Grupa AB zanotowała w pierwszym kwartale roku finansowego 2020/2021 (okres lipiec-wrzesień 2020 roku) 2,88 mld zł przychodów. Co oznacza wzrost o 33% rdr, podczas gdy rynek sprzętu IT wzrósł szacunkowo o 20% na rynkach operacyjnej obecności Grupy AB (Polska, Czechy, Słowacja), informują jej przedstawiciele. EBITDA i zysk netto również wzrosły dwucyfrowo (odpowiednio o 38 i blisko 63%) osiągając wartości 33 i 19,1 mln zł.
Grupa AB kontynuuje wzrost skali działania i generuje rosnące zyski dzięki strategicznemu przygotowaniu na przyspieszenie trendów cyfryzacji społeczeństw naszego regionu oraz na szybki rozwój e-commerce, wskazują jej przedstawiciele.
„Od wielu lat inwestujemy i rozwijamy zdywersyfikowany biznes dystrybucyjny, dzięki czemu byliśmy gotowi na duże zmiany w zachowaniach zakupowych konsumentów, którzy w związku z pandemią mocniej postawili na kanał online. Dzięki sprawnemu zaopatrzeniu i bezpiecznym buforom magazynowym płynnie obsługujemy rynkowy popyt, a nasi inżynierowie szkolą, certyfikują oraz pomagają resellerom w zaawansowanych projektach klasy enterprise” – mówi Andrzej Przybyło, prezes zarządu Grupy AB. „Po przekroczeniu historycznej bariery 10 mld zł rocznego obrotu otwieramy nowy rok obrotowy mocnym akcentem, pokazując kolejny raz, iż potrafimy długoterminowo rosnąć szybciej niż rynek” – dodaje.
Konserwatywne podejście do finansów
Komentując najświeższe wyniki finansowe członkowie zarządu Grupy podkreślają, że należy również zwrócić uwagę na największą w branży efektywność, którą wyraża najniższy wskaźnik kosztów do przychodów (SG&A LTM na poziomie zaledwie 2,4%). W ślad za wzrostem skali działalności w naturalny sposób zwiększyła się także wartość kapitału obrotowego, ale mimo to operacyjny cash flow za ostatnie cztery kwartały pozostaje mocno dodatni. Co więcej, Grupa AB zanotowała na koniec września niższe o 45,4% zadłużenie netto niż rok wcześniej, które znajduje się na bezpiecznym poziomie (117,5 mln zł, wskaźnik dług netto do EBITDA LTM to zaledwie 1,0).
„Jesteśmy znani z konserwatywnego podejścia do finansów, co jest bardzo widoczne w okresie pandemii. Mamy świadomość czynników ryzyka, co dodatkowo determinuje nas, aby efektywnie dopasować się do każdej sytuacji i rosnąć ponad rynek, realizując najlepsze praktyki wypracowane przez 30 lat doświadczenia w branży, z bezpieczeństwem wpisanym w strategię rozwoju” – wskazuje Grzegorz Ochędzan, członek zarządu AB S.A. ds. finansowych.
Od czasu wprowadzenia ograniczeń w działalności wielu sektorów gospodarki i izolacji społecznej w połowie marca tego roku specjaliści Grupy, obserwują boom na laptopy, smartfony czy asortyment gamingowy. Zwiększony popyt dotyczy również m.in. asortymentu związanego z przechowywaniem danych oraz urządzeń sieciowych. Wreszcie w naturalny sposób następuje także zwiększenie sprzedaży subskrypcji oprogramowania w chmurze (cloud).
Akcja #AByrazem
W ramach narodowej walki z COVID-19 Grupa AB zainicjowała akcję #AByrazem, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu. Grupa zdobyła i sfinansowała respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wraz z firmami Lenovo i Motorola, Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, Toshiba, Brita, Megabajt, Winix ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i wspiera walkę z pandemią koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami, podsumowują przedstawiciele Grupy.