Branża ITCyberbezpieczeństwoRynekPolecane tematy
Aby przetrwać, blisko połowa firm zainwestuje więcej w outsourcing IT
Ponad 45% organizacji zamierza w ciągu najbliższych 18 miesięcy zwiększyć nakłady na outsourcing usług IT – wynika z najnowszego raportu firmy NTT. Dla ponad połowy ankietowanych głównym powodem takiej inwestycji jest potrzeba wzmocnienia bezpieczeństwa środowisk IT. Pożądane będzie także eksperckie wsparcie w zakresie infrastruktury chmurowej.
Według badań przeprowadzonych swego czasu przez Deloitte, aż 59% przedsiębiorców za główny powód zlecania procesów na zewnątrz wskazywała możliwość cięcia wydatków. Pandemiczna rzeczywistość oraz możliwość nowych kryzysów zmusiła jednak wiele firm do zmiany tego myślenia. Outsourcing IT będzie zyskiwał na znaczeniu do 2022 roku, a powodem tego nie będzie już dążenie do zmniejszenia kosztów czy optymalizacji czasu, a zapotrzebowanie na wiedzę specjalistyczną pomocną w dobie kryzysów i związanej z nimi niepewności, przekonują autorzy raportu NTT.
„Dostawcy cyfrowych usług muszą się przygotować na wzrost zapotrzebowania. Firmy mierzące się z obecnymi wyzwaniami chcą czegoś więcej niż tylko technologii. Szukają sprawdzonych partnerów i doradców, którzy pomogą im przejść sprawnie przez proces cyfrowej transformacji oraz wrócić do biznesowej normalności” – twierdzi Damian Skendrovic, wiceprezes wykonawczy w NTT.
Pilnie poszukiwani eksperci od infrastruktury chmurowej
Jak wskazuje badanie „Global Managed Services Report 2020”, przeprowadzonego wśród 1250 przedstawicieli kadry kierowniczej z 29 krajów, w ciągu najbliższych lat organizacje będą szukać szczególnie eksperckiego wsparcia w zakresie infrastruktury chmurowej. Ponad 77% z nich zamierza postawić na outsourcing właśnie tego rodzaju usług. To zainteresowanie widać też w Polsce.
„Rosnące zainteresowanie usługami outsourcingu, w tym także chmurowymi, zauważyliśmy zaraz po wybuchu pandemii. Masowe przejście na pracę zdalną czy gwałtowne wzrosty sprzedaży na platformach e-commerce zmusiły firmy do szukania rozwiązań, które pozwoliłyby funkcjonować w nowej rzeczywistości i zachować ciągłość działania” – zwraca uwagę Adam Dzielnicki z Atmana, lidera rynku data center w Polsce. „Gwarantują to właśnie usługi chmurowe, łącząc w sobie wydajność i elastyczność z bezpieczeństwem. Nawet instytucje finansowe, tradycyjnie bardzo wymagające, biorą pod uwagę wykorzystanie usług chmurowych, aby zdywersyfikować stosowane rozwiązania, lokalizacje i dostawców. Decyzje te wspierają też kolejne rekomendacje użycia usług chmurowych w sektorze finansowym” – dodaje.
Wspomniane badania firmy NTT nie są jedynym źródłem prognozującym szybki rozwój outsourcingu. Podobnymi prognozami podzielili się analitycy Grand View Research. Ich zdaniem w ciągu najbliższych 7 lat rynek outsourcingu IT osiągnie wartość prawie 940 mld dolarów, a w ujęciu globalnym odnotuje wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie ponad 7,7%. Eksperci Grand View Research zwracają uwagę na to, że za wzrost na rynku usług IT, szczególnie w zakresie takich technologii jak chmura, będą głównie odpowiedzialne branże handlowa oraz e-commerce. „Dla sektorów handlu tradycyjnego i internetowego kluczowe jest szybkie uruchamianie nowych środowisk oraz skalowalność zasobów IT wraz z rosnącym popytem. Budowanie infrastruktury we własnym zakresie byłoby w takim przypadku i kosztowne, i mało racjonalne” – komentuje Adam Dzielnicki.
Przedsiębiorstwa chcą dać opór cyberprzestępcom
Firmy będą poszukiwać wsparcia technologicznego nie tylko w zakresie bieżącego działania IT, ale przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo, czytamy w raporcie NTT. Wynika to z faktu, iż praca zdalna oraz dostęp do firmowych danych z prywatnych urządzeń sprawiły, że firmy są dzisiaj znacznie bardziej podatne na cyberataki. Ogromna fala oszustw bazujących na strachu przed COVID-19 sprawia, że organizacje samodzielnie mogą nie dać rady cyberprzestępcom.
„Verizon podał niedawno, że w 2019 roku 71% wycieków danych miało charakter wyłudzeń finansowych danych. W tym roku nastąpił ich wzrost o 15% – to wyraźnie pokazuje rosnącą skalę problemu. Nasze komputery i smartfony stają się dziś furtką dla cyberprzestępców, i to na dużą skalę” – mówi Adam Dzielnicki.
W Polsce istotnym problemem jest fakt, że wiele firm nadal polega na mechanizmach bezpieczeństwa budowanych przez wewnętrzne działy IT o bardzo różnych poziomach kompetencji, a nie wyspecjalizowanych w tym obszarze ekspertach. Niestety, tych ostatnich nadal jest jak na lekarstwo, a z podobnym problemem boryka się wiele krajów na świecie. Według raportu „Harvey Nash/KPMG CIO Survey 2019”, prawie 3 na 4 firmy nie mogą znaleźć odpowiednio wykształconych pracowników zajmujących się cyberbezpieczeństwem czy sztuczną inteligencją. W Polsce, według szacunków, to około 50 tysięcy ludzi z różnych dziedzin IT.
Polskie data center podwoją zasoby do 2025 roku
Wiele wskazuje więc, że renesans outsourcingu IT będzie miał w najbliższych latach pozytywny wpływ na całą branżę, także nad Wisłą. Według najnowszego raportu PMR, polscy operatorzy data center podwoją swoje zasoby do 2025 roku. Nowe inwestycje pojawią się szczególnie na rynku warszawskim. Przypomnijmy, że jedną z nich jest trwająca rozbudowa centrum danych należącego do Atmana, który powiększy swoją powierzchnię kolokacyjną do ponad 10,7 tys. mkw. Ponadto w kraju trwają procesy konsolidacyjne, zyskuje chmura, rośnie znaczenie certyfikacji – także tych nowych na polskim rynku, jak np. EPI-DCOS.