Branża ITRynek

ASBIS osiągnął 2,2 mld USD przychodu po trzech kwartałach 2023 roku

Co oznacza 14% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (1,9 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie wyniósł 50,9 mln USD w porównaniu do 47,2 mln USD w ciągu I-III kwartałów 2022 r. (wzrost o 8%). W samym III kwartale 2023 roku ASBIS wypracował 771,8 mln USD przychodów oraz 22,2 mln USD zysku netto.

ASBIS osiągnął 2,2 mld USD przychodu po trzech kwartałach 2023 roku

Jak poinformowali przedstawiciele spółki, wyniki te są zgodne z oczekiwaniami oraz opublikowanymi prognozami finansowymi na 2023 rok. Po trzech kwartałach br. stopień realizacji górnych widełek prognozy na poziomie przychodów wynosi 69% oraz 62% na poziomie zysku netto. Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2023 roku będą się kształtowały pomiędzy 3,0 mld USD a 3,2 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 78 mln USD a 82 mln USD. Oznacza to, że 2023 rok może być rekordowym rokiem w historii Grupy, szczególnie na poziomie zysków. Historycznie bowiem, najlepszym okresem sprzedaży w sektorze IT jest IV kwartał roku kalendarzowego.

„W trzecim kwartale 2023 roku, pomimo presji inflacyjnej, słabszego popytu i niepewnego otoczenia geopolitycznego, ASBIS zwiększył przychody na wszystkich głównych rynkach swojej działalności, w tym na już ugruntowanych rynkach Kaukazu, Europy Zachodniej i Afryki. Grupa po raz kolejny pokazała swoją siłę i motywację do wypracowania solidnego wyniku. Wzmacniamy także rozwój naszego własnego portfolio produktowego i usług IT o zaawansowane technologicznie rozwiązania, w tym o pion związany z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS)” – skomentował Serhei Kostevitch, prezes Grupy ASBIS.

Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to ani w III kwartale 2023 roku, ani w okresie 9 miesięcy br. W badanych okresach przychody osiągane w regionie krajów byłego ZSRR wzrosły o 3,8% i 12,6% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Jeszcze bardziej pozytywny trend był widoczny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (wzrost o 30,3% w III kwartale i 14,8% w ciągu 9 miesięcy 2023 roku). Sprzedaż na Bliskim Wschodzie i w Afryce wzrosła o 1,5% w III kwartale br. i o 6,1% w okresie 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do 2022 roku. Europa Zachodnia również pokazała znaczny wzrost przychodów w obu wspomnianych okresach (odpowiednio o 49,8% i 50,6%).

Analiza według krajów wskazuje na wciąż silny popyt w Kazachstanie – największym rynku Grupy, gdzie sprzedaż w III kwartale 2023 roku utrzymywała się na stałym poziomie, ale wzrosła o 21,0% w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r. Działalność na Ukrainie – drugim co do wielkości rynku działalności Grupy i bezpośrednio dotkniętej wojną, wzrosła o 8,4% w III kwartale 2023 roku i 37,0% w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów ubiegłego roku. Zjednoczone Emiraty Arabskie, trzeci co do wielkości rynek zapewnił przychody w wysokości 240,8 mln USD w ciągu 9 miesięcy 2023 r., co oznacza wzrost o 3,6% rok do roku.

Co ciekawe, Polska wygenerowała duży wzrost zarówno w III kwartale 2023 roku, jak i w okresie dziewięciu miesięcy br. (odpowiednio +43,4% i 37,4%). Wzrost sprzedaży w Polsce wynika głównie ze sprzedaży tradycyjnych komponentów IT, takich jak procesory, karty graficzne i dyski (SSD), ale także znacznej części towarów konsumpcyjnych, w efekcie udanego rozwoju sprzedaży produktów marki Bang & Olufsen w Polsce.

Kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży to:

  • Polska – wzrost o 43,4%,
  • Słowacja – wzrost 39,3%,
  • Niemcy – wzrost o 37,3%.
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *