Tegoroczną konferencję rozpoczął Mark Moffat, prezes zarządu IFS. W pierwszych słowach stwierdził, że kolejnej rewolucji w sektorze przemysłowym dokona właśnie Industrial AI. „IFS jest numerem 1. w rozwoju tego typu narzędzi” – zapewnił Mark Moffat. „Już dziś ponad 340 tys. osób w sektorze usług wspierają narzędzia AI. Narzędzia te redukują też koszty w sektorze produkcyjnym jednocześnie ograniczając jego ślad węglowy” - dodał. GenAI w pakiecie IFS Cloud Także zdaniem Christiana Pedersena, Chief Product Officera w IFS, na przyszłość sektora przemysłowego w największym stopniu wpłyną narzędzia AI. „AI jest dziś wszędzie, w każdym produkcie i usłudze, z której korzystamy. Jednak dopiero 2 lata temu GenAI pokazała, że sztuczna inteligencja nie tylko pomaga optymalizować nasze działania, ale także jest w stanie tworzyć nowe rzeczy" - wspomniał w swoim wystąpieniu. W pakiecie IFS Cloud dostępny jest od niedawna asystent AI – IFS Cloud Copilot. Co ważne rozumie on kontekst działania zarówno samych użytkowników, jak i firmy oraz sektora, w którym ona działa. W najnowszej wersji systemu IFS Cloud 24R1 klientom udostępniono m.in. IFS.ai Copilot For Help Documentation czy IFS.ai Copilot User Experience. Na konferencji IFS, pojawił się także Satya Nadella, CEO Microsoft. „Na rozwój AI w największym stopniu wpływa obecnie to, co dzieje się w rozwiązaniach Generative AI. Widać to po milionach tokenów, których używają nasi klienci” – powiedział. „Widzimy świt nowej ery w sektorze IT. Zmienia się User Interface narzędzi, z których korzystamy. Zmienia się nasz sposób rozumowania, a także wykorzystanie naszej pamięci krótko- i długotrwałej. GenAI zmienia to wszystko. Stworzyliśmy proces, w którym informacje przechodzą od człowieka do AI i z powrotem do człowieka” - stwierdził Satya Nadella. Gotowe przypadki użycia AI w IFS Cloud "W ciągu ostatnich, dwóch lat IFS rozwinął narzędzia Industrial AI. Dziś wspierają one naszych klientów w całej gamie rozwiązań. Do końca 2024 roku zaś będziemy mieli gotowych ponad 60 przypadków użycia” - opowiedział. Docelowo ma być ich co najmniej kilkaset. Wśród proponowanych, gotowych rozwiązań Industry AI są m.in.: wsparcie przy zarządzaniu inwestycjami; optymalizacja działań związanych ze zmianami harmonogramów; optymalizacja procesów związanych z utrzymaniem konkretnej infrastruktury; wsparcie przy analizie powodów awarii i koniecznych do podjęcia działań; czy też pomoc w odszukaniu historycznych danych na temat dokonywanych wcześniej napraw konkretnego urządzenia. Wg szacunków analityków Goldman Sachs Research, szeroka adopcja of AI może w ciągu 10 lat zwiększyć globalny PKB o 1,5%. Przekłada się to na wartość 7 bln USD! W latach 2019-2023 czołówka krajów rozwijających technologie sztucznej inteligencji (USA, Chiny, Wlk. Brytania, Indie i Niemcy) zainwestowała w badania nad nimi prawie 520 mld USD. Z tego 329 mld USD przypada na Stany Zjednoczone. „Nie ma wątpliwości, że wchodzimy w erę powszechnego wykorzystania Industrial AI” – podkreślił Christian Pedersen. „Dwa lata temu wykorzystanie sztucznej inteligencji zrewolucjonizowała Generative AI. Ale GenAI ma swoje ograniczenia. Głównym jest halucynacja, na którą w sektorze przemysłowym - w którym działają nasi klienci - nikt nie może sobie pozwolić” - powiedział Christian Pedersen. „Już w najnowszej wersji system IFS 24R2 dostępne będą takie funkcjonalności, jak: Customer Specific Knowledge, Prompt Library, Context Awareness, Customer Specific Structured Data oraz IFS.ai Copilot Visualization. W kolejnych, 25R1+ zapowiadane są zaś Formless Interaction i IFS.ai Copilot For Mobile” - zapowiada Bob De Caux, Chief AI Officer w IFS Zespół odpowiadający za rozwój produktów IFS opowiedział także o IFS.ai. Jest to nowa platforma oferowana w modelu chmury obliczeniowej. „Składają się na nią trzy warstwy: Governance & Orchestration, AI Services – w tym m.in. Plan & Control czy Detect Anomalies - i Data Services” - wspomina z kolei Vaibhav Kumar, Senior Vice President of Technology w IFS. W IFS.ai wbudowane są pierwsze, gotowe use cases dostosowane do poszczególnych sektorów, w których działa IFS, takie jak Intelligent User Interaction, IFS Copilots czy Inteligent Reporting & Analytics. Znajdują się one także w IFS Cloud. Rozwój rozwiązań IFS w sposób organiczny i przez przejęcia Mark Moffat wspomniał, że IFS w ostatnich latach rozwijał się nie tylko organicznie, ale także w wyniku dokonanych przejęć. Jednym z najciekawszych - jego zdaniem - jest Copperleaf. Jest to producent rozwiązań wspierających zarządzanie infrastrukturą krytyczną oraz planowanie inwestycji związanych z jej rozwojem. Dzięki temu można optymalizować koszty ponoszone na tego typu projekty. „Narzędzia naszej firmy zarządzają infrastrukturą krytyczną wartą 2,4 bln USD. Copperleaf obsługuje m.in. 55 największych firm z sektora utilities” - wspomniała w rozmowie z Mark Moffat Judi Hess, vice chair w Copperleaf Board of Directors. Innym, ważnym kierunkiem rozwoju rozwiązań IFS - zdaniem CEO IFS - jest wspieranie klientów we wdrażaniu strategii ESG. „Stosowane przez naszych klientów rozwiązania pozwolą ograniczyć emisję gazów cieplarnianych aż o 2,6%. To tyle, ile co roku emituje cały, światowy sektor lotniczy” - mówi. Konieczna jest zmiana modelu biznesowego Jednym z gości specjalnych IFS Unleashed był Matthew Duffey, Global Client Partner & Global Business Model Reinvention Leader w PwC. Mówił on o tym dlaczego tak ważna jest dziś – przy tak szybkim postępie technologicznym - zmiana modeli biznesowych. Na dowód przedstawił kilka liczb: 65% z listy Fortunę 500 z 1995 roku dziś już nie ma - zostały przejęte lub zbankrutowały. 52% prezesów firm przemysłowych spodziewa się ogromnej presji na ich organizacje związanej ze zmianami technologicznymi. 49% prezesów nie ma wątpliwości, że ich firmy nie przetrwają w przyszłości bez znaczącej zmiany swojej organizacji. Jak odpowiedzieć na te obawy i związane z nimi wyzwania? „Wykorzystanie danych pozwala firmom stać się bardziej efektywnymi, bezpiecznymi i zrównoważony. Pozwala to poznać wzorce i schematy działania odblokowujące potencjał organizacji” - mówił Matthew Duffey. Od czego zacząć tę transformację? Myśl globalnie, ale zacznij od małych rzeczy. Powinniśmy więc tworzyć MVP, a potem - jeśli się sprawdzi - skalować stworzone rozwiązanie. Poznaj swoje dane. Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z wartości danych, które posiada. Ale wcześniej trzeba sprawić, aby można było im ufać. Przemyśl na nowo sposób komunikacji i wykorzystania mocy obliczeniowej. Tego typu działania obejmują wykorzystanie rozwiązań takich, jak czujniki IoT czy narzędzia wykorzystujące algorytmy AI. Konieczne jest też podnoszenie kwalifikacji nie tylko w IT, ale i w OT. Peter Weill, Chairman & Senior Research Scientist w MIT Center for Information Systems Research także starał się odpowiedzieć na pytanie jak nowe technologie zmienią firmy na całym świecie? Jego zdaniem, odpowiedzią na te pytania jest Real Time Business. Wg cytowanych przez niego danych, 25% najlepszych organizacji działających w czasie rzeczywistym osiągają: 97 proc. wzrost zysków, 62 proc. wzrost przychodów, 26 proc. poprawę doświadczeń klientów, 20 proc. wzrost przychodów z nowych, innowacyjnych rozwiązań, 22 proc. wzrost efektywności operacyjnej. „Klienci oczekują odpowiedzi w czasie rzeczywistym! Ale by tak działać musimy ufać naszym danym, systemom wspierającym podejmowanie decyzji i pracownikom odpowiedzialnym za nie” – przekonuje Peter Weill. Dlaczego firmy działające w modelu Real Time Business funkcjonują lepiej? Dzieje się tak, bo firmy funkcjonujące w czasie rzeczywistym: automatyzują proste czynności, ułatwiają realizację zadań pracownikom i pozwalają szybciej uzyskać potrzebne informacje, klienci i pracownicy są bardziej zadowoleni z powodu odpowiedzi uzyskiwanych w czasie rzeczywistym, mniejsze jest w tego typu firmach pole do popełniania błędów, bo dane są łatwo dostępne, a organizacje te wiedzą, że mogą im ufać, ograniczają liczbę sytuacji, kiedy trzeba ponowne rozpatrywać podjęte już decyzje, potrafią dostosować się do nowych możliwości poprzez łatwiejszą zmianę strategii i stosowanych modeli biznesowych, pracownicy mogą szybciej realizować nowe inicjatywy i spędzać więcej czasu na innowacjach. Od czego zacząć drogę w kierunku Real Time Business? „Od zastanowienia się jakie decyzje możemy podejmować w czasie rzeczywistym, aby nasi klienci i pracownicy zmienili postrzeganie naszej firmy” - podsumował Peter Weill. W tym roku w Orlando spotkało się prawie 3000 gości - klientów, partnerów i pracowników IFS - z całego świata, w tym prawie 60 z Polski. To ponad 50% więcej niż 2 lata temu w Miami.