AgilePolecane tematy

DevOps Practice: jak dokonać synergii technologii, ludzi i biznesu w celu osiągnięcia sukcesu

ZWYCIĘZCA IT MANAGER OF TOMORROW AWARDS 2023

Zbudowanie zespołu DevOps jest bardzo trudne i jeszcze bardziej kosztowne. Prawie 85% organizacji napotyka przeszkody podczas wdrożenia tej praktyki, a 90% inicjatyw z nią związanych nie spełnia postawionych przed nimi oczekiwań. Świadomy wyzwania, pod koniec 2021 roku podjąłem się stworzenia praktyki DevOps w SoftServe. Dzisiaj mogę powiedzieć, że było warto. Powstało ważne ogniwo firmy, które zmieniło i wciąż zmienia bardzo wiele.

DevOps Practice: jak dokonać synergii technologii, ludzi i biznesu w celu osiągnięcia sukcesu

DevOps to trend, który zrewolucjonizował sposób, w jaki firmy tworzą oprogramowanie. Znany jest od 15 lat, a jego ideą jest ścisła współpraca pomiędzy zespołami deweloperskimi i operacyjnymi. DevOps redukuje granice między tymi zespołami, pozwalając na płynniejszy przepływ informacji i lepsze reagowanie na potrzeby klientów poprzez dobrej jakości oprogramowanie idealnie dopasowane do celów biznesowych. Według raportu „State of DevOps 2019”, firmy z najwyższym poziomem usług DevOps są w stanie wdrażać kod nawet 208 razy szybciej niż konkurencja.

Transformacja pracy zespołu w gorących czasach

W polskiej siedzibie SoftServe pojawiłem się pod koniec 2021 roku. To był czas pandemicznego zamieszania, a wkrótce także niepokoju wywołanego wojną w Ukrainie. Niepewne czasy nie sprzyjają wdrażaniu przełomowych transformacji, które często kończą się fiaskiem. Widziałem już takie w przeszłości i wiedziałem, że muszę zrobić wszystko, aby ta taką nie była. Zaczynamy w styczniu 2022 roku, kiedy to na pokładzie Cloud & DevOps Practice pojawił się pierwszy pracownik. Pod koniec roku nasza załoga liczyła już 100 osób.

208 razy szybciej niż konkurencja firmy z najwyższym poziomem usług DevOps są w stanie wytwarzać kod źródłowy twierdzą autorzy raportu „State of DevOps 2019”.

Od pierwszego kontaktu z SoftServe wiedziałem, że przed firmą stoją wielkie wyzwania: niekończąca się walka o talenty, jakość i ciekawe projekty. Firma rosła dynamicznie i potrzebne były rozwiązania, które ten rozwój miałyby co najmniej utrzymać, a najlepiej wznieść na wyższy poziom. Zaproponowałem więc mierzalną praktykę, która miała mieć P&L i KPI odpowiadające temu, czego potrzebują nasi pracownicy, interesariusze oraz klienci. A przy okazji, miała stać się głównym centrum kompetencji Cloud&DevOps dla biznesu.

Synergia technologii, ludzi i biznesu

Według raportu “DevOps Trends Survey 2020” (bit.ly/47YlFzU), w przypadku 85% firm, które próbują stworzyć praktyki DevOps, istotną barierą są: brak umiejętności pracowników, opór przed dostosowaniem kultury korporacyjnej i ograniczenia wynikające ze starej infrastruktury. W przypadku SoftServe brakowało przede wszystkim synergii technologii, ludzi i biznesu. Potrzebne było wzbudzenie „iskry”, która mogłaby te trzy elementy połączyć w całość. W centrum tej synergii miała znaleźć się właśnie tworzona praktyka DevOps.

Znakomitym punktem wyjścia do budowy DevOps było bogate portfolio klientów SoftServe, wysoka kultura organizacyjna i 30 lat doświadczenia na globalnym rynku. No i najlepsi pracownicy techniczni od rozwiązań chmurowych, jakich widziałem. Siłą napędową tworzonej praktyki DevOps były też zróżnicowane projekty dla korporacji i startupów, ciągły rozwój biznesowy firmy i merytokracja, czyli kultura korporacyjna oparta o wiedzę i doświadczenie.

Praktyka DevOps od podszewki

Najważniejsze cele DevOps Practice wiążą się z trzema obszarami: technologia, biznes i ludzie. W zakresie technologii chciałem postawić na rozwój kompetencji hybrid/multi cloud, standaryzację ścieżek rozwoju kompetencji i zapewnienie technicznych liderów-praktyków. Do rozwoju naszej praktyki i umocnienia jej pozycji miała się również przyczynić certyfikacja w obszarze Cloud & DevOps oraz budowa grupy kompetencyjnej zdolnej do wykonywania zróżnicowanych zadań.

Praktyka DevOps & Cloud w SoftServe oferuje dziś biznesowi redukcję czasu potrzebnego na kompletowanie zespołu, dopasowanie rozwiązania do potrzeb, a także lepsze cost to value ratio – POD wykonuje zadania szybciej i taniej.

W sferze celów biznesowych zależało mi na wspieraniu w dostarczaniu wartości dla klientów końcowych, rozszerzenie palety usług i lepsze cost to value ratio. W obszarze strategii dotyczącej ludzi natomiast najważniejsze było pozyskanie inżynierów gotowych spełnić wymagania DevOps & Cloud. Poza tym, chciałem budować społeczność technologiczną identyfikującą się z firmą. W strategii istotne miejsce zajęła też wyłoniona grupa liderów, którzy pociągną tę Praktykę w określonym kierunku.

Na samym początku był Proof of Concept

Od czego zacząłem? Od przekonania kluczowych interesariuszy do swojej idei. Zdałem sobie sprawę, że najlepszym sposobem na uzyskanie poparcia będzie początkowo stworzenie małego zespołu, który pokaże w praktyce, że moje pomysły mogą się materializować. Nie mniej istotna okazała się komunikacja z biznesem i przekonanie go do zupełnie innej formy współpracy niż dotychczas. W obrębie firmy musiałem jeszcze stworzyć synergię pomiędzy kluczowymi działami tak, aby technologia była wykorzystywana zgodnie z oczekiwaniami biznesu i potrzebami ludzkimi.

Po osiągnięciu pewnej liczby członków zespołu, stworzyliśmy podstawową jednostkę organizacyjną DevOps Practice, czyli POD-a. Na czele POD-a stoi jeden technologiczny lider otoczony grupą ludzi, którzy mają różne kompetencje. Lider ten jest w stanie sprostać każdemu wyzwaniu stawianemu nam przez klientów. Dziś mogę powiedzieć, że praca z liderami i rozwijanie ich kompetencji przywódczych była najciekawszym wyzwaniem w całym projekcie. Obecnie możemy pochwalić się silną grupą liderów, którzy dalej rozwijają Praktykę.

Cloud & DevOps rok później

Wciągu 12 miesięcy działalności, zespół Cloud & DevOps wygenerował dla SoftServe dodatkowe 5 mln USD, potwierdzając tym samym skuteczność koncepcji praktyki DevOps. W tym czasie powstały trzy nowe usługi, wsparto 34 klientów w 76 projektach, a my uzyskaliśmy 115 certyfikatów Cloud and DevOps.

85% firm, które próbują stworzyć praktyki DevOps, istotną barierą są: brak umiejętności pracowników, opór przed dostosowaniem kultury korporacyjnej i ograniczenia wynikające ze starej infrastruktury.

Nasza praktyka to obecnie to:

  • Własny P&L.
  • Cele oparte o revenue / utylizacje / eNPS / NPS.
  • Pełna liniowo-technologiczna odpowiedzialność.
  • Zróżnicowane modele usług.
  • Centrum kompetencji Cloud & DevOps dla biznesu.

Polski model rozwoju DevOps stał się rozwiązaniem wdrażanym innych oddziałach SoftServe na świecie. Firma doceniła mój wysiłek nagradzając mnie i mojego kluczowego lidera – Szymona Ziółkowskiego – przyznając nam tytuł SoftServe Game Changers 2022.

Półtora roku tworzenia i rozwijania DevOps Practice pozwoliło mi uświadomić sobie, jak wygląda algorytm, który doprowadził do tego sukcesu. To: motywacja – 70%, odpowiedzialność – 20%, talent – 5% i szczęście – 5%. A więc, jak zawsze – najważniejsi są ludzie i ich zaangażowanie.

Co dziś oferujemy i jakie mamy wyzwania?

Praktyka DevOps & Cloud w SoftServe oferuje dziś biznesowi redukcję czasu potrzebnego na kompletowanie zespołu, dopasowanie rozwiązania do potrzeb, a także lepsze cost to value ratio – POD wykonuje zadania szybciej i taniej. Ludzie, którzy z nami pracują, mają przejrzyste kryteria rozwoju, możliwość zmiany ścieżki kariery i transparentne warunki współpracy z firmą.

Wyzwaniem, przed którym stoimy obecnie, jest skalowalność. Polski DevOps Practice jest już „dojrzały”. Przed nami wdrożenia w Rumuni, Meksyku, Chile i Kolumbii. Dodatkowo, klienci coraz częściej oczekują pełnego i aktualnego zestawu kompetencji, a my musimy być „one step ahead”. Dlatego w najbliższym czasie wiele wysiłku włożymy w m.in. technologię AI.

DevOps rozpędza się na świecie

Tak poważne zaangażowanie SoftServe w praktykę DevOps nie jest przypadkowe. Na całym świecie rośnie zapotrzebowanie na szybkie dostarczanie aplikacji wysokiej jakości. Według amerykańskiej firmy badawczej Verified Market Research, wielkość rynku DevOps została wyceniona w 2021 roku na 7,01 mld USD. Do 2030 roku osiągnie wartość 51,18 mld USD (bit.ly/3EnXtcq). Wygląda, że zmierzamy w dobrym kierunku.

Łukasz Niedźwiedzki, DevOps & Cloud Practice Director EU & LATAM, SoftServe

Najważniejsze cele DevOps Practice:
  1. W zakresie technologii chciałem postawić na rozwój kompetencji hybrid/multi cloud, standaryzację ścieżek rozwoju kompetencji i zapewnienie technicznych liderów-praktyków.
  2. W sferze celów biznesowych zależało mi na wspieraniu w dostarczaniu wartości dla klientów końcowych, rozszerzenie palety usług i lepsze cost to value ratio.
  3. W obszarze strategii dotyczącej ludzi natomiast najważniejsze było pozyskanie inżynierów gotowych spełnić wymagania DevOps & Cloud.
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *