Nawet 61% osób korzystających z cyfrowych usług, takich jak aplikacje sklepów internetowych, obawia się, że przekazane tam informacje przyczynią się do kradzieży ich tożsamości. Tylko w przeciągu roku odsetek ten urósł o 6% - wynika z najnowszej edycji badania EY Future Consumer Index. Z kolei w przypadku plików cookies, 65% badanych ma obawy dotyczące ich przechowywania. Co ciekawe, jednocześnie 28% badanych jest gotowych przekazywać wrażliwe dane, w zamian za otrzymywanie bardziej personalizowanych ofert. Równie wysokie wyniki związanie z obawami, co w przypadku wspomnianych aplikacji, zanotowano w innych kategoriach. Wycieku danych z przedsiębiorstwa (59% - wzrost o 6%), sprzedaży danych do „firmy trzeciej” (58% - wzrost o 5%) lub ściągnięciu wirusa (58% - wzrost o 6%.) Największy wzrost niepewności (o 9% – z 43% do 52%) wiąże się natomiast ze śledzeniem przez aplikację wszystkich aktywności. Jasno pokazuje to, że wśród konsumentów rośnie świadomość, iż przekazanie swoich informacji to transakcja wiązana. Co więcej, 50% badanych podejrzewa firmy o szpiegowanie poprzez urządzenia aktywowane głosem, a 54% o nieautoryzowany monitoring informacji. Pomimo to wciąż 33% młodszych konsumentów i 30% starszych ściąga aplikacje, gdyż przechowywanie ich danych płatności i adresu dostawy ułatwia dokonywanie zakupów. Analogiczne obawy dotyczą również zbierania plików cookies. Wspomnianych już 65% konsumentów jest wysoce zaniepokojonych, że informacje o nich mogą być niewłaściwie przechowywane. A w konsekwencji wykradzione. Z kolei 62% ankietowanych boi się, że zebrane o nich dane mogą posłużyć jako element uwiarygadniający podczas cyberataku. To o wiele więcej niż w przypadku obaw dotyczących ujawniania historii przeglądanych stron poprzez wyświetlanie personalizowanych reklam (49%) lub przekonanie do dokonania zakupu, który nie był planowany (36%), poprzez lepsze targetowanie. Im lepsza oferta tym mniejsze obawy Jak wynika z badania EY, 65% konsumentów planuje zwracać większą uwagę na sposób, w jaki konkretne firmy przechowują ich dane. Równocześnie jednak, 28% badanych jest gotowa przekazać dane umożliwiające ich identyfikację w zamian za personalizowane oferty. Na przestrzeni 3 lat ten odsetek wzrósł o 4%. Podobny odsetek - 24% - jest gotowy dokonać takiej wymiany w zamian za otrzymywanie dedykowanych rekomendacji produktów będącymi tańszymi lub zdrowszymi zamiennikami. Co ciekawe, aż 20% badanych (+3% pomiędzy 2021 a 2024 rokiem) deklaruje większą otwartość na przekazanie danych w zamian za otrzymywanie zindywidualizowanych reklam. "Konkurowanie na cenę i jakość usług to podstawa funkcjonowania każdej branży. Wraz z rozwojem narzędzi cyfrowych coraz częściej przewagę będzie można budować poprzez jeszcze jeden aspekt – cyfrową ochronę danych stanowiącą naturalne uzupełnienie dla innowacyjności. Konsumenci – zarówno indywidualni jak i korporacyjni – są coraz bardziej świadomi na temat ryzyk, do jakich może doprowadzić wyciek informacji. Stąd na znaczeniu będą zyskiwać firmy, które będą łączyć transparentność i wysoki poziom ochrony przechowywanych danych" - podsumowuje Mateusz Mazur, Partner EY, Lider obszaru inżynierii cyfrowej. Badanie EY Future Consumer Index przeprowadzono w dniach 29 marca - 10 kwietnia 2024 roku. Wzięło w nim udział 23 016 konsumentów z obu Ameryk, Europy, Azji, Afryki, Australii i Oceanii.