Co oznacza 14% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (1,9 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie wyniósł 50,9 mln USD w porównaniu do 47,2 mln USD w ciągu I-III kwartałów 2022 r. (wzrost o 8%). W samym III kwartale 2023 roku ASBIS wypracował 771,8 mln USD przychodów oraz 22,2 mln USD zysku netto.
Jak poinformowali przedstawiciele spółki, wyniki te są zgodne z oczekiwaniami oraz opublikowanymi prognozami finansowymi na 2023 rok. Po trzech kwartałach br. stopień realizacji górnych widełek prognozy na poziomie przychodów wynosi 69% oraz 62% na poziomie zysku netto. Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2023 roku będą się kształtowały pomiędzy 3,0 mld USD a 3,2 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 78 mln USD a 82 mln USD. Oznacza to, że 2023 rok może być rekordowym rokiem w historii Grupy, szczególnie na poziomie zysków. Historycznie bowiem, najlepszym okresem sprzedaży w sektorze IT jest IV kwartał roku kalendarzowego.
„W trzecim kwartale 2023 roku, pomimo presji inflacyjnej, słabszego popytu i niepewnego otoczenia geopolitycznego, ASBIS zwiększył przychody na wszystkich głównych rynkach swojej działalności, w tym na już ugruntowanych rynkach Kaukazu, Europy Zachodniej i Afryki. Grupa po raz kolejny pokazała swoją siłę i motywację do wypracowania solidnego wyniku. Wzmacniamy także rozwój naszego własnego portfolio produktowego i usług IT o zaawansowane technologicznie rozwiązania, w tym o pion związany z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS)” – skomentował Serhei Kostevitch, prezes Grupy ASBIS.
Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to ani w III kwartale 2023 roku, ani w okresie 9 miesięcy br. W badanych okresach przychody osiągane w regionie krajów byłego ZSRR wzrosły o 3,8% i 12,6% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Jeszcze bardziej pozytywny trend był widoczny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (wzrost o 30,3% w III kwartale i 14,8% w ciągu 9 miesięcy 2023 roku). Sprzedaż na Bliskim Wschodzie i w Afryce wzrosła o 1,5% w III kwartale br. i o 6,1% w okresie 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do 2022 roku. Europa Zachodnia również pokazała znaczny wzrost przychodów w obu wspomnianych okresach (odpowiednio o 49,8% i 50,6%).
Analiza według krajów wskazuje na wciąż silny popyt w Kazachstanie – największym rynku Grupy, gdzie sprzedaż w III kwartale 2023 roku utrzymywała się na stałym poziomie, ale wzrosła o 21,0% w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r. Działalność na Ukrainie – drugim co do wielkości rynku działalności Grupy i bezpośrednio dotkniętej wojną, wzrosła o 8,4% w III kwartale 2023 roku i 37,0% w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów ubiegłego roku. Zjednoczone Emiraty Arabskie, trzeci co do wielkości rynek zapewnił przychody w wysokości 240,8 mln USD w ciągu 9 miesięcy 2023 r., co oznacza wzrost o 3,6% rok do roku.
Co ciekawe, Polska wygenerowała duży wzrost zarówno w III kwartale 2023 roku, jak i w okresie dziewięciu miesięcy br. (odpowiednio +43,4% i 37,4%). Wzrost sprzedaży w Polsce wynika głównie ze sprzedaży tradycyjnych komponentów IT, takich jak procesory, karty graficzne i dyski (SSD), ale także znacznej części towarów konsumpcyjnych, w efekcie udanego rozwoju sprzedaży produktów marki Bang & Olufsen w Polsce.
Kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży to:
- Polska – wzrost o 43,4%,
- Słowacja – wzrost 39,3%,
- Niemcy – wzrost o 37,3%.