Konferencja IFS Unleashed była pełne przemówień i gwiazdorskiego składu gości. Na scenie gościli m.in.: R „Ray” Wang, założyciel Constellation Research i Michael Phelps, chyba najbardziej utytułowany mistrz olimpijski w pływaniu. Podzielili się oni spostrzeżeniami na temat tego w jaki sposób dostosować się do własnego środowiska, aby przewyższyć konkurencję i stale osiągać pożądane wyniki.
Hasłem przewodnim tegorocznej konferencji IFS Unleashed był „Moment of service”. To także tytuł książki opublikowanej przez Darrena Roosa, CEO firmy IFS. W ramach tej idei następuje integracja zarządzania usługami i majątkiem przedsiębiorstwa, który nadzorowany był dotąd przez systemy klasy EAM (Enterprise Assets Management). „Nie technologia, ale doświadczenie klienta i właśnie ‘moment of service’ końcowego użytkownika są w centrum wszechświata naszych klientów” – stwierdził.
Moment of Service, czyli serwicyzacja w praktyce
W pewnym momencie na scenie pojawił się Nick Ward, wiceprezes ds. systemów cyfrowych w lotnictwie cywilnym w firmie Rolls Royce, która jest klientem IFS. Opisał on – wprowadzony przez Rolls Royce – model subskrypcji o nazwie „power-by-the-hour”. W efekcie linie lotnicze rozliczają się tylko za czas korzystania z – dostarczonych przez Rolls Royce – silników. Ten model objął już od 80% do 90% wszystkich, sprzedanych przez tę brytyjską firmę urządzeń.
IFS od lat rozwija narzędzia pozwalające na realizację w praktyce idei serwicyzacji, aby wesprzeć klientów w dostosowaniu się do nowego trendu, który dotyka branże, do których IFS kieruje rozwiązania. Klienci przechodzą bowiem od sprzedaży produktu do sprzedaży powiązanych z nim usług. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów przedsiębiorstwa – w szczególności firmy produkcyjne – starają się wykorzystać dodatkowe źródła przychodów związane z usługami serwisowymi i obsługą posprzedażową.
Wsparcie realizacji strategii ESG
Jednym z prelegentów IFS Unleashed był także Christian Pedersen, Chief Product Officer w IFS. „Zrównoważony rozwój to zupełnie nowa sfera, która dotyka naszych klientów, a już wkrótce regulacje nie pozostawią nam wyboru, jak tylko wdrożyć strategie Environmental, Social, Governance. Kiedyś optymalizowaliśmy koszty, potem doświadczenia klientów, teraz zaś wpływ na środowisko” – stwierdził. Co warto zaznaczyć, w Unii Europejskiej zmiany dotyczące m.in. raportowania wpływu na środowisko, pozostawianego śladu węglowego mają nastąpić już w roku 2024.
IFS także stara się wspierać klientów w osiąganiu celów ESG. W październikowej aktualizacji platformy IFS Cloud pojawiły się liczne ulepszenia mające pomóc klientom osiągnąć cele środowiskowe, społeczne i zarządcze. „Skoncentrowaliśmy się na elemencie, który reprezentuje największe wyzwanie: dane. Zrozumienie danych oraz możliwość ich gromadzenia i interpretacji jest ostatecznie podstawą każdej strategii. Skupiamy się na tym, aby każda organizacja mogła to osiągnąć łatwiej i prościej” – mówi Christian Pedersen.
Wiele, nowych funkcji ma właśnie na celu ułatwienie i przyspieszenie gromadzenia, zarządzania i rejestrowania kluczowych danych związanych z pozostawianym tzw. śladem węglowym. Pozwalają one na:
- śledzenie pośrednich emisji gazów cieplarnianych w celu oceny całkowitego śladu węglowego organizacji;
- pomoc zespołom projektowym w łączeniu i wyodrębnianiu danych z różnych źródeł oraz ocenie ich wydajności w zakresie zrównoważonego rozwoju;
- rejestrowanie wykorzystania pojazdów i generowanych przez nie kosztów środowiskowych w procesie optymalizacji planowania i harmonogramowania (PSO);
- umożliwienie serwisantom łatwego i dokładnego zarządzania zwrotami nieużywanych zapasów i zdemontowanych komponentów, co zmniejsza ilość odpadów.
Rozwój platformy IFS Cloud
W Miami IFS ogłosił także nową, drugą już w 2022 roku aktualizację platformy IFS Cloud. „Obecnie oferujemy ją na dwa sposoby. Po pierwsze na platformie Microsoft Azure w modelu SaaS. Po drugie, jako zdalną instancję, którą można umieścić w centrum danych własnym, partnerskim lub dowolnym środowisku chmury publicznej” – stwierdził Darren Roos.
Funkcje wprowadzone w najnowszej aktualizacji IFS Cloud mają usprawnić proces automatyzacji, a tym samym wspierać przedsiębiorstwa we wdrażaniu rozwiązań umożliwiających zwiększenie efektywności produkcyjnej. Mają też uwolnić pracowników od wykonywania żmudnych i czasochłonnych zadań. Nowe funkcje to:
- Nowy model analizy planowania gotówkowego umożliwiający klientom lepsze zarządzanie zasobami finansowymi, zmniejszenie ryzyk i doskonalsze planowanie nieprzewidzianych scenariuszy dla projektów i firm.
- Usprawniony System Realizacji Produkcji (MES) w celu poprawy kontroli jakości i wydajności produkcji.
- Ulepszone zarządzanie składaniem zamówień, dostarczaniem i odbieraniem materiałów niedostępnych w magazynach, w celu zmniejszenia kosztów.
- Wykorzystanie algorytmów AI i danych historycznych dotyczących harmonogramu pracy i czasu realizacji zadań w celu poprawy ich dokładności.
- Umożliwienie realizacji pomiarów przez pracowników mobilnych w technologii lidar dla zwiększenia ich dokładności i ograniczenia liczby błędów.
Natomiast w zakresie zaawansowanej analityki, październikowa aktualizacja IFS Cloud opiera się na nowej architekturze, nowym doświadczeniu użytkownika. Rozszerzone możliwości pozwolą klientom szybciej zrozumieć i odpowiedzieć na kluczowe wyzwania, a także skutecznie przeprowadzać transformację działań operacyjnych, zwiększając tym samym efektywność i wydajność pracy. Zapewnia również prostsze, bardziej inteligentne funkcje analityczne, dzięki którym można szybciej uzyskać pełny obraz bieżącej sytuacji. Udoskonalono również funkcje predykcyjne, umożliwiające skuteczniejsze planowanie działań oraz ograniczanie przestojów. Październikowa aktualizacja platformy IFS Cloud wspiera też szereg funkcji w zakresie Business Intelligence, umożliwiając podejmowanie szybkich i właściwych decyzji biznesowych.
Wytrwałość w osiąganiu sukcesów w biznesie i sporcie
W czasie pierwszego dnia konferencji IFS Unleashed R „Ray” Wang w błyskotliwy sposób podsumował przyspieszenie procesów w gospodarce cyfrowej. Microsoftowi osiągnięcie kapitalizacji w wysokości 1 bln USD zajęło 44 lata, Apple 42 lata, Amazon.com 24, Google 21, Facebookowi 17 lat, a rynek Bitcoinów osiągnął tę wartość w zaledwie 12 lat.
Jednym z podawanych przez R „Ray” Wang przykładów szybkiego rozwoju gospodarki cyfrowej było także skrócenie czasu, jaki obecnie firmy potrzebują, aby przejść na konkretnym rynku od fazy oligopolu do duopolu i monopolu. Jako przykład pokazał rynek reklamy cyfrowej i działających na nim Google i Facebooka. Obie firmy osiągnęły w roku 2021 przychody z tego tytułu w wysokości odpowiednio 209,5 mld USD i 114,9 mld USD. Właściwie nie ma na nim już innych graczy. Choć R „Ray” Wang dodał, że na rynek ten – na swój sposób – wchodzi Amazon.com oferując reklamy w segmencie e-commerce.
Na kolejnych slajdach R „Ray” Wang poruszył temat „ścieżki” ewolucji zastosowania algorytmów AI. Składają się na niego: analityka predykcyjna i Big Data; Machine Learning; sieci neuronowe; przetwarzanie kognitywne; tzw. słaba / wąska sztuczna inteligencja (Narrow AI) oraz silna / ogólna sztuczna inteligencja (General AI). Zaprezentował także listę działań, które mogą wzmocnić algorytmy AI. Wśród nich są: percepcja, powiadomienie, sugestia, automatyzacja, przewidywanie, zapobieganie i świadomość sytuacyjna.
Z kolei Michael Phelps w przeprowadzonym na scenie wywiadzie podsumował nastawienie, które pozwoliło mu osiągać więcej niż innym. „Wielcy ludzie chcą robić to, czego osoby, którzy chcą być jedynie ‘dobre’, nie chcą zrobić. To odróżnia wielkiego od dobrego. Jeśli nie stawiasz sobie wyzwań, to sam siebie oszukujesz” – stwierdził.