ERPSztuczna inteligencjaPREZENTACJA PARTNERA

Kolejny (k)rok z Artificial Intelligence

Advertorial

O tym, jak wyglądają teraźniejszość i przyszłość sztucznej inteligencji stosowanej w systemach ERP, opowiada Renata Łukasik, członek zarządu Asseco Business Solutions, odpowiedzialna za produkcję i rozwój systemów ERP.

Kolejny (k)rok z Artificial Intelligence

Minęło już sporo czasu – biorąc pod uwagę tempo rozwoju AI – od zalania internetu spektakularnymi przykładami możliwości sztucznej inteligencji. Teraz obserwujemy wprowadzanie AI do kolejnych obszarów życia. Jak to wygląda z perspektywy oprogramowania dla biznesu? Czego możemy się spodziewać? Jaki będzie rok 2025 z AI?

Przekonaliśmy się już, że AI to rewolucja, którą należy traktować poważnie, szukać jej wartości i użyteczności. Jako producent oprogramowania dla firm, od początku podchodzimy do sztucznej inteligencji w taki sposób. Już teraz widzimy konkretne rezultaty tej pracy oraz korzyści dla nas i naszych klientów.

Jakie są to rezultaty i korzyści?

Jednym z efektów implementacji AI w naszych rozwiązaniach jest Voice Picking. Jest to głosowa komunikacja z systemem WMS przy użyciu prostego zestawu słuchawkowego, zamiast kosztownego oprogramowania koniecznego dotychczas w takich rozwiązaniach.

Magazynier ma wolne ręce i steruje systemem w języku naturalnym. System z kolei podpowiada lokalizację poszukiwanego towaru i konieczne do jego odnalezienia działania. Robi to po polsku, angielsku i w dowolnym, innym języku, którym posługuje się pracownik. Mamy tu więc sprawniejszą pracę i szybszą komunikację z systemem.

AI pomaga użytkownikom naszych systemów na różnych poziomach, od propozycji adaptacji interfejsu; podpowiedzi, gdzie lub jak coś wykonać w systemie; po obsługę zapytania czy oferty handlowej lub automatyczną kwalifikację korespondencji z kontrahentami.

Rozwój AI to część przyszłości. Jak będzie wyglądał w systemach ERP?

Stale uczestniczymy w postępie technologicznym. Warto jednak zwrócić uwagę, że oprócz nowych i ulepszanych modeli, w systemach ERP rozwój jest mocno powiązany z poszukiwaniem i realizacją kolejnych zastosowań biznesowych AI. W końcu sztuczna inteligencja ma realnie wspierać użytkownika.

Wspierać czy wypierać?

Z całą pewnością rola człowieka w tym układzie się zmienia. Mamy już narzędzia, które ułatwiają pracę i automatyzację, usprawniają ją. AI pomaga, i to na różnych poziomach, od propozycji adaptacji interfejsu; podpowiedzi, gdzie lub jak coś wykonać w systemie; po procesowe działanie – obsługę zapytania czy oferty handlowej, automatyczną kwalifikację korespondencji z kontrahentami, zgłoszenie wniosku pracowniczego czy automatyczną dekretację faktury.

Dużo mówi się o autonomicznych agentach AI, które będą w stanie w pełni przejmować konkretne zadania. Ale to jednak człowiek będzie nad nimi sprawować kontrolę. Przygotowujemy nasze systemy do interakcji z tworzonymi przez nas agentami autonomicznymi. To z pewnością jest przyszłość.

Jaka rola zostanie nam, ludziom?

Różne poziomy wsparcia i technologie, o których rozmawiamy, mają uwolnić pracowników od rutynowych, powtarzalnych i obarczonych ryzykiem błędu czynności. To może zrobić AI wraz z systemem ERP. Człowiek ma sprawować kontrolę i podejmować decyzje.

Weźmy przykład procesu obsługi faktur zakupowych. Najprawdopodobniej za chwilę – na co w Asseco Business Solutions już jesteśmy gotowi – wejdzie w życie obowiązek korzystania z platformy KSeF wraz z wymogiem fakturowania elektronicznego. Teraz w digitalizacji dokumentu bierze udział OCR. Kiedy faktura trafia do systemu, AI rozpoznaje zawarte w niej dane i rozumiejąc jej treść, podpowiada opis, dalsze kroki w dekretacji i ścieżkę autoryzacji. Użytkownik czuwa nad poprawnością działania modelu i dokonuje akceptacji.

Innym przykładem jest windykacja z predykcją płatności. Sztuczna inteligencja, wykorzystująca sieci neuronowe uczone na podstawie danych historycznych, przewiduje, kiedy dany kontrahent dokona płatności. Jeżeli dzięki AI wiemy, że najprawdopodobniej zrobi to po terminie, możemy wysłać do niego przypomnienie odpowiednio wcześniej. Przypomnienie wyślemy z pomocą innego modelu językowego – asystenta komunikacji mailowej. Zachowuje on ciągłość kontaktów, analizuje wiadomości przychodzące, kieruje je do odpowiednich osób, przypomina o kontaktach, a jeśli trzeba, komunikację tłumaczy na odpowiedni język.

Skoro mówimy już o komunikacji, to nie można pominąć obszaru HR. AI jest fantastycznym narzędziem wsparcia kadrowej obsługi pracowników. Mając asystenta AI w systemie ERP, pracownik nie musi kontaktować się z działem HR, aby się czegoś dowiedzieć. Pracownik może poprosić o wyjaśnienie regulaminów wewnętrznych, porównanie pakietów medycznych czy innych benefitów, sprawdzenie dostępności współpracowników, a także złożenie wniosku urlopowego. I oczywiście – jeśli tak woli – wszystko może obsłużyć głosowo. Takie, z pozoru proste, zastosowania AI w skali firmy przekładają się na ogromne oszczędności.

Idąc dalej tym tropem, każdy użytkownik naszych systemów może zapytać asystenta, a ten na bazie dostarczonej wcześniej wiedzy, np. dokumentacji firmowej, instrukcji stanowiskowych, czy po prostu danych w systemie ERP i/lub BI, udzieli informacji.

Jak AI przekłada się na rynek i potrzeby klientów?

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu rozumiemy biznes, dla którego pracujemy. Już na etapie tworzenia produktów kierujemy się przede wszystkim potrzebami klientów, tak aby rozwiązywały konkretne problemy. Określenie, jak mają je rozwiązywać – m.in. przy wykorzystaniu AI – to kolejny krok.

W październiku 2024 roku zaprezentowaliśmy naszym klientom wiele rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji podczas Asseco ERP Vision Day 2024. Spotkały się one z pozytywnym przyjęciem i dużym zainteresowaniem. Jest to dla nas potwierdzenie, że idziemy w dobrą stronę, konsekwentnie realizując naszą strategię, którą można zilustrować hasłem „Prowadź biznes, gdzie tylko chcesz, z bezpiecznym, inteligentnym systemem ERP oraz automatyzacją i cyfryzacją procesów”.

Renata Łukasik, członek zarządu Asseco Business Solutions

 

Artykuł ukazał się na łamach: Magazyn ITwiz 11-12/2024. Zamów poniżej:

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *