CDOPolecane tematy

W jaki sposób zbudować inteligentną organizację?

Inteligentne organizacje odgrywają coraz ważniejszą rolę w erze transformacji cyfrowej i decydują o sile narodowych gospodarek. Podkreślają to m.in. eksperci MIT Technology Review, publikując listę 50 najbardziej inteligentnych firm na świecie. Firmy, które chcą zdobyć przewagę nad konkurencją, muszą być już nie tylko cyfrowe, ale przede wszystkim inteligentne przekonywano na konferencji SAP NOW 2018.

W jaki sposób zbudować inteligentną organizację?

Eksperci IDC szacują, że w ciągu 2 dwóch lat globalny udział firm objętych transformacją cyfrową powinien sięgnąć 60%. Dziś jednak – wg IDC – 59% firm wciąż jest na początkowym etapie tego procesu. W roku 2019 wydatki na projekty związane z Digital Transformation wyniosą na świecie aż 1,7 bln USD! Oznacza to wzrost o 42% w porównaniu do roku 2017.

Nowe modele biznesowe oparte o blockchain, cloud, IoT, AI…

W 2019 roku cyfrowo przekształcone organizacje będą generować 45% przychodów w oparciu o nowe modele biznesowe. Zgodnie z przewidywaniami IDC, w 2019 roku co prawda tylko 1% transakcji będzie dokonywanych przez personalnych asystentów i boty, ale będą one miały już wpływ na 10% wyborów klientów. Z kolei w roku 2020 aż 50% przychodów 2000 największych firm na świecie będzie pochodzić z produktów opartych na zbieranych i analizowanych przez nie danych. W tym samym roku aż 85% wakatów na stanowiskach inżynierskich będzie związanych z umiejętnościami analitycznymi i sztucznej inteligencji.

Eksperci MIT Technology Review twierdzą, że sięganie po nowe technologie, m.in. Blockchain, Cloud, Internet rzeczy (IoT), AI czy automatyzację pozwala zdobyć pozycję lidera w danej branży. „To, że przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać korzyści wynikające z transformacji, widać choćby na przykładzie IoT. Wykorzystanie ich potencjału polegać będzie na analizie danych, jakie dostarczą. W połączeniu z informacjami powszechnie dostępnymi – jak choćby prognoza pogody czy średnie natężenie ruchu – pozwolą otrzymać duże korzyści. Może to być np. lepsze zarządzanie zasobami. Jednak IoT w połączeniu z analizą Big Data to przecież tylko jedna z wielu twarzy transformacji cyfrowej. Inwestycja w nowatorskie rozwiązania to decyzja na poziomie strategicznym, od której zależy sprawność i efektywność budowania przewagi” – komentuje Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska. „Sztuczna inteligencja może do roku 2030 zwiększyć światowe PKB aż o 14%. Korzyści te będą związane z lepszym wykorzystaniem danych. Nie ma sektora gospodarki, który byłby odporny na te zmiany. W medycynie, dzięki sztucznej inteligencji można skrócić proces diagnozowania z 2-3 tygodni do zaledwie 3 dni” – dodaje Simon Kaluža, dyrektor zarządzający SAP na Europę Środkowo-Wschodnią.

Wg raportu World Economic Forum, między 2015 a 2025 rokiem globalna gospodarka zyska dzięki transformacji cyfrowej aż 100 bln USD.Firmy, które chcą zdobyć przewagę nad konkurencją, muszą być już nie tylko cyfrowe, ale przede wszystkim inteligentne – przekonują eksperci SAP Polska. Rynkiem zaczynają rządzić inteligentne organizacje, podejmujące trafne i długofalowe decyzje technologiczne. Transformacji podlega cała gospodarka. Według IDC branże takie, jak przemysł, finanse czy handel są szczególnie ważne w kreowaniu i napędzaniu ekonomii cyfrowej. Dokonywane przez nie zmiany przejawiają się m.in. w inwestycjach w zwinne oprogramowanie branżowe, odchodzeniu od tradycyjnych systemów IT, szybującym wzroście usług chmurowych oraz Internetu Rzeczy.

Dzięki inwestycji w technologie, klienci TUI Poland mają dostęp do intuicyjnego systemu wyboru wycieczek. Zaplanowanie wycieczki zajmuje dosłownie kilka kliknięć. Wdrożenie nowych technologii przez lokalny oddział TUI zaowocowało w ciągu 3 lat wzrostem przychodów oddziału o niemal 100% i awansem z 4. na 2. miejsce w rankingu touroperatorów w Polsce. Zastosowane do tego celu rozwiązanie SAP Hybris Commerce Suite pozwala spersonalizować propozycje wycieczek pod danego klienta.

Według IDC, firmy produkcyjne tylko w 2017 roku przeznaczyły na internet rzeczy aż 183 mld USD. To odzwierciedlenie zmian w procesach produkcyjnych, gdzie analityka danych z podłączonych urządzeń i predykcja zdarzeń staje się koniecznością. Podobnie jest w obsłudze klienta. Wg Gartnera, w 2017 roku na internet rzeczy największe środki – poza branżą produkcyjną – przeznaczyły branże transportowa (85 mld USD) i sektor energetyczny (66 mld USD). W jaki sposób wykorzystują one IoT? Przykładowo firmy wydobywcze, dzięki sensorom zamontowanym mogą zbierać informacje o potencjalnych awariach i efektywności pracy sprzętu. Robi to np. Caterpillar. Z kolei władze Buenos Aires analizują w systemach SAP dane z ponad 700 000 obiektów, aby reagować na zagrożenia powodziowe i dbać o czystość.

Oprócz IoT, coraz częściej mówi się także o rozwiązaniu Blockchain. Z danych World Economic Forum wynika, że do 2027 roku aż 10% wartości światowego PKB będzie przechowywane w łańcuchu bloków. Tym bardziej, że z technologii tej zaczynają już korzystać nie tylko przedsiębiorstwa prywatne. Estonii kilka lat temu wprowadziła system rozproszonej bazy danych oparty na łańcuchu bloków np. na potrzeby rozliczania podatków. Idąc w jej ślad, polskie Ministerstwo Cyfryzacji powołało grupę ekspercką, której celem jest ustalenie możliwości wykorzystania technologii Blockchain w administracji państwowej.„Blockchain to chociażby możliwość szybkiego przeprowadzania transakcji. To również wysoki poziom transparentności, która zwiększa bezpieczeństwo czy możliwość automatycznego prowadzenia procesów” – mówi Tomasz Niebylski.

Inteligentnie reagujące organizacje handlowo-usługowe

Jedną z branż, która w ostatnich latach najchętniej korzysta z rozwiązań cyfrowych, jest handel. Obecnie nowoczesne technologie stają się pomostem pomiędzy sprzedażą w modelu „tradycyjnym” a tymi prowadzoną drogą cyfrową. W efekcie to klient, a nie usługa czy produkt są w centrum uwagi. Inteligentna sprzedaż jest koniecznością w obliczu oczekiwań konsumentów. Według badań SAP Hybris blisko 9 na 10 kupujących w Polsce (86%) wymaga, aby firmy odpowiadały na ich zapytania w ciągu maksymalnie 24 godzin. To wynik unikalny w skali europejskiej. Tylko Francuzi są bardziej wymagający. Jednocześnie aż 61% Polaków oczekuje personalizacji ofert, co jest wynikiem zbliżonym do USD.

Na trendy związane z obsługą klienta zareagował np. polski oddział TUI. Była o tym mowa podczas jednej ze ścieżek tematycznych – Customer NOW – podczas SAP NOW 2018. Dzięki inwestycji m.in. w SAP Hybris Commerce Suite, klienci mają dostęp do intuicyjnego systemu wyboru wycieczek. Zaplanowanie wycieczki zajmuje dosłownie kilka kliknięć. Wdrożenie nowych technologii przez lokalny oddział TUI zaowocowało w ciągu 3 lat wzrostem przychodów oddziału o niemal 100% i awansem z 4. na 2. miejsce w rankingu touroperatorów w Polsce. Pozwalają one spersonalizować propozycje wycieczek pod danego klienta i dokładnie je wycenić.

W jaki sposób zbudować inteligentną organizację?

Według IDC, firmy produkcyjne tylko w 2017 roku przeznaczyły na internet rzeczy aż 183 mld USD. To odzwierciedlenie zmian w procesach produkcyjnych, gdzie analityka danych z podłączonych urządzeń i predykcja zdarzeń staje się koniecznością. Podobnie jest w obsłudze klienta. Według badań SAP Hybris, już 73% Polaków oczekuje natychmiastowych reakcji na zapytania i wielokanałowego kontaktu. To właśnie z takich nowych potrzeb rodzi się najbliższa przyszłość świata biznesu, oparta na inteligentnych wdrożeniach technologii – mówi Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska.

O innym aspekcie handlu, czyli procesach zakupowych w przedsiębiorstwach, dyskutowali uczestnicy ścieżki Buy NOW. Na prezentowanej w jej trakcie platformie SAP Ariba przeprowadzane są transakcje już 190 krajach. Korzystają z niej zarówno giganci (np. Shell, Circle-K, Walmart, Unilever czy VISA), jak i setki tysięcy małych i średnich firm. Dzięki SAP Ariba kupcy organizują cyfrowo cały proces zakupowy – od zapotrzebowania, przez pytania, konkursy ofert, kupno i dostawy, aż po fakturowanie.

Kadry i finanse w procesie cyfrowej transformacji

Zarządzanie kadrami jest równie istotnym obszarem inteligentnej cyfryzacji, co handel i produkcja. Dobra organizacja HR i rekrutacji ma jeden główny cel: ucieczkę od chaosu i uwolnienie potencjału pracowników. Jak do tego dochodzi, pokazuje przykład Brooks Brothers, firmy odzieżowej zatrudniającej 7000 osób. Przez długi czas zbierała ona dane o kadrach w każdym z krajów oddzielnie. Później w „analogowy” sposób trzeba było je „sumować”. Firma zdecydowała się więc na wdrożenie SAP SuccessFactors. System daje menedżerom i pracownikom dostęp do informacji za pomocą jednej intuicyjnej platformy. Wbudowano w nią funkcjonalności pozwalające zarządzać produktywnością pracy, rozwojem talentów, czy choćby w spójny sposób wdrażać automatycznie standardowe rozwiązania onboardingowe w wielu krajach. Efektem jest zwiększenie wydajności pracy zespołu o 50%. Z systemu SuccessFactors korzysta już 45 mln użytkowników z 6000 firm. Swoje case studies rozwiązań HR-owych opartych na systemach SAP pokazały firmy obecne na ścieżce Employee NOW. O cyfrowym systemie do zarządzania zespołem opowiedziała Grupa DeLaval, która przeprowadziła wdrożenie cyfrowego środowiska HR obejmujące 43 kraje i 10 języków.

Cyfrowa zmiana widoczna jest także np. w koncepcji ciągłej rachunkowości. W jej ramach firmy mogą zlecić systemom przeprowadzanie procesów rachunkowych od początku do końca. Tym samym uwalniają czas ekspertów, który może być przeznaczony na realizację bardziej strategicznych zadań (opisywaliśmy to w raporcie ITwiz Best 100 edycja 2018 w dziale Digital CFO).

Cyfrowa transformacja w Polsce

Jak na tym tle wypada Polska? Według analityków McKinsey, Polska zrealizowała dotychczas 8% cyfrowego potencjału. Z kolei dane Eurostatu wskazują, że – mimo intensywnego rozwoju technologicznego Polski – w porównaniu do innych krajów należących do Unii Europejskiej wciąż zbyt mało przeznaczamy na prace badawczo-rozwojowe. Stanowią one zaledwie 1% krajowego PKB, przy dwukrotnie wyższej średniej unijnej. Według ekspertów rywalizacja rynkowa w wielu branżach w Polsce wciąż jest oparta na konkurencji cenowej i obniżaniu kosztów. „Tymczasem według badań SAP Hybris, już 73% Polaków oczekuje natychmiastowych reakcji na zapytania i wielokanałowego kontaktu. To właśnie z takich nowych potrzeb rodzi się najbliższa przyszłość świata biznesu, oparta na inteligentnych wdrożeniach technologii” – podsumowuje Tomasz Niebylski.

10 najbardziej „inteligentnych” firm na świecie

1.    Nvidia 
- rocznie wydaje 3 mld USD na rozwój swoich procesorów – początkowo wykorzystany w konsolach do gier – aby wspierały rozwiązania wykorzystywane w analizach Deep Learning czy autonomicznych samochodach.
2.    SpaceX 
- zrewolucjonizowała rynek lotów kosmicznych dzięki zastosowaniu rakiet wielokrotnego użycia.
3.    Amazon 
- stworzyła, oparty o AI, samoobsługowy sklep Amazon Go; z kolei z inteligentną asystentką Amazon Alexa współpracuje już 12 tysięcy programów.
4.    23andMe
 – amerykańska agencja FDA wydała firmie pozwolenie na poinformowanie klientów, czy ich DNA zwiększa ryzyko niektórych chorób.
5.    Alphabet 
- dominuje w badaniach nad sztuczną inteligencją. Dzięki zastosowaniu algorytmów Machine Learning – opracowanych przez spółkę zależną DeepMind – firma oszczędza nawet 40% energii w centrach danych.
6.    iFlytek 
- stworzyła chiński odpowiednik asystenta głosowego Siri, a jego przenośny translator – bazujący na sztucznej inteligencji – w czasie rzeczywistym tłumaczy język chiński na tuzin innych języków, przezwyciężając nawet takie „przeszkody”, jak dialekt, slang i hałas w tle.
7.    Kite Pharma – czeka na zatwierdzenie przez amerykańską agencję FDA eksperymentalnej immunoterapii wykorzystującej komórki krwi pacjenta do walki z rakiem. Aż 39% uczestników terapii Kite, bardzo chorych na chłoniaka nie wykazało objawów choroby 6 miesięcy po pojedynczym zastosowaniu leku.
8.    Tencent
 – przekształca właśnie swoją platformę WeChat w wirtualny system operacyjny z mini programami. Aż 50% z 770 mln użytkowników WeChata korzysta z niego co najmniej 90 minut dziennie.
9.    Regeneron 
- ta biotechnologiczna firma wprowadziła już serię leków m.in. na choroby oczu, a teraz testuje nowe terapie na artretyzm, astmę i nowoczesne środki przeciwbólowe.
10.  Spark Therapeutics – terapia genowa tej firmy może jako pierwsza zostać zaaprobowana przez amerykański rząd do powszechnego zastosowania.
Źródło – MIT Technology Review

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *