Analityka
Analityka predykcyjna i sztuczna inteligencja w walce z nadużyciami
Organizacja Association of Certified Fraud Examiners (ACFE) oszacowała, że szkody spowodowane przez nadużycia mogą sięgać nawet 5% rocznych przychodów przeciętnej firmy. Oznacza to, że w 2018 r. przestępstwa finansowe pociągnęły za sobą straty na poziomie 4,24 biliona dolarów. Aby podkreślić rolę technologii umożliwiającej przeciwdziałanie takim praktykom, SAS wsparł, poprzez serię webinariów, Międzynarodowy Tydzień Świadomości Nadużyć zorganizowany przez ACFE.
Kwestie potwierdzania tożsamości i skutecznego uwierzytelniania stały się obecnie niezwykle istotne w walce z nadużyciami. Dokonujące ich osoby coraz skuteczniej podszywają się pod innych użytkowników w wirtualnym świecie. Czy osoba, która dokonuje transakcji, faktycznie jest tym, za kogo się podaje? Banki, firmy ubezpieczeniowe, telekomunikacyjne czy przedstawiciele branży retail mają zaledwie kilka sekund, aby odpowiedzieć na takie pytania.
Uwierzytelnianie i nowa tożsamość cyfrowa
“Firmy mają problem z procesem uwierzytelniania. Wyzwaniem jest zachowanie równowagi pomiędzy bezpieczeństwem a niezakłóconymi doświadczeniami klienta. SAS zapewnia narzędzia wykorzystujące analitykę predykcyjną i sztuczną inteligencję, które pozwalają walczyć z nadużyciami” – zapewnia Stu Bradley, wiceprezes działu Fraud and Security Intelligence w SAS.
Niebawem na rynku zadebiutuje oferowane w modelu usługowym rozwiązanie SAS Identity Enrichment and Assessment. Pozwala ono m.in. wykorzystać wiedzę pochodzącą z różnych źródeł danych, obejmujących tożsamość cyfrową, biometrykę, połączenia telefoniczne, dane publiczne, obliczenia dotyczące ryzyka nadużyć finansowych i wiele innych aspektów. Dzięki temu możliwe jest szybkie i scentralizowane przeprowadzenie procesu uwierzytelniania użytkowników cyfrowych.
Przeciwdziałanie nadużyciom – case study
Dużym problemem występującym w sektorze finansowym w Tajlandii, są nadużycia dokonywane przy wykorzystaniu kart płatniczych. Ich odsetek zwiększa się o 20% rok do roku, powodując straty rzędu 400 milionów dolarów rocznie. Aby zmierzyć się z tym kłopotem Krungsri Consumer (Bank of Ayudah) wdrożył platformę SAS Fraud Management. Pozwala ona na monitorowanie transakcji z udziałem kart kredytowych i wykrywanie podejrzanych zachowań w czasie rzeczywistym, przy wykorzystaniu analityki i uczenia maszynowego. Dzięki temu wdrożeniu ograniczono liczbę alertów o 40%, odsetek wykryć wzrósł o 35%, a fałszywe zgłoszenia zredukowano o 18%. Z kolei wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala lokalizować nadużycia, przypadki marnotrawstwa czy niegospodarności także w branży ubezpieczeń zdrowotnych. Amerykańska organizacja non-profit Prime Therapeutics, współpracująca m.in. z federacją ubezpieczycieli zdrowotnych Blue Cross Blue Shield (BCBS), wdrożyła platformę SAS, umożliwiającą integrację danych pochodzących od członków organizacji, lekarzy przepisujących leki i pracowników aptek. Tylko w ciągu pierwszego roku pozwoliło to zaoszczędzić 279 mln dolarów w ramach 23 planów ubezpieczeniowych obsługiwanych przez BCBS.