BiznesRynek

Jak nowe prawo komunikacji elektronicznej wpłynie na branżę e-commerce?

Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), zacznie obowiązywać od 10 listopada 2024 roku. Ma ona m.in. uporządkować zasady postępowania, w szczególności związane z e-commerce i marketingiem elektronicznym, które aktualnie znajdują się również w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Nowe przepisy są istotne choćby dlatego, że obejmują wymogi prawne dla działań marketingowych (tj. e-mail marketing, czy reklama internetowa wykorzystująca pliki cookies) oraz procesów zdalnej obsługi klienta.

Jak nowe prawo komunikacji elektronicznej wpłynie na branżę e-commerce?

Artykuł 393 PKE wprowadza jedną zgodę marketingową, obejmującą zarówno przesyłanie informacji handlowych, jak i działania z zakresu marketingu bezpośredniego. To znacząca zmiana w porównaniu z dotychczasowym systemem, gdzie konieczne było pozyskiwanie oddzielnych zgód na różne formy komunikacji.

“Choć RODO pozostaje bez zmian, od listopada wymogi dotyczące informacji handlowych i marketingu bezpośredniego przechodzą do nowej ustawy – Prawa Komunikacji Elektronicznej. Dla właścicieli sklepów internetowych kluczowe będzie posiadanie własnej, zgodnej z przepisami, bazy kontaktów z odpowiednimi zgodami na komunikację marketingową. Co istotne, nowe przepisy obejmują również marketing w relacjach B2B. Warto więc dokładnie przeanalizować zmiany i dostosować do nich swoje praktyki” – wyjaśnia Beata Zalewska, Inspektorka Ochrony Danych Osobowych w Shoper.

Czy właściciele sklepów internetowych odczują zmiany?

Zyskają oni możliwość korzystania z jednolitej zgody marketingowej obejmującej różne kanały komunikacji, co uprości procesy marketingowe. Jednocześnie muszą być świadomi zaostrzonych kar. Otóż przesyłanie informacji handlowych bez zgody może skutkować karą do 3% rocznego przychodu lub 1 000 000 zł.

PKE rozszerza zakres odbiorców objętych przepisami, obejmując nie tylko osoby fizyczne, ale wszystkich “abonentów lub użytkowników końcowych”, w tym firmy. To ważna zmiana dla sklepów prowadzących sprzedaż B2B. Dodatkowo, nowe regulacje dotyczące plików cookies wymagają od właścicieli e-sklepów dostosowania stron internetowych i procesów zbierania danych.

Każdy kto zarządza marketingiem w sklepie internetowym, powinien pamiętać o kilku istotnych czynnościach takich jak:

  • Weryfikacja istniejących zgód: Konieczne jest sprawdzenie, czy dotychczasowe zgody marketingowe spełniają wymogi nowej ustawy.
  • Dostosowanie dokumentacji: Aktualizacja regulaminów, polityk prywatności i klauzul informacyjnych może być niezbędna.
  • Przegląd procesów: Należy zweryfikować sposób zbierania zgód i mechanizmy ich wycofywania.
  • Uwaga na cold mailing i cold calling: Nowe przepisy mogą ograniczać te praktyki przy wykorzystaniu danych z publicznych rejestrów.

“Właściciele sklepów internetowych powinni potraktować te zmiany jako okazję do uporządkowania swoich działań marketingowych. To dobry moment, aby zoptymalizować strategie komunikacji z klientami i zadbać o pełną zgodność z nowymi regulacjami” – podsumowuje Edyta Pudłowska, Head of Marketing w Shoper.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *