Potrzeby w obszarze skutecznego wdrażania AI dotyczą dziś firm dowolnej wielkości, a także instytucji publicznych. Także w Polsce. Jednocześnie, dynamiczne tempo innowacji i złożoność aktualnych wyzwań narzucają konieczność ciągłego dostosowywania się do nowych realiów, co obejmuje nie tylko modele biznesowe, ale również kulturę organizacyjną.

Skuteczne wykorzystanie potencjału rozwiązań AI jest dziś coraz istotniejszym czynnikiem warunkującym możliwość efektywnego działania dla większości organizacji. Wobec niepewności geopolitycznej i gospodarczej oraz lawinowych zmian technologicznych, organizacje mierzą się z presją szybkiego podejmowania trafnych decyzji w oparciu o twarde dane, a także koniecznością zautomatyzowania części operacji.
Fundament przewagi
Sztuczna inteligencja staje się narzędziem transformującym procesy decyzyjne na wszystkich poziomach organizacji – od zarządów po szczebel operacyjny. Jak wskazuje raport „The state of AI – How organizations are rewiring to capture value” McKinsey, AI pozwala firmom generować wartość biznesową nie tylko poprzez automatyzację, ale przede wszystkim dzięki zwiększeniu skali i szybkości analizy danych.
Zdaniem ekspertów McKinsey, wdrożenie sztucznej inteligencji na szeroką skalę sprzyja tworzeniu nowych źródeł wartości biznesowej i transformacji modeli działania. Nierzadko wymaga jednak przebudowy struktury i kultury organizacji, nie mówiąc o dobrej współpracy poszczególnych działów biznesowych oraz konsolidacji i uporządkowania firmowych zbiorów danych.
Zmiany na rynku pracy, presja celna, konflikty regionalne oraz złożoność łańcuchów dostaw to tylko niektóre z kwestii wpływających na złożoność biznesu. Na tym tle AI jawi się jednak jako narzędzie kluczowe dla możliwości sprawnego prognozowania efektów złożonych zmian geopolitycznych i gospodarczych oraz podejmowania adekwatnych decyzji. Wiele wskazuje na to, że już niebawem powszechne będzie włączenie modeli AI do strategicznych procesów decyzyjnych. Powód jest prosty – AI daje możliwość podjęcia decyzji na podstawie złożonych analiz scenariuszowych stworzonych dzięki analizie ogromnych ilości danych i sygnałów. To z kolei przekłada się na odporność i szybkość reakcji organizacji. Co ważne, na poziomie operacji coraz częściej ma to miejsce już dziś.
Praktyczne korzyści i przykłady wdrożeń
Zdaniem wielu ekspertów, umiejętne wykorzystanie AI stwarza nowe możliwości generowania wartość oraz przewag konkurencyjnych w wielu branżach. Sztuczna inteligencja pozwala też na zwiększenie efektywności operacyjnej i tworzenie bardziej elastycznych, nadążających za dzisiejszą dynamiką rynków, modeli operacyjnych. Przykładowo, jak wskazuje raport PwC „The Fearless Future: 2025 Global AI Jobs Barometer”, sektory globalnej gospodarki o wysokiej adopcji AI notują trzy razy wyższy wzrost przychodów na pracownika niż branże w mniejszym stopniu korzystające z możliwości sztucznej inteligencji.
Z kolei badanie przeprowadzone we współpracy IBM IBV z Oxford Economics pokazuje, że aż 85% firm oczekuje za sprawą wykorzystania AI nowych możliwości transformacji modeli biznesowych w perspektywie trzech lat. Co więcej, niemal 9 na 10 uczestników badania przewiduje, że sztuczna inteligencja będzie mieć kluczowe znaczenie dla tworzenia innowacji produktowych i usługowych. Podobnych efektów można oczekiwać także w sektorze publicznym, gdzie AI pomoże zautomatyzować przetwarzanie wniosków, a także ułatwi analizę danych społecznych, zdrowotnych czy demograficznych. Niezależnie od branży AI stanie się też ważnym orężem w kontekście cyberbezpieczeństwa. We wszystkich tych wymiarach istotne będzie jednak właściwe przygotowanie i wykorzystanie dostępnych danych.







