Rynek

Godzina Kodowania Minecraft — nauka połączona z zabawą

W ostatnim TimeCraft’cie zrealizowanym we współpracy z Gigantami Programowania w połowie grudnia 2021 roku udział wzięło 1000 nauczycieli z całej Polski. To wydarzenie szczególne na polskim rynku edukacyjnym, dające nauczycielom narzędzia, które pozwalają im w interesujący sposób przeprowadzać lekcje z użyciem aktualnych trendów.

Godzina Kodowania Minecraft — nauka połączona z zabawą

„Nauczyciele z całego kraju wspólnie z nami podjęli wyzwanie zaprogramowania Agenta Czasu Minecraft, aby uratować przyszłość! Ogromnie nas ucieszyło zaangażowanie nauczycieli i ich chęć do poznawania Minecraft Education Edition. Pytaniom na czacie nie było końca. Entuzjazm ze wspólnego kodowania pozwolił nam zarówno efektownie i efektywnie zainspirować nauczycieli do wykorzystania MEE na lekcjach języka polskiego, historii, matematyki czy chemii i fizyki. Zaprezentowane rozwiązania otworzyły nam drogę do dialogu z nauczycielami na temat MEE nie tylko jako gry, ale jako „szkoły twórczości” pod postacią wirtualnej kreatywnej platformy, która może wejść na stałe do warsztatu ich pracy” – powiedziała Ewa Kołodziejczyk, Industry Executive – Education Sector w Microsoft.

Godzina kodowania jest innowacyjnym sposobem nauczania. Podczas ostatniego spotkania uczestnicy poznali nową perspektywę Minecrafta i jego edukacyjną wersję. Przekonali się, że MEE może być ich nowym narzędziem w codziennym kształceniu. Inicjatywa została zorganizowana z okazji Tygodnia Edukacji Informatycznej.

„Godzina Kodowania pokazała, że Minecraft Education Edition idealnie wpisuje się w koncepcję edukacji STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). Pozwala łączyć wiedzę i umiejętności z różnych obszarów – nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. W edukacji STEAM uczeń staje się badaczem, twórcą, konstruktorem, innowatorem, a Minecraft stawia uczniów właśnie w takich rolach” – mówi Barbara Dubiecka-Kruk, edukatorka, trenerka, autorka podręczników z matematyki. „Przestrzeń rozrywki stała się przestrzenią edukacyjną, w której budując obiekty uczniowie, budują swoją wiedzę. Doświadczenie wykorzystania Minecrafta w szkole jest okazją do pokazania, że gry i aplikacje mogą oprócz rozrywki być pomocą dydaktyczną. Takie postrzeganie Minecrafta może być odkrywcze zarówno dla uczniów jak i nauczycieli” – dodaje.

Minecraft Education Edition pozwala nauczycielom „wejść do świata uczniów” i nauczać poprzez zabawę, w dobrze znanym i lubianym przez dzieci i młodzież środowisku. Dzięki temu uczniowie zdobywają nowe umiejętności oraz przyswajają wiedzę w przyjemny dla nich sposób. Godzina kodowania to wykorzystanie technologii i lepsza współpraca pomiędzy nauczycielami i uczniami.

„Wykorzystanie w szkole Minecrafta jest okazją do zmiany tego, w jaki sposób uczniowie postrzegają nauczyciela. Z jednej strony pokazuje on, że zna środowisko lubianej przez wielu uczniów gry komputerowej, a z drugiej strony, wychodzi z roli wykładowcy wiedzy, przyjmując rolę towarzysza i organizatora doświadczeń edukacyjnych uczniów, a niejednokrotnie partnera w rozwiązywaniu problemów” – wskazuje Barbara Dubiecka-Kruk.

„Moi uczniowie często na lekcjach wspominali, że grali w Minecrafta” – opowiada Aneta Pyrc, nauczycielka języka angielskiego w Zespole Szkół Nr 1 w Limanowej. „Gdy zobaczyłam ogłoszenie o szkoleniu, postanowiłam wziąć w nim udział. Wydawało mi się, że kodowanie jest czymś szalenie trudnym, jednak po webinarium okazało się, że przy odrobinie chęci i oczywiście ćwiczeń, można doskonale sobie z tym poradzić i zdobyć nowe umiejętności. W kolejnym dniu zaproponowałam moim uczniom, którzy często grają w Minecrafta, aby skorzystali z gotowej już lekcji „Opowieść Wigilijna”. Natomiast w Microsoft Education Centre znalazłam kurs „Moja przygoda z Minecraft” i mam zamiar rozpocząć go, jak tylko czas mi na to pozwoli”.

„Minecraft – ukochana gra naszych uczniów – to doskonałe narzędzie edukacyjne, które nam – nauczycielom i trenerom – pomaga zaangażować dzieci w proces uczenia się. Kolejne zadania stają się wspaniałą przygodą, kiedy treści lekcji obudujemy w sześcienne bloki. Hour of Code: TimeCraft to według mnie najlepszy sposób na rozpoczęcie przygody z Minecraft Education Edition. Uczestnicząc w niezwykłych misjach oddalonych w czasie i przestrzeni, uczniowie doskonalą umiejętność programowania, a także inne kompetencje przyszłości, m.in. kreatywność czy krytyczne myślenie” – podsumowała Anna Jędryczko, Microsoft Innovative Educator Expert 2021-22.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *