BiznesRynek

Banki zaawansowane technologicznie osiągają lepsze wyniki i mają bardziej lojalnych klientów

Ta wynika z analiz firmy doradczej Bain & Company. Jak się okazuje, źródłem sukcesu jest uproszczenie systemów informatycznych, analiza doświadczeń klienta oraz wykorzystanie danych i narzędzi AI. Wielkość wydatków na inwestycje w technologie nie jest natomiast tak istotna jak ich strategiczna alokacja.

Banki zaawansowane technologicznie osiągają lepsze wyniki i mają bardziej lojalnych klientów

Banki, które są liderami we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych, osiągają w porównaniu do reszty rynku o 5% wyższe stopy zwrotu dla akcjonariuszy, ich wskaźnik kosztów do dochodów jest o 10%, niższy, a wskaźnik lojalności klienta, tak zwany NPS (Net Promoter Score), wynosi średnio o 12% więcej – tak wynika ze wspomnianego badania, przeprowadzonego wśród 42 największych pod względem aktywów banków na świecie.

“W sektorze bankowym wykorzystanie nowych technologii jest obecnie głównym obszarem budowania przewagi konkurencyjnej. Zarówno klienci indywidualni jak i biznesowi oczekują prostych, wygodnych, dostosowanych do swoich potrzeb rozwiązań i są gotowi zmienić bank, by mieć dostęp do nowoczesnych usług” – komentuje Paweł Kozub, młodszy partner w Bain & Company.

Z największym wyzwaniem mierzą się banki tradycyjne, konkurujące z podmiotami, których działalność od początku opierała się na rozwiązaniach cyfrowych, wskazują autorzy analizy.

Jak pokazuje badanie, wydatki na technologie stanowią obecnie w tym sektorze około 16% całkowitych kosztów. W wielu przypadkach związane są one z wysokimi kosztami operacyjnymi generowanymi przez stare, rozbudowane i skomplikowane zasoby IT. Wiele wdrożeń technologicznych, które wprowadzano w przeszłości bez koordynacji i powiązania ze strategicznymi celami rozwojowymi, stanowi obecnie obciążenie dla wielu instytucji finansowych.

“W efekcie, mimo wysokich nakładów na technologie, w wielu bankach realnie na innowacje przeznacza się niewiele, co prowadzi do stagnacji – braku rozwoju, pogorszenia jakości portfela produktów i doświadczenia klienta” – dodaje Paweł Kozub. “Dla części tradycyjnych banków to historyczne obciążenie technologiczne jest tak duże, że najkorzystniejszym rozwiązaniem okazuje się porzucenie przestarzałej architektury i zbudowanie od podstaw zasobów informatycznych, do których stopniowo przenosi się klientów” – podsumowuje.

Pełna treść raportu Bain & Company na temat wykorzystania technologii znajduje się pod poniższym linkiem. 

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *