Rynek
Badanie Samsung: Nawyki wypracowane podczas lockdownu na dłużej zmienią nasz sposób życia
Firma Samsung sprawdziła, jak doświadczenie pandemii wpłynęło na postrzeganie przez Europejczyków tego, co cenne w ich życiu osobistym i najbliższym otoczeniu. Wyniki badania pt. „Zdecentralizowane życie: od nawyków wyrobionych w czasie lockdownu po nowy sposób życia” pokazują, jak dzięki technologii i możliwości pracy z dowolnej lokalizacji, znaczna część respondentów zaczęła inaczej postrzegać swoje relacje z rodziną, społecznościami i własnymi domami. Prawdopodobnie wiele z nawyków, które wyrobiliśmy sobie podczas lockdownu, nie tylko zostanie z nami w nadchodzącym 2021 roku, ale także na dłużej zmieni nasz sposób życia.
Przejście na aktywność online jest powszechnym trendem, jednak badanie Samsung pokazuje, że technologia umożliwiła niektórym grupom ludzi skuteczne odtworzenie społecznych interakcji sprzed lockdownu. W całej Europie prawie dwie trzecie (64%) osób w wieku od 25 do 34 lat i osób mających dzieci uważa, że technologia ułatwiła im podtrzymanie ważnych relacji z przyjaciółmi i rodziną, natomiast niemal co trzeci respondent (31%) poniżej 35 roku życia powiedział, że technologia umożliwiła mu umawianie się na randki w czasie pandemii. Sugeruje to, że wirtualne spotkania bynajmniej nie są aspołeczne – przeciwnie, odegrały bardzo ważną rolę w podtrzymywaniu relacji i zachowaniu więzi rodzinnych, uważają twórcy raportu.
W efekcie trwale mógł ulec zmianie sposób wchodzenia przez nas w interakcję z osobami z naszego kręgu społecznego, a zrodzone z konieczności nawyki pozostaną z nami jeszcze na długo, wskazują przedstawiciele firmy Samsung. 50% Europejczyków, którzy w czasie pandemii albo zaczęli przeprowadzać wideorozmowy z przyjaciółmi i rodziną, albo robili to częściej niż przedtem, pragnie nadal korzystać z tej formy komunikacji – nawet po zniesieniu wszelkich restrykcji związanych z lockdownem. Być może w wyniku takiego właśnie nowego, wirtualnego życia społecznego i towarzyskiego niemal 3 osoby na 10 (29%) zaczęły w czasie pandemii przy wideorozmowach korzystać z urządzeń o dużych ekranach.
Jak wskazują autorzy badania, możliwość uczestniczenia w danym wydarzeniu wirtualnie zamiast osobiście może wręcz sprawić, że chętniej weźmiemy w nim udział – do tej kategorii zaliczają się spotkania z przyjaciółmi (53% badanych), urodziny (50%) i spotkania integracyjne w pracy (41%).
„Oczywiście technologia pomaga ludziom być w kontakcie, zawsze tak było. Co jednak ciekawe, z naszego badania wynika, że wcale nie jest to jedynie namiastka prawdziwego spotkania. Większość respondentów stwierdziła, że technologia pomogła im podtrzymać ważne relacje, niezależnie od tego, gdzie się znajdowali” – mówi Benjamin Braun, Chief Marketing Officer w Samsung Europe.
Nowa psychologia domu
Z badania Samsung wynika, że doświadczenie pandemii wzmocniło emocjonalną więź wielu osób z ich przestrzenią mieszkalną. Dla 64% Europejczyków dom w czasie pandemii stał się „bezpieczną przestrzenią”. Ponadto 39% respondentów wyraźniej niż kiedykolwiek postrzega swój dom jako miejsce, w którym mogą wyrażać siebie, a 37% twierdzi, że dziś bardziej niż przed pandemią zależy im na wyglądzie domu. W Polsce ta tendencja jest jeszcze bardziej widoczna – aż 53% Polaków postrzega swój dom jako przestrzeń do wyrażania siebie. Sugeruje to, że dobiegający końca rok fundamentalnie zmienił sposób, w jaki ludzie projektują swoją przestrzeń mieszkalną, biorąc pod uwagę aspekty takie, jak osobowość, status społeczny i osobiste wartości, uważają twórcy raportu.
Zmiana myślenia o domu, powoduje także zmiany w nawykach zakupowych. Co trzeci (33%) badany twierdził, że w porównaniu do czasów przed pandemią, dziś ważniejsze są dla niego przedmioty poprawiające emocjonalny lub mentalny dobrostan, natomiast dla 37% istotniejsze jest dziś kupowanie rzeczy, które zwiększają wygodę życia w domu. Europejczycy (spośród zaprezentowanych im opcji) aż 10-krotnie częściej wybierali inteligentne technologie i sprzęty domowe (38%) niż markowe ubrania (4%) czy dodatki (3%).
„Wraz ze wzrostem popularności wideorozmów, zapraszamy do naszych domów więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej, aczkolwiek robimy to wirtualnie. Chcemy więc, by nasz dom odzwierciedlał naszą osobowość. Ogromną rolę odgrywają w tym najnowsze technologie, dlatego nie dziwi mnie, że ludzie znacznie chętniej inwestują w inteligentne urządzenia do domu niż w markową biżuterię czy odzież” – komentuje Benjamin Braun. „Zaobserwowaliśmy także niezwykły wzrost popytu na urządzenia, które można personalizować, by lepiej pasowały do naszego domu, lub które łączą funkcjonalność z wygodą i przyjemnością – takich jak bezprzewodowe słuchawki i inteligentne głośniki” – dodaje.
Nowe rytuały jedzenia, pracy i treningu zostaną z nami na dłużej
Zmieniło się nie tylko to, czym jest dla nas dom, ale również to, w jaki sposób spędzamy w nim czas. Obecnie nawet 41% Europejczyków podejmuje w nim aktywności, których nigdy wcześniej nie realizowali w swojej przestrzeni mieszkalnej. 8 na 10 (78%) osób, które podczas lockdownu podjęło nowy rodzaj aktywności, twierdzi, że chciałoby nadal więcej gotować w domu – co ciekawe, chęć podtrzymania tej aktywności deklaruje najwięcej Polaków i Niemców. 74% tej grupy pragnie dalej realizować nowe hobby, takie jak malowanie czy prace ogrodnicze, dwie trzecie (66%) chce nadal zmieniać swój dom, a 6 na 10 (60%) osób chciałaby kontynuować treningi online w domu również za rok, nawet jeśli do tego czasu zniesione zostaną wszystkie restrykcje dotyczące przemieszczania się i dystansu społecznego.
Nowo odkryte w czasie lockdownu zamiłowanie do gotowania sprawia, że kuchnia znów staje się sercem domu. Dla ponad dwóch trzecich Europejczyków (68%) ważna jest lepsza organizacja kuchni, natomiast ponad połowa (52%) prawdopodobnie kupi w ciągu najbliższych 12 miesięcy nowy sprzęt AGD. Jest to zbieżne z danymi Samsung, z których wynika, że w skali rok do roku sprzedaż dużych lodówek tej firmy wzrosła o 12%. Wiąże się to też z chęcią unikania marnowania jedzenia.
Przenieśliśmy też aktywność fizyczną z siłowni do domu. Dlatego technologie ubieralne odgrywają coraz większą rolę w śledzeniu poziomu aktywności. Ponad jedna trzecia (34%) Europejczyków deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy prawdopodobnie dokona zakupu produktu opartego na technologii związanej z fitnessem lub zdrowiem, a wykorzystanie urządzeń Samsung monitorujących aktywność wzrosło o 17% rok do roku.
Badanie zostało przeprowadzone dla Samsung Europe przez Ipsos MORI. Wywiady przeprowadzono na próbie liczącej łącznie 10 883 osób dorosłych z 10 europejskich krajów.