Artykuł z magazynu ITwizExecutive ViewPointBranża ITBiznesPolecane tematy

Dimension Data: Cyfrowa transformacja to szansa na ciekawe projekty dla nas
EVP

Executive ViewPoint
Z Markiem Kobielskim, prezesem zarządu Dimension Data Polska, rozmawiamy o digital transformation, który obejmuje coraz więcej firm i instytucji, nowej ofercie firmy – w tym z zakresu bezpieczeństwa, współpracy z międzynarodowymi dostawcami rozwiązań IT i ewentualnym udziale w kolejnej fali konsolidacji na rynku.

Dimension Data: Cyfrowa transformacja to szansa na ciekawe projekty dla nas<br><span class=sponsorowany> EVP</span>

Skupiamy się na zdobywaniu doświadczenia i wiedzy w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa, centrów danych oraz angażujemy się w projekty z zakresu rozwiązań cloud. Obecnie realizujemy kontrakt na budowę chmury prywatnej dla firmy energetycznej. Natomiast w 2015 roku zrealizowaliśmy projekt cloud contact center dla firmy Nutricia. Jako integrator koncentrujemy się też na rozwoju oferty serwisowej.

Wszyscy dziś mówią o cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. Jak Dimension Data podchodzi do tego tematu?

Wszechogarniający mobilny, smartfonowy tryb współczesnego życia, media społecznościowe, obecne w sferze prywatnej i służbowej, stale rosnące zapotrzebowanie na dostęp do danych oraz ich analitykę, czy internet rzeczy powodują, że nasi klienci coraz więcej inwestują w nowe technologie. Rozmowy o cyfrowej transformacji, jakie prowadzi zespół Dimension Data z przedsiębiorstwami, krążą wokół czterech tematów: danych jako podstawy transformacji, chmury hybrydowej jako sposobu na elastyczność w dostępie do technologii czy aplikacji, miejsc pracy nowego typu i cyberbezpieczeństwa.

Dlaczego cyfryzacja jest ważna?

Od lat biznes stosuje IT do szybszego reagowania na rynkowe szanse i zagrożenia oraz do wykorzystania doświadczeń ludzi, z którymi ma do czynienia, bez względu na to, czy są to klienci, pracownicy, czy partnerzy biznesowi. Przykładowe korzyści z cyfryzacji to poprawa wydajności pracy poprzez usprawnienie komunikacji i dostępu do informacji, szybsze podejmowanie decyzji, automatyzacja zarządzania procesami, efektywniejsza obsługa klienta adekwatna do jego oczekiwań. Różne badania wskazują, że firmy, które postawiły na cyfryzację, zaoferowały klientom ulepszone lub zupełnie nowe produkty i usługi – e-handel, e-gry, usługi przewozowe – które „chwyciły” na rynku.

Jakie inne branże są otwarte na cyfryzację?

Cyfrową transformację widać w sektorze finansowym. Przybywa klientów banków, którzy korzystają z usług internetowych i mobilnych, a wielokanałowy dostęp do konta jest dla nich standardem. Obecnie jednym z kluczowych wyzwań dla banków jest odpowiednie zabezpieczenie infrastruktury oraz aplikacji, z których korzystają klienci, przed niepożądanym działaniem cyberprzestępców – głównie przed atakami uniemożliwiającymi świadczenie usług online DDoS i fraudami. W ślad za tym zmieniają się także metody uwierzytelniania klienta banku w kierunku coraz bardziej wiarygodnych, a jednocześnie wygodnych dla użytkownika. Przykładem takiego rozwiązania jest dostęp do konta z użyciem biometrii głosu, który zrealizowaliśmy w ubiegłym roku dla dużego banku w Polsce.

Cyberbezpieczeństwo to kluczowy element cyfrowego postępu

Cyfrowy świat zmienia sposób, w jaki organizacje komunikują się z otoczeniem. Generuje to coraz więcej danych a także miejsc, w których mogą być one przechwycone. Wyniki różnych badań wskazują jednoznacznie, że w 2016 r. nadal będziemy mieli do czynienia z poważnymi włamaniami do sieci oraz jeszcze liczniejszymi atakami cyberprzestępców na kierownictwo wyższego szczebla. Jednocześnie – wraz z rozwojem technologii – jesteśmy w stanie nie tylko wykrywać i blokować napływające ataki, ale także możliwe jest wdrożenie proaktywnych środków zwiększających odporność firm na zagrożenia. W ślad za wzrostem kompetencji hakerów i poziomu zaawansowania metod, którymi się posługują, rozwijać muszą się też kompetencje zespołu, który za tę obronę odpowiada. Wiedza o zagrożeniach daje firmom silniejszą i skuteczniejszą ochronę. Zbyt często organizacje stają się ofiarami złośliwych ataków tylko dlatego, że ich systemy monitorowania i kontroli dostarczają im zbyt mało danych i robią to zbyt późno.

Rozwijając temat danych – jaką rolę przypisujecie im Państwo w cyfrowej transformacji?

Uważamy, że dane są punktem wyjścia do budowy cyfrowej infrastruktury. Musimy wiedzieć, w jaki sposób będziemy eksplorować nasze dane oraz jaką wartość chcemy z nich uzyskać. Ustalić, jakie jest ich źródło. A także zdecydować, jakie połączenia sieciowe mają obsługiwać ich transmisję oraz gdzie dane te będą zlokalizowane. Ponadto – aby dostosować się do tej nowej, cyfrowej rzeczywistości generującej ogromne zapotrzebowanie na przesyłanie danych – wszyscy muszą korzystać z tzw. cyfrowych autostrad. Dimension Data uczestniczy w rozwoju infrastruktury szerokopasmowej zarówno dla firm, jak i sektora publicznego czy administracji lokalnej.

Jaką ofertę kierujecie do sektora publicznego?

Nasza strategia z pewnością uwzględnia nową perspektywę finansowania projektów na rynku publicznym – fundusze na lata 2014-2020. Inwestycje w rozwój cyfrowego społeczeństwa to dla takiej firmy jak nasza, integratora, wiele interesujących projektów do zrealizowania wykorzystujących potencjał naszych specjalistów. Stale rozwijamy kompetencje oraz portfolio rozwiązań, aby uczestniczyć w przetargach związanych z cyfryzacją miast, urzędów, służby zdrowia, uczelni i administracji publicznej. Z sektorem tym jesteśmy związani od lat. Mamy referencje zarówno w zakresie budowy infrastruktury sieciowej czy komunikacyjnej, także jak i w obszarze usługowym, gdzie np. wynajmujemy naszych specjalistów do nadzoru infrastruktury IT. Niedawno wygraliśmy przetarg w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na wsparcie infrastruktury sieciowej.

Po wejściu w struktury Dimension Data bardzo zmienia się Państwa oferta. W jakim kierunku jest rozwijana?

Przede wszystkim skupiamy się na zdobywaniu doświadczenia i wiedzy w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa, centrów danych oraz angażujemy się w projekty z zakresu rozwiązań cloud. Obecnie realizujemy kontrakt na budowę chmury prywatnej dla firmy energetycznej. Natomiast w 2015 roku zrealizowaliśmy projekt cloud contact center dla firmy Nutricia. Jako integrator koncentrujemy się też na rozwoju oferty serwisowej.

Czy wchodząc w nowe obszary, korzystacie z doświadczeń globalnych Dimension Data?

Rzeczywiście Grupa Dimension Data może pochwalić się wieloma innowacyjnymi i ciekawymi projektami, które mogą inspirować. Przykładowo: zapewniła po raz pierwszy w modelu chmurowym rozwiązania komunikacyjne i usługi IT na potrzeby ponad 7000 uczestników szczytu G20 w Australii. Realizuje projekty dla przewoźnika lotniczego, globalnych banków czy instytucji europejskich.

W roku 2015 Dimension Data podjęła także współpracę z Amaury Sport Organisation (ASO) i stworzyła platformę analityki Big Data oraz usług cyfrowych na potrzeby wyścigu Tour de France. Media oraz kibice na całym świecie mogli obserwować na żywo 198 kolarzy z 22 zespołów, śledząc m.in. prędkość, z jaką porusza się dowolny zawodnik, jego dokładną pozycję w stosunku do pozostałych kolarzy, a także odległość pomiędzy poszczególnymi uczestnikami wyścigu. Wszystko zgodnie z indywidualnymi preferencjami wskazanymi w udostępnionej aplikacji. Wykorzystując rozwiązania z obszarów internet rzeczy, elastycznej infrastruktury cloud, nowoczesnych platform cyfrowych, zaawansowanych narzędzi pracy grupowej oraz zwinnych metodyk programowania, przenieśliśmy miliony kibiców w centrum rywalizacji kolarzy. Od roku 2016, przez kolejne 4 lata Dimension Data będzie kontynuować współpracę z ASO nad zwiększeniem możliwości platformy, która będzie dostępna także podczas innych wyścigów, m.in. Vuelta a Espana.

Co jeszcze dało Państwu dołączenie do Grupy Dimension Data?

Wszechogarniająca globalizacja jest na rękę takim firmom, jak nasza. Dzięki temu mamy dostęp do wiedzy i technologii w ramach całej korporacji. Ponadto część nowych klientów w Polsce to efekt kontraktów podpisywanych przez Dimension Data globalnie. Bycie częścią Grupy Dimension Data to także potencjał inwestycyjny. Spodziewamy się fali konsolidacyjnej w Polsce, w której mamy nadzieję wziąć aktywny udział.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *