Z Pawłem Grabowskim, dyrektorem Rozwiązań Bezobsługowych Żabka Future rozmawiamy o szczegółach konceptu Żappka Store, czyli nowych, bezobsługowych sklepach sieci Żabka Polska wykorzystujących m.in. zaawansowane algorytmy AI czy system kamer AiFi OASIS. Ponadto pytamy o to, jak rozwiązano problem prywatności i płatności za zakupy w tych placówkach, czy technologie opracowane przy tworzeniu Żappka Store będą też wdrażane w sklepach tradycyjnych oraz kiedy możemy spodziewać się otwarcia kolejnych autonomicznych Żappka Store. Na jakich technologiach opiera się koncept Żappka Store? Żappka Store został połączony z naszą aplikacją żappka i nie ma w nim ani kas, ani obsługi. Placówka wykorzystuje innowacyjną technologię opartą o AI, która powstała dzięki współpracy Żabki Future z amerykańską firmą technologiczną AiFi. W obiekcie wykorzystano także inteligentne sterowanie zasilaniem i energią. W Żappka Store dążymy bowiem zastosowanymi rozwiązaniami do pełnej autonomiczności i raportowania takich parametrów, jak np. temperatura czy działanie urządzeń. W placówce testujemy także inne rozwiązania digitalowe, np. system Digital Signage, który dynamicznie i kontekstowo przedstawia ofertę sklepu czy elektroniczne cenówki, gwarantujące pokazywanie aktualnej ceny przy każdym produkcie. Wyczytałem, że w Żappka Store zastosowano platformę AiFi Orchestrated Autonomous Store Infrastructure & Services, czyli system kamer wykorzystujący zawansowane algorytmy AI. W jaki sposób ona działa i na czym polega jej innowacyjność? Technologia ta opiera się na rozpoznawaniu – klasyfikacji - produktów za pomocą danych napływających z zamontowanych w sklepie kamer z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Rozwiązanie pozwala bezproblemowo i szybko obsłużyć zakupy, nawet te robione przez grupę osób. Dla tego skomplikowanego systemu żadnego problemu nie stanowią takie zachowania konsumentów, jak choćby odkładanie towaru na półkę czy jego zmiana w trakcie zakupów. Jak duży był udział amerykańskiej firmy AiFi w przygotowaniu tego konceptu? Ten innowacyjny projekt jest faktycznie efektem międzynarodowej współpracy Żabki Future z AiFi. Rozwiązanie to zostało opracowane w ramach Żabka Future. W Grupie Żabka jest to obszar rozwoju skupiający zespół, który odpowiada za wyszukiwanie, tworzenie, rozwój biznesów oraz narzędzi technologicznych i systemowych dla przyszłości. Obszarem tym kieruje Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Future. Jak długo pracowaliście Państwo nad opracowaniem tego konceptu? Jak duży był zespół, który tym się zajmował i z jakimi wyzwaniami musiał się on zmierzyć podczas wdrożenia? Nad konceptem Żappka Store pracowaliśmy blisko 2 lata, testując i udoskonalając wiele technologii. Na sukces tego projektu pracował interdyscyplinarny zespół osób, które w Grupie Żabka odpowiedzialne są m.in. za IT, logistykę, adaptację, ekspansję, formaty sklepów, obsługę klienta, HR, PR, marketing, a także specjaliści od prawa, podatków i handlu. W jaki sposób rozwiązaliście Państwo kwestię płatności za zakupy? Wygoda i łatwość korzystania z Żappka Store są podstawą tego konceptu. Aby skorzystać z oferty i wejść do Żappka Store wystarczy smartfon z zainstalowaną aplikacją żappka. Wcześniej należy zarejestrować się w module Żappka Store oraz aktywować usługę Żappka Pay, czyli nowoczesne i bezpieczne rozwiązanie płatnicze. Przed wejściem do Żappka Store aplikacja żappka wygeneruje jednorazowy kod QR, który należy zeskanować. Po zeskanowaniu kodu, drzwi wejściowe do sklepu otworzą się. Gdy już jesteśmy w środku, należy po prostu wziąć z półki wybrane produkty i… wyjść. Zamontowany w obiekcie - wspomniany już - system kamer, wykorzystujących rozwiązanie sieci neuronowych, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, jaką za te zakupy powinniśmy uiścić, po czym kwota ta – za pośrednictwem podpiętej do Żappka Pay karty płatniczej – zostanie automatycznie pobrana z naszego konta. Klient w aplikacji dostanie podziękowanie za zakupy oraz rachunek. Ilu użytkowników ma aplikacja żappka? Czy planujecie Państwo dodać do niej w najbliższym czasie jakieś nowe funkcjonalności? Korzysta z niej już ponad 6 mln użytkowników. W planach mamy jeszcze lepsze wykorzystanie potencjału tej aplikacji, która doskonale sprawdza się jako narzędzie komunikacji z klientami, pozwalające zwiększyć ich zaangażowanie i przywiązanie do marki. Jak rozwiązaliście Państwo problem zachowania prywatności? W sklepie znajdują się przecież wspomniane już kamery… Żappka Store zapewnia pełne bezpieczeństwo klientom. W obiekcie zamontowane są dwa rodzaje kamer – kamery AiFi, które nadzorują proces zakupów i rejestrują jedynie reprezentację klienta w formie modelu 3D oraz standardowy monitoring wizyjny. Kamery są widoczne, a klienci są informowani o ich wykorzystaniu dzięki stosownej wiadomości umieszczonej przy drzwiach wejściowych do Żappka Store. Czy technologia opracowana przy tworzeniu Żappka Store będzie też wprowadzana w jakimś stopniu do sklepów tradycyjnych? Koncept powstał w laboratorium technologicznym Grupy Żabka, w ramach którego są tworzone, testowane, a następnie wdrażane nowe rozwiązania cyfrowe. Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu. Nie muszą się zastanawiać, czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest 5 rano. To nowa wartość na rynku i uzupełnienie naszej dotychczasowej oferty. Żappka Store to format opracowany z myślą o lokalizacjach, w których nie ma możliwości otwarcia standardowego sklepu Żabka. Kiedy możemy spodziewać się otwarcia kolejnych autonomicznych sklepów? Czy automatyzacja będzie teraz dominującym trendem w strategii dalszego rozwoju firmy? W pierwszym tygodniu funkcjonowania Żappka Store w Poznaniu odnotowaliśmy spore zainteresowanie tym projektem. Do Żappka Store – z dnia na dzień – zagląda coraz więcej osób, dzieląc się z nami spostrzeżeniami na temat oferty i tego, jak można poprawić funkcjonowania tego miejsca. Obecnie wszystkie te sugestie zbieramy, myśląc już o rozwiązaniach, które będziemy wdrażać w kolejnych punktach. W planach mamy uruchomienie kolejnych Żappka Store w największych miastach w Polsce. Drugi, bezobsługowy punkt powstanie w Warszawie. Zakładamy, że w roku 2021 otworzymy kilkadziesiąt sklepów. Czy Żabka Polska ma jakieś inne plany na rozwój e-commerce w najbliższym czasie? W kolejnych miesiącach będziemy rozwijać nowe usługi i technologie ułatwiające zakupy. Testujemy m.in. rozwiązania z obszaru e-commerce i logistyki, które pozwalają rozwijać koncepcję bezpiecznych zakupów i tworzyć nowe możliwości dla klientów. Tyle mogę obecnie powiedzieć…