wynikającymi choćby z nieosiągalnej dla maszyn kreatywności. Wnioski z badania przeprowadzonego przez Oracle – we współpracy z uczelnią Otto Beisheim School of Management – szerzej opisujemy na str. 30.
Czy jednak nie jest za wcześnie na wprowadzanie kolejnych zasad i wytycznych dotyczących etyki sztucznej inteligencji? Zdecydowanie nie! Co jednak łączy rozważania etyczne na temat AI i technologię Blockchain? Okazuje się, że bardzo wiele. O szczegółach tej zależności przeczytają Państwo w artykule Ireneusza Piecucha, Partnera w kancelarii IPM na str. 26. Innym, nad wyraz często używanym dziś hasłem jest cyfrowa transformacja. Zainteresowanie możliwymi do przeprowadzenia za sprawą technologii zmianami biznesu nie dziwi, wszak potencjalne korzyści przemawiają do wszystkich właścicieli i menedżerów biznesu. Obietnice cyfrowej transformacji świetnie wpisują się też w oczekiwania klientów większości firm. Dlaczego zatem – jak mówią statystyki – niepowodzeniem kończy się aż 70% projektów cyfrowej transformacji biznesu? Do tego problemu odnosi się m.in. raport Future Thinkers. Jego wnioski zaprezentowane podczas Dell Technologies Forum 2019 opisujemy na str. 32.
Cyfrowe zmiany biznesu można jednak wdrażać z powodzeniem. Dowodzi temu przykład sklepów Żabka, w których wdrażany jest nowy, garściami czerpiący z nowinek technologicznych format placówek. Co więcej, Żabka Polska ma ambicje, aby stać się pionierem transformacji cyfrowej w branży handlowej i zamierza co jakiś czas wprowadzać nowe udogodnienia. Więcej na ten temat na str. 36.
Fundamentem wielu projektów transformacyjnych są usługi oferowane w modelu chmury obliczeniowej. Decyduje tu m.in. łatwość i elastyczność ich wykorzystania. Mówiąc o modelu chmury obliczeniowej warto wspomnieć, że – wedle najnowszych analiz IDC CEE – w 2018 roku wydatki na usługi cloud computing w Polsce sięgnęły 325,5 mln USD. Był to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów polskiego rynku IT. Jednocześnie, aż 92% polskiego rynku usług w chmurze stanowiły usługi dostępne w modelu chmury publicznej. Raport IDC opisujemy na str. 66.
Coraz większa dynamika biznesu sprawia, że i od rozwiązań wspierających biznes oczekuje się wysokiej otwartości na zmiany. Efektem jest m.in. duża dynamika rozwoju różnego rodzaju aplikacji. Od programistów oczekuje się jednak, aby kod oprogramowania, które tworzą pozostawał w pełni funkcjonalny, ale zajmował jak najmniej miejsca. W efekcie pewne konstrukcje programistyczne są zastępowane krótszymi. Takim potrzebom świetnie odpowiada – dostępna od roku – funkcjonalność Java Local Variable Type Inference. Jej możliwości i przykłady zastosowania prezentujemy na str. 56.
Polecamy także artykuł opisujący przykład wykorzystania możliwości nowych technologii w kontekście ochrony środowiska. eDrop to – wymyślony w Polsce – inteligentny gadżet, który pomaga użytkownikom na co dzień korzystać z wody w sposób bardziej świadomy i racjonalny oraz ograniczyć zużycie wody nawet o 50%. Projekt ten zwyciężył w II edycji konkursu SingularityU Poland Global Impact Challenge 2019. Więcej informacji na str. 62.
Piotr Waszczuk,
zastępca redaktora naczelnego ITwiz