Sztuczna inteligencjaRynekPolecane tematy
4 kluczowe trendy związane z rozwojem GenAI
Według najnowszego raport Accenture Technology Vision „New Age of AI to Bring Unprecedented Autonomy to Business”, niemal 70% liderów biznesu uważa, że firmy muszą pilnie przemodelować procesy projektowania, tworzenia i funkcjonowania systemów operacyjnych. Nadchodzi bowiem nowa era cyfryzacji, w której systemy GenAI nieustannie się uczą, oferując organizacjom nowy rodzaj autonomii napędzanej AI.
Generatywna sztuczna inteligencja zmienia obecnie fundamenty działania przedsiębiorstw, a z czasem będzie umożliwiać tworzenie “cyfrowych mózgów” – systemów zarządzania wiedzą i procesami. To nie tylko nowa technologia, to całkowicie nowy sposób pracy – uważają przedstawiciele Accenture.
“Dzięki wykorzystaniu wieloagentowych modeli gen AI organizacje mogą projektować elastyczne, autonomiczne systemy IT, które nie tylko odpowiadają na istniejące potrzeby, ale również będą przewidywać przyszłe wyzwania i tworzyć nowe możliwości biznesowe. Te architektury pozwolą firmom osiągnąć niespotykaną dotąd autonomię operacyjną, przekształcając sposób, w jaki realizowane są procesy i strategiczne cele w dynamicznym środowisku” – zauważa Grzegorz Chudek, Managing Director, Cloud First Lead, Accenture w Polsce.
Z badania przeprowadzonego przez Accenture wynika, że coraz częściej agenci AI będą wspierać firmy w zakresie rozwoju technologii, działać jako ambasadorzy marek, zasilać roboty w świecie fizycznym oraz tworzyć harmonijne relacje z ludźmi, oparte na współpracy i obustronnym rozwoju.
Aby jednak osiągnąć szerokie i pozytywne efekty oddziaływania AI, niezbędne jest zaufanie do tej technologii – wykraczające poza aspekty techniczne, a obejmujące jej zgodne z prawem i oczekiwaniami działanie, wskazują autorzy raportu. To oznacza potrzebę tworzenia systemów cyfrowych i modeli sztucznej inteligencji, które są precyzyjne, przewidywalne, spójne i przejrzyste, ale przede wszystkim – wykorzystywane w sposób odpowiedzialny. Nawet 77% liderów ankietowanych w badaniu Accenture uważa, że realne korzyści z technologii AI będą możliwe tylko wtedy, kiedy podstawą jej wdrożenia będzie zaufanie. Według zdecydowanej większości respondentów (81%) zaufanie powinno być fundamentalnym elementem każdej strategii technologicznej w organizacji.
4 kluczowe trendy
Raport Accenture wskazuje też na cztery kluczowe trendy związane z dynamicznym rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji:
- Cyfrowy Big Bang: Pokonanie bariery języka naturalnego w modelach bazowych AI było przełomem, który zapoczątkował fundamentalną zmianę w sposobie tworzenia oprogramowania i projektowania ekosystemów IT. Już dziś asystenci AI wspierający programistów zmieniają charakter ich pracy. Umożliwiają specjalistom skupienie się na projektowaniu architektury systemów, co przyspiesza proces demokratyzacji programowania i cyfryzacji przedsiębiorstw. Rozwój spersonalizowanych systemów, wynikający z tworzenia oprogramowania wspieranego przez generatywną AI oraz agentów AI, zmienia również sposób tworzenia aplikacji. Zamiast klasycznych, opartych na statycznej architekturze, powstają elastyczne systemy z wykorzystaniem agentów AI, które dostosowują się do intencji użytkownika. W miarę jak systemy multiagentowe stają się coraz bardziej wydajne, adaptacyjne i spersonalizowane, ich zastosowanie obejmuje zarządzanie procesami w coraz większej liczbie obszarów – od optymalizacji logistyki po automatyzację magazynów. Accenture wspiera tę przyszłość poprzez własne platformy oferujące agentów AI: GenWizard, SynOps i AI Refinery.
- Przyszłość Twojej marki: Marki rywalizują o to, by uczynić AI nowym punktem kontaktu z klientem, jednak firmy będą w stanie osiągnąć przewagę konkurencyjną jedynie wtedy, gdy równie dużą uwagę poświęcą personalizacji doświadczeń opartych na AI. Choć 80% liderów obawia się, że duże modele językowe (LLM) i chatboty mogą nadać wszystkim markom podobny ton komunikacji, 77% dostrzega rozwiązanie w proaktywnym tworzeniu spersonalizowanych doświadczeń AI z wprowadzeniem do nich charakterystycznych elementów, takich jak kultura, wartości i unikalny styl komunikacji.
- Modele LLM w świecie fizycznym: W nadchodzącej dekadzie na rynku pojawią się roboty o ogólnym przeznaczeniu z możliwością bardziej autonomicznego działania napędzanego przez sztuczną inteligencję. Ucząc się nowych zadań w ekspresowym tempie, roboty będą mogły działać jako wyspecjalizowani agenci AI w świecie rzeczywistym. Już teraz KION Groupm – we współpracy z Accenture i NVIDIA – optymalizuje wykorzystanie robotów napędzanych AI w magazynach. Roboty wesprą pracowników w celu przyspieszenia realizacji zamówień, zwiększenia bezpieczeństwa pracy oraz obniżenia kosztów. Nawet 80% liderów uważa, że współpraca robotów z ludźmi będzie sprzyjać wzajemnemu uczeniu się, budowaniu zaufania do technologii opartych na AI i zwiększaniu efektywności.
- Wzajemne uczenie się ludzi i AI: Ludzie i sztuczna inteligencja tworzą korzystną pętlę uczenia się: im częściej ludzie korzystają z AI, tym bardziej ona się doskonali, co z kolei zwiększa ich chęć do dalszego jej używania. W przeciwieństwie do tradycyjnej automatyzacji, która przynosiła jednorazowe korzyści, gen AI nieustannie rozwija swoje umiejętności, zwiększając wartość efektów jej pracy dla użytkowników indywidualnych i organizacji. Dla 80% liderów kluczowym priorytetem jest zapewnienie pozytywnego kierunku rozwoju relacji między ludźmi a sztuczną inteligencją, tak aby nie została ona zakłócona obawami związanymi z automatyzacją. Proces ten powinien zaczynać się od jasnego komunikowania strategii i angażowania pracowników we wdrażanie tej technologii. Badania pokazują, że pracownicy zaznajomieni z gen AI są pięciokrotnie bardziej skłonni do pozytywnego jej postrzegania, co przekłada się na korzyści zarówno dla nich, jak i organizacji.
Wyniki raportu Accenture Technology Vision 2025 zaprezentowane zostały podczas tegorocznych targów technologicznych Consumer Electronics Show 2025. Pełna wersja raportu Technology Vision 2025 dostępna jest pod poniższym linkiem.