Sztuczna inteligencjaBiznesRynek
AI, grawitacja danych i nowe podejście do prywatności zmieniają MarTech
Sztuczna inteligencja, rosnące znaczenie grawitacji danych oraz nowe strategie ochrony prywatności stają się kluczowymi czynnikami kształtującymi technologie marketingowe – wynika z najnowszego raportu Snowflake „Modern Marketing Data Stack 2025”.

Badaniee wskazuje, że postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji – zwłaszcza rozwój samodzielnych agentów AI, jeszcze bardziej uwidocznił znaczenie grawitacji danych. Firmy coraz częściej łączą wszystkie dane w jednej platformie typu CDP. Jednocześnie prywatność nadal pozostaje priorytetem, bo klienci chcą korzystać z zalet udostępniania danych i czuć większą kontrolę nad tym, co się z nimi dzieje.
„W regionie EMEA, a także globalnie, widzimy, że marketerzy skutecznie wykorzystują sztuczną inteligencję, upraszczając zarządzanie danymi. W ten sposób mogą szybciej podejmować decyzje i lepiej mierzyć skuteczność kampanii marketingowych” – skomentował Denise Persson, dyrektor marketingu Snowflake. „Rozwój sztucznej inteligencji i analityki otworzyły marketerom szeroki dostęp do danych, co umożliwia im lepsze i głębsze zrozumienie potrzeb i zachowań klientów” – dodał.
Przykładem jest globalna grupa hotelarska Accor, która dzięki Snowflake i Hightouch w dwa miesiące wdrożyła elastyczną platformę CDP. Proces segmentacji klientów, który wcześniej zajmował trzy tygodnie, teraz trwa zaledwie kilka dni.
Raport przedstawia trzy główne czynniki kształtujące branżę marketingową:
- Sztuczna inteligencja zmierza w stronę przyszłości opartej na agentach AI: sztuczna inteligencja napędza znaczące usprawnienia w całym stacku MarTech/adtech. Wiele organizacji jednak powiela ten sam schemat – wdraża AI w pośpiechu, bez dokładnego powiązania rozwiązania z realnym, jasno określonym problemem. Jeśli nie towarzyszy temu głębokie zrozumienie potrzeb użytkowników, specyfiki operacyjnej i gotowości organizacji, wdrożenia AI mogą szybko nie sprostać oczekiwaniom.
- Nowe podejście do platformy klientów w zmieniającym się środowisku danych: ponieważ firmy gromadzą ogromne ilości danych, przechowywanie ich w rozdrobnionych silosach zamiast w jednym, kompletnym źródle staje się coraz bardziej kosztowne i ryzykowne. W rezultacie wiele rozwiązań MarTech dostosowuje się do tej sytuacji, tworząc natywne integracje i łączniki umożliwiające bezpośredni dostęp do danych z platform takich jak Snowflake.
- Strategie dotyczące prywatności opierają się na relacjach: prywatność danych staje się coraz większym wyzwaniem, ponieważ konsumenci mają dziś większą świadomość zagrożeń niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego marki powinny koncentrować się na budowaniu relacji z klientami opartych na zaufaniu poprzez odpowiedzialne praktyki zarządzania danymi, takie jak przejrzyste zbieranie informacji, jasne procesy wyrażania zgody oraz dostarczanie realnej wartości dla konsumentów. Wraz ze wzrostem zainteresowania organizacji wykorzystaniem danych, rozwiązania typu data clean room stale dojrzewają. Stają się coraz bardziej zintegrowane z szerszymi platformami danych, aby umożliwić ich bezpieczne udostępnianie bez naruszania zasad, czy prywatności użytkowników.
Analiza Snowflake dotyczy danych z okresu od lutego 2024 do stycznia 2025, obejmując ponad 11 tys. klientów platformy. Pełny raport jest dostępny do pobrania pod poniższym linkiem.







