Branża ITProgramowanieRynek
Firmy SUSE i Elektrobit łączą siły przy tworzeniu oprogramowania dla inteligentnych samochodów
Firma SUSE ogłosiła nawiązanie z firmę Elektrobit, która specjalizuje się m.in. w rozwoju oprogramowania wbudowanego dla sektora motoryzacyjnego. Celem współpracy jest stworzenie opartego na platformie Linux systemu operacyjnego przeznaczonego dla inteligentnych i autonomicznych pojazdów.
Wraz ze wzrostem tempa wprowadzania innowacji technologicznych w całym przemyśle motoryzacyjnym, samochody nie składają się już tylko z podwozia, karoserii czy silnika, ale stanowią jednocześnie platformę sterowaną oprogramowaniem. Innymi słowy odchodzi się już od pojazdów, których właściwości są zdominowane przez sprzęt, na rzecz tych o cechach definiowanych przez oprogramowanie. Zmiana ta wymusza na producentach samochodów konieczność przemyślenia od nowa oczekiwań ich klientów oraz tego, jakich doświadczeń oczekują oni od pojazdów, aby te najlepiej sprzedawały się na rynku.
Wiedza i doświadczenie Elektrobit w branży motoryzacyjnej, uzupełniona o doświadczenie firmy SUSE w obszarze systemów Linux, pozwolić ma na wykorzystanie technologii linuksowych i kontenerowych do stworzenia takiej platformy z oprogramowaniem dla samochodów, która będzie spełniać kluczowe wymagania odnośnie otwartości i przejrzystości działania oraz bezproblemowej, zdalnej aktualizacji (over-the-air). Wszystko to przy wsparciu szerokiej społeczności open source, zapewniającej stały dostęp do innowacji i licznej rzeszy utalentowanych specjalistów, wskazują przedstawiciele obu firm.
Linux – kluczowy element decydujący o bezpieczeństwie i wydajności
Najważniejszymi priorytetami SUSE przy dostosowywaniu rozwiązań open source do potrzeb przemysłu motoryzacyjnego są kwestie bezpieczeństwa, ochrony i niezawodności działania. Nie tylko dlatego, że – jak tłumaczą specjaliści reprezentujący tę firmę – są one w centrum uwagi samych odbiorców, ale dlatego, że użytkownicy nowej generacji pojazdów potrzebują produktów, którym naprawdę mogą zaufać. „Trudno wyobrazić sobie lepszy przykład ilustrujący znaczenie i potrzebę bezpieczeństwa i ochrony niż autonomiczny samochód osobowy. Jesteśmy dumni, że to właśnie system operacyjny oparty na Linuksie będzie pierwszym systemem dla Elektrobitu, SUSE i dla przemysłu motoryzacyjnego” – mówi Melissa Di Donato, CEO SUSE.
Nowa generacja pojazdów określanych mianem „software-defined” przynieść ma zupełnie nowe doświadczenia zarówno kierowcom, jak i ich producentom. I tak, użytkownicy samochodów nie będą już musieli odwiedzać serwisu, by wymienić przestarzały firmware. Konserwację czy dodanie nowych funkcji będzie można wykonywać automatycznie oraz zdalnie bez konieczności umówienia się z dealerem. Autonomiczne pojazdy to pojazdy napędzane oprogramowaniem, a system Linux stanie się kluczowym elementem decydującym o bezpieczeństwie i wydajności jego działania, podkreślają eksperci SUSE.
Cel na przyszłość – wypracowanie rozwiązań także dla innych branż
Niemniej nawet najlepsze oprogramowanie, poddane najbardziej rygorystycznym testom, musi być stale pielęgnowane i utrzymywane. Wszystkie błędy wymagają naprawy, a luki w zabezpieczeniach, nawet te wykryte wiele lat po pierwszym wdrożeniu, muszą być usuwane. Dlatego też specjaliści SUSE zapowiedzieli, że wykorzystają całe swoje doświadczenie i wiedzę o systemie Linux oraz rozwiązaniach kontenerowych, aby dostosować je do potrzeb motoryzacji i „napędzania” pojazdów autonomicznych. „Żywię przekonanie, że razem z SUSE stworzymy najnowocześniejsze rozwiązania dla rynku, które zmienią sposób, w jaki napędzane będą samochody, rozwiązania dostępne nie za kilka lat, ale już w nowej generacji samochodów” – twierdzi Alexander Kocher, prezes i dyrektor zarządzający Elektrobitu.
Według przedstawicieli obu firm, pomimo tego, że branża motoryzacyjna znajduje się obecnie na początku drogi w stosowaniu technologii open source w zastosowaniach, gdzie kluczową rolę odgrywa bezpieczeństwo ludzi – to, rozwiązania wypracowane z myślą o motoryzacji położą podwaliny pod analogiczne oprogramowanie na potrzeby innych branż, w tym lotnictwa i opieki zdrowotnej.