Wywiad EVP - BEST100 edycja 2019

Stoimy u progu wielkiej zmiany

Executive ViewPoint

Z Iloną Weiss, jednym z najbardziej rozpoznawalnych liderów w europejskim świecie IT, rozmawiamy o najważniejszych trendach technologicznych oraz przyszłości dystrybucji i rynku IT. Według naszej rozmówczyni, będą ją tworzyć m.in. takie rozwiązania, jak chmura obliczeniowa, sieć 5G czy sztuczna inteligencja.


Nie mam wątpliwości, że przyszłość IT to takie technologie, jak sztuczna inteligencja, chmura, internet rzeczy, rewolucja 5G, blockchain czy komputery kwantowe. Rozwiązania z tych obszarów zmienią IT, jakie znamy, w moim przekonaniu, na lepsze. Statystyczny użytkownik smartfona „zużywa” przeciętnie 4–5 GB danych miesięcznie. Wraz z upowszechnieniem się sieci 5G ma to być nawet dziesięciokrotnie większa ilość danych! Oznacza to prawdziwe „tsunami of data”, które będzie można aktywnie wykorzystać z pożytkiem dla użytkowników.

Jakie są najważniejsze obecnie – z punktu widzenia klientów – technologie na rynku IT?

Postępująca digitalizacja życia niesie nowe możliwości prowadzenia biznesu. Co istotne, cyfryzacja świata nie tylko trwa, ale dzięki coraz doskonalszym technologiom, znacznie przyspiesza. Zarówno producenci sprzętu IT, jak i wiodący dystrybutorzy, dostarczając najnowszy sprzęt i rozwiązania technologiczne, biorą czynny udział w tym procesie.

Nie mam wątpliwości, że przyszłość IT to takie technologie, jak sztuczna inteligencja, chmura, internet rzeczy, rewolucja 5G, blockchain czy komputery kwantowe. W tym ostatnim przypadku przyjdzie nam co prawda jeszcze nieco poczekać na upowszechnienie tej technologii, jednak z pozostałymi – w mniejszym lub większym stopniu – mamy do czynienia już teraz. Rozwiązania z tych obszarów zmienią IT, jakie znamy, w moim przekonaniu, na lepsze. Dla przykładu statystyczny użytkownik smartfona „zużywa” przeciętnie 4–5 GB danych miesięcznie. Wraz z upowszechnieniem się sieci 5G ma to być nawet dziesięciokrotnie większa ilość danych! Oznacza to prawdziwe „tsunami of data”, które będzie można aktywnie wykorzystać z pożytkiem dla użytkowników.

Coraz silniejszym trendem staje się eHealth, czyli zastosowanie nowoczesnych urządzeń IT do monitorowania naszego zdrowia. Upowszechnienie sieci 5G na pewno znacznie to ułatwi, a efektem praktycznego stosowania tych rozwiązań będzie wyższa jakość i długość życia nas wszystkich.

Wspomniała Pani o sztucznej inteligencji. Jakie są możliwości jej praktycznego wykorzystania przez zwykłych użytkowników technologii?

Sztuczna inteligencja w naturalny sposób łączy się m.in. z trendem eHealth. Komputery i rozwiązania AI znacznie ułatwiają poprawne diagnozowanie. Poza tym dzięki połączeniu możliwości sztucznej inteligencji i urządzeń typu smart – takich jak zegarki i inteligentne bransoletki – możliwe będzie chociażby bieżące dokonywanie wstępnej diagnozy czy wyszukiwanie ewentualnych odchyleń dotyczących naszego zdrowia.

Za każdym razem, gdy myślę o sztucznej inteligencji, przypominają mi się słowa profesora Andrew NG, wykładowcy Uniwersytetu Stanforda i współzałożyciela platformy Coursera: „AI is the new electricity”, czyli „sztuczna inteligencja jest nową elektrycznością”. Trudno się z tym nie zgodzić. Elektryczność na początku dostępna była jedynie wąskiej grupie osób. Dziś jest dobrem powszechnym, bez którego w zasadzie nie wyobrażamy sobie życia. W przypadku AI będzie podobnie, to tylko kwestia czasu. Sądzę, że przełomem będzie upowszechnienie rozwiązań sztucznej inteligencji w modelu cloud computing. Co ciekawe, dzięki chmurze niemal wszystkie oferowane w IT rozwiązania stają się coraz mniej materialne, a jednocześnie są coraz bliżej użytkowników. To prawdziwy fenomen!

Czy na tak szybko zmieniającym się rynku jest wciąż miejsce dla dystrybutorów IT?

Dystrybutorzy IT byli, są i będą swoistym łącznikiem pomiędzy producentem a szerokim rynkiem. To właśnie oni oferują vendorom, optymalny kanał dostępu do klientów końcowych, czyli poprzez współpracujących z nimi resellerów. Co więcej, robią to w efektywny, zwłaszcza kosztowo, sposób. Choćby z tych powodów jeszcze długo nie zabraknie na rynku miejsca dla dużych broadlinerów. Nie ulega jednak wątpliwości, że firmy te coraz bardziej się specjalizują i zwracają w stronę świadczenia zaawansowanych usług w modelu dystrybucji z wartością dodaną.

Pamiętajmy także, że dystrybutorzy IT odgrywają dużą rolę w procesie upowszechniania rozwiązań IT w chmurze. Według analityków Gartnera, tylko w 2019 roku światowy rynek usług chmury publicznej wzrośnie o ponad 17%! Jak się to przełoży na polski rynek? Do niedawna byliśmy w europejskim „ogonie”, jeśli chodzi o wykorzystanie usług cloud, jednak – jak pokazuje raport „Cloud Computing”, przygotowany przez Xopero Software – z tego typu rozwiązań korzysta już 50% ankietowanych firm w Polsce. W tym roku do chmury przeniesie swoje zasoby ponad 20% przedsiębiorców. Dane te doskonale obrazują, jak duży potencjał tkwi w tych rozwiązaniach.

W jaki sposób dystrybutor IT może przygotować się na zmiany związane z postępującą cyfryzacją?

Należy działać z odpowiednim wyprzedzeniem i oceniać, które z globalnych trendów najszybciej się monetyzują. Taki sposób działania pozwala budować przewagę konkurencyjną, będącą dziś wartością bezcenną. W zdigitalizowanym świecie wygrywają Ci, którzy mają potencjał do wykładniczego rozwoju, a takim obszarem jest chmura obliczeniowa. Większości klientów końcowych bliższy będzie jednak sprzęt mobile, z którego korzystają na co dzień. Urządzenia przenośne pozostają jednym z głównych kierunków technologicznego rozwoju. W związku z tym, często to właśnie ten sprzęt jest dziś prawdziwym „liderem wzrostów sprzedaży” zarówno po stronie producentów, jak i dystrybutorów sprzętu IT. Mam tu na myśli oczywiście smartfony, ale też pozostały sprzęt mieszczący się w obszarze mobile, chociażby inteligentne zegarki, opaski fit czy – na drugim biegunie – ultrabooki. Moim zdaniem, dziś warto stawiać właśnie na te urządzenia, nie zapominając jednak o innych technologiach, takich jak chmura czy AI, o których rozmawiamy.

Czy dystrybutorzy IT wykorzystują we własnej działalności globalne trendy technologiczne?

W tej części Europy to właśnie dystrybutorzy bardzo często definiują narzędzia e-commerce, jak również standardy obsługi procesów sprzedaży. W tej branży szczególnie istotna jest personalizacja w obszarze cen, dostępności asortymentu produktowego oraz promocji. Nie byłaby ona możliwa bez wykorzystywania narzędzi klasy Big Data. Wdrożone algorytmy sztucznej inteligencji pomagają skutecznie dostosowywać ranking wyników wyszukiwania oraz przygotować dynamiczne rekomendacje produktowe, co wspiera procesy zakupowe. Z kolei rozwiązania marketing automation umożliwiają szybkie reagowanie na potrzeby klientów, a także wspieranie i rozwijanie ich intencji zakupowych. Wiodący dystrybutorzy IT na co dzień korzystają również z całego spektrum rozwiązań chmurowych czy technologii wirtualizacji zasobów, a w swojej pracy oczywiście na olbrzymią skalę wykorzystują sprzęt z obszaru mobile.

Patrząc przez pryzmat niemal 7 lat Pani doświadczenia w zarządzie ABC Data, jak wygląda dziś pozycja tego dystrybutora na rynku?

ABC Data wypracowała sobie – w pełni zasłużoną – pozycję jednego z liderów dystrybucji IT w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nic dziwnego, że to właśnie ta firma, działająca bezpośrednio na wielu rynkach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, zwróciła na siebie uwagę ALSO Holding, szwajcarskiego dystrybutora IT. Dla spółek dystrybucyjnych pozyskanie nowego, globalnego, strategicznego inwestora to bardzo dobra wiadomość. Będąc częścią międzynarodowego holdingu, firma zyskuje dużo większe możliwości kreowania rynkowych trendów i wprowadzania do oferty najnowszych rozwiązań technologicznych. W taki sposób rodzą się naturalni „liderzy transformacji cyfrowej”, a w tym przypadku bez wątpienia właśnie z takim liderem mamy do czynienia.

Ilona Weiss od ponad 20 lat jest związana z obszarami finansów i nowych technologii. Swoje doświadczenie zawodowe zebrała, pełniąc stanowiska zarządcze w polskich i globalnych korporacjach. Pracowała m.in. dla ABC Data S.A. (prezes zarządu), Sygnity, Sage, Alcatel-Lucent czy Telekomunikacji Polskiej. Pełniła również funkcję partnera ds. inwestycji w Grupie MCI.

Artykuł ukazał się na łamach Raportu ITwiz BEST100 edycja 2019. Zapraszamy do lektury pełnej wersji Raportu. Wydanie drukowane lub cyfrowe można zamówić bezpośrednio na stronie:
https://itwiz.pl/produkt/raport-itwiz-best100-edycja-2019/
Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *