Tak wynika z najnowszego badania Santander Consumer Banku pt. „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”. Najchętniej korzystamy z rodzimego Allegro (89% wskazań). A przy wyborze tego typu platformy ponad połowa ankietowanych (51%) kieruje się atrakcyjnymi cenami.
Platformy marketplace stają się coraz bardziej popularne w naszym kraju – ze wspomnianego badania wynika, że korzysta z nich już dokładnie 72% Polaków. “Wśród nich jest najwięcej osób z dochodem zaczynającym się od 4 000 zł netto w górę (90% wskazań w grupie zarabiającej od 4 000 do 4 999 zł na rękę) oraz pochodzących z małych miejscowości do 50 tys. mieszkańców (81%)” – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł, dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku. “W badaniu widać też, że z marketplace’ów chętnie korzystają ankietowani w wieku od 18 do 59 lat” – dodaje.
Jak się okazuje, niespełna 30% Polaków przyznało z kolei, że nie kupuje na platformach tego typu. Wśród tych ankietowanych znalazło się najwięcej seniorów – 62% osób nie korzystających z marketplace. Z analizy wynika, że z oferty platform e-commerce rzadziej korzystają też osoby z zarobkami poniżej 4 000 zł netto.
Z jakich platform korzystają Polacy i czym się kierują przy zakupach?
Z badania Santander Consumer Banku wynika, że najczęściej z rodzimego Allegro (89% użytkowników marketplace). Na drugim miejscu uplasował się Olx (41%), a na trzecim Empik (40%). W dalszej kolejności kupujemy na Aliexpress (26%) oraz Zalando (25%). Dodatkowo co piąty Polak korzystał z E-obuwia (19%), a co szósty z oferty Amazona (18%). Co ciekawe, przed wycofaniem się platformy z Polski, co czwartemu respondentowi zdarzyło się kupować na Shopee (27%).
Na pytanie, czym zazwyczaj kierują się przy wyborze marketplace, ankietowani najczęściej wspominali o atrakcyjnych cenach (51% wskazań). Na ten aspekt zwróciło uwagę najwięcej 50-59 latków (60%) oraz osób zarabiających między 5 000 a 6 999 zł na rękę (63%). Co czwarty użytkownik marketplace przyznał, że znaczenie przy wyborze mają dotychczasowe pozytywne doświadczenia z daną platformą (27%) – tę opcję wskazywały przeważnie kobiety (31%). Ponadto 24% badanych zwróciło uwagę na korzystne promocje i rabaty, o które nie jest trudno w tym modelu sprzedaży – ten aspekt interesował zwłaszcza 30-39 latków (33%).
Następnie 23% respondentów wskazało szeroki asortyment produktów i usług, co jest jedną z najbardziej znanych cech marketplace’ów. Co ciekawe, mimo ułatwionego dostępu do towarów, tę odpowiedź wskazywały najczęściej osoby mieszkające w metropoliach (31%). Ankietowani przykładali również wagę do m.in. popularności platformy (18%) czy opinii innych kupujących (17%), a co dziesiąty zwrócił uwagę na wiele dostępnych metod płatności (10%).
“Wśród rozwiązań, które ułatwiają kupowanie w e-commerce warto wymienić np. kartę ratalną. Dzięki niej klient może samodzielnie wybrać platformę, na której chce zrobić zakupy, a następnie spłacać je w wygodnych ratach, ustalonych na starcie. Interesującym produktem jest również internetowy limit odnawialny na określoną kwotę, z którego można korzystać wielokrotnie. Każda transakcja zmniejsza kwotę środków dostępnych w jego ramach, natomiast każda spłata ją zwiększa” – podsumowuje Ewelina Krzynowy-Gaweł.
Badanie zrealizowano, na zlecenie Santander Consumer Banku, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 roku. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.