Rynek
Handel w Internecie w 2015 r. będzie większy niż w tradycyjnych sklepach
Odzież, obuwie, wyposażenie domowe, sprzęt elektroniczny i komputerowy, książki oraz kosmetyki – to produkty najczęściej kupowane za pośrednictwem internetu. Ostatnie analizy pokazują jednak, że osoby korzystające z internetowych kanałów zakupowych na najbliższy rok planują większe niż rok temu zakupy w Internecie.
Badanie ankietowe przeprowadzone przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej wynika, że internauci na zakupy w sieci wydają średnio 156 zł miesięcznie. Ponad połowa ankietowanych (57 proc.) deklaruje, że w nadchodzącym roku będzie częściej decydować się na zakupy różnych produktów – poza żywnością i biletami – za pośrednictwem serwisów e-commerce niż w sklepach tradycyjnych. Niemal połowa (48 proc.) uczestniczących w badaniu klientów sklepów internetowych zamierza w 2015 roku przeznaczyć na zakupy internetowe kwoty większe niż w roku poprzednim.
“Wyniki badań przeprowadzonych przez ARC pokazują, że Polacy polubili szybkość i wygodę, z jaką wiążą się zakupy on-line. Pozwala to przewidywać, że sprzedawcy i dostawcy, którzy będą potrafili sprostać rosnącym wymaganiom klientów, mogą liczyć na duże zyski w sektorze e-commerce” – mówi Marek Lekki, członek zarządu firmy ARC.
Niezależnie od deklarowanych wzrostów skali zakupów realizowanych za pomocą Internetu aż 48 proc. ankietowanych wiąże z tego rodzaju zakupami obawy. Wątpliwości dotyczą m.in. ewentualnej niezgodności produktu z zamówieniem, możliwości jego uszkodzenia w czasie transportu, a także prób oszustwa lub wyłudzenia. Do zakupów w internecie zniechęcają również wysokie koszty przesyłek i potencjalnie długie czasy realizacji dostaw. Badanie ankietowe zostało przeprowadzone w dniach 23-26 stycznia 2015 roku na grupie 501 dorosłych osób, które w grudniu dokonały zakupów przez Internet.