Sztuczna inteligencjaRynek
AI w edukacji: szansa czy zagrożenie dla uczniów?
Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera proces nauki wśród dzieci i młodzieży, ale budzi też obawy rodziców – wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: Edukacja w portfelu”.

Już 41% rodziców deklaruje, że ich dzieci korzystają z narzędzi AI przy nauce lub odrabianiu lekcji, a kolejne 15% rozważa takie wsparcie. Popularność generatywnej AI – w tym ChatGPT, Google Gemini czy Copilot – jest podobna w dużych i małych miastach, a nawet na obszarach wiejskich. Co istotne, 60% opiekunów uważa, że sztuczna inteligencja stanowi realną pomoc edukacyjną, choć entuzjazm maleje wśród młodszych rodziców, a rośnie w starszych grupach wiekowych.
Jednocześnie 83% rodziców podkreśla, że korzystanie z AI wymaga kontroli i ograniczeń, a 85% obawia się jej negatywnego wpływu na rozwój dzieci. Największe obawy mają rodzice po 50. roku życia i mieszkańcy małych miast, gdzie odsetek nieufności przekracza 89%.
„To, że wykorzystanie sztucznej inteligencji przez dzieci należy kontrolować i ograniczać najbardziej popierają za to czterdziestolatkowie (90%). Najrzadziej na tę potrzebę wskazywała natomiast grupa młodych dorosłych przed 40 urodzinami (71%)” – dodaje Paweł Pasztetnik, menadżer ds. zarządzania produktem w Santander Consumer Banku.
Kluczowe wątpliwości dotyczą spadku samodzielnego myślenia – takiego ryzyka obawia się 81% rodziców – oraz zjawiska „rozleniwienia” uczniów (76%). Mocniej akcentują to rodzice dzieci w szkołach prywatnych niż publicznych.
Choć większość uczniów korzysta z darmowych wersji narzędzi AI, 11% rodziców deklaruje gotowość do opłacania kont premium, które oferują szersze możliwości i wyższy poziom bezpieczeństwa danych. Częściej taką decyzję podejmują kobiety niż mężczyźni (13% wobec 9%).
AI w edukacji staje się powszechnym zjawiskiem, ale równolegle rosną obawy o jej wpływ na kompetencje poznawcze i samodzielność uczniów. Kluczowym wyzwaniem na kolejne lata będzie więc wypracowanie modelu bezpiecznego i odpowiedzialnego wykorzystania AI w szkołach – tak, by wspierała naukę, ale nie zastępowała krytycznego myślenia.
Badanie na zlecenie Santander Consumer Banku wykonaną metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Przeprowadził je Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-21 lipca 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych rodziców dzieci w wieku szkolnym.







