Rynek
Jak będzie wyglądał innowacyjny „Dziecięcy Szpital Przyszłości”?
Fundacja K.I.D.S. zaprezentowała raport “Dziecięcy Szpital Przyszłości” określający wizję transformacji placówek Ochrony Zdrowia. Eksperci fundacji nie tylko zidentyfikowali wyzwania współczesnych szpitali, ale zaproponowali także 100 innowacyjnych rozwiązań, które zmienią je na lepsze.
Raport prezentuje drogę pacjenta od momentu postawienia diagnozy do powrotu do domu. Na podstawie pogłębionych wywiadów stworzono definicję “szpitala przyszłości”. Według K.I.D.S. taka organizacja przede wszystkim stawia pacjenta i jego doświadczenia w centrum, utrzymuje z nim stały kontakt, stawia na współpracę personelu medycznego z rodzicami i pacjentami, inwestuje w kulturę organizacyjną i dba o pracowników, a także wdraża zmiany w przestrzeni i procesach, zbliżając je do idei „smart hospital”. Szpital Przyszłości to zatem inkubator innowacji, który łączy różne dziedziny – także te pozamedyczne, a wśród nich przede wszystkim nowe technologie.
Digitalizacja, roboty, AI i zintegrowane systemy IT
Szpital Przyszłości wspiera pacjenta już w momencie przybycia do placówki. Rodzice, używając smartfona, powinni zatem móc w łatwy sposób sprawdzić wolne miejsca parkingowe przy szpitalu lub skorzystać ze zintegrowanego systemu komunikacji z dalszych parkingów – zaadaptowanego np. z terminali lotniczych. Poczekalnia w takim obiekcie zostanie dostosowana do pacjentów w różnym wieku – znajdą się tam miejsca, np. z interaktywnymi ścianami i grami wykorzystującymi rozszerzoną bądź wirtualną rzeczywistość. Pozwolą one dzieciom choć przez chwilę zapomnieć o bólu i powodach obecności w poradni czy szpitalu.
Kolejne wskazanie to uproszczenie i zdigitalizowanie procesu rejestracji, który pacjent będzie mógł zacząć już w domu za pomocą aplikacji, co znacznie skróci wizytę w poradni i odciąży pracowników administracji. Personel medyczny natomiast – dzięki elektronicznej dokumentacji medycznej i wsparciu robotów – zyska cenny czas na rozmowę z pacjentem i badania. Z kolei takie obowiązki jak organizacja danych, dostarczanie pościeli, monitorowanie zapasów leków czy przeliczania tabletek przejąć powinna sztuczna inteligencja, przekonuję eksperci K.I.D.S.
Zintegrowane systemy IT, odczuwalnie poprawią także poziom opieki i komfort pracy. Co więcej – dzięki nim możliwe są znaczne oszczędności, które pozwalają na obsługę większej liczby pacjentów. Obecnie w Children’s Bellevue Clinic and Surgery Center w Seattle monitoruje się np. efektywność wykorzystania sal operacyjnych.
Innowacyjna hospitalizacja
W momencie poznania diagnozy i zaleceń dotyczących leczenia rodzina wkracza w zupełnie nieznany i stresogenny obszar. W Children’s Hospital Colorado, aby ułatwić dzieciom i rodzicom pierwsze chwile w szpitalu, udostępniono filmiki instruktażowe na YouTube. Początek hospitalizacji to także wiele procedur i dokumentów, dlatego nowoczesne placówki zapewnią opiekunom wsparcie w postaci wirtualnych asystentów, takich jak KIDS MD stosowany w Bostonie, podają przykłady twórcy raportu.
Innowacje w Szpitalu Przyszłości mają działać na rzecz dobrych relacji i miłej atmosfery. Wszystko po to, by umilić małym pacjentom pobyt, a w nieprzyjemne zabiegi włączyć element zabawy. I tak, w nowoczesnych placówkach dzieci będą nosić inteligentne opaski zbierające najważniejsze dane, dzięki czemu zapomnimy o nocnym wybudzaniu w celu pomiarów, np. temperatury. Podczas takich zabiegów jak pobieranie krwi czy zastrzyki, dzieci będą przenosić się do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki googlom VR, w grze założą na ramię ochronna tarczę, co wpłynie na ich odczucia podczas realnych działań, przekonują twórcy raportu.
Przy dłuższej hospitalizacji warto zadbać także o edukację i kontakt z rówieśnikami, przypominają specjaliści. Tu z pomocą przyjść ma robot AV1, który umożliwia dzieciom naukę na odległość. Jest umieszczany w klasie lub w środowisku szkolnym i sterowany za pomocą aplikacji na telefonie lub tablecie. Dziecko może widzieć i słyszeć to, co dzieje się w klasie, oraz brać udział w zajęciach.
Co po powrocie do domu?
W nowoczesnej placówce szpitalnej, pacjent który wychodzi do domu, otrzymuje komplet informacji oraz dostęp do narzędzi i rozwiązań technologicznych, które wesprą go w dalszym leczeniu. Nad jego dalszą opieką w domu czuwał będzie zatem wirtualny asystent medyczny oraz zdalnie zarządzany przez szpital system przyjmowania lekarstw. Stały kontakt ze szpitalem i rozwiązania telemedyczne zapewnią ciągłość leczenia. Wypis ze szpitala będzie jednoznaczny z odpowiednim przeszkoleniem rodziców, którzy wyposażeni w odpowiedni sprzęt, będą w stanie kontynuować leczenie w domu, a wszelkie wątpliwości zdalnie konsultować z lekarzem lub inteligentnym asystentem, wskazują eksperci K.I.D.S.
Nowoczesna placówka zapewni także łatwy kontakt z psychologami i grupami wsparcia, które pomogą odnaleźć się rodzinie w “poszpitalnej” rzeczywistości, a dzięki rozbudowanym kanałom social media będzie łączyła pacjentów i zachęcał do utrzymywania relacji także poza szpitalną salą, podsumowują specjaliści fundacji.
Nad raportem przez niemal rok pracowała grupa 27 ekspertek i ekspertów fundacji oraz cała rzesza wolontariuszy. Powstał on również przy współpracy z Centrum Zdrowia Dziecka oraz Influture.Institute, a do dyskusji na temat transformacji przyłączyli się Rzecznik Praw Pacjenta oraz IPPEZ, którzy objęli nad publikacją patronat honorowy. Z pełną wersją raportu można zapoznać się pod linkiem:
https://www.kids.org.pl/news/jak-beda-wygladały-dzieciece-szpitale-przyszłosci