AnalitykaCDOPolecane tematy

Łącząc offline z online Żappka Store buduje nowe zakupowe doświadczenia klientów

Z Pawłem Grabowskim, dyrektorem Rozwiązań Bezobsługowych Żabka Future rozmawiamy o szczegółach konceptu Żappka Store, czyli nowych, bezobsługowych sklepach sieci Żabka Polska wykorzystujących m.in. zaawansowane algorytmy AI czy system kamer AiFi OASIS. Ponadto pytamy o to, jak rozwiązano problem prywatności i płatności za zakupy w tych placówkach, czy technologie opracowane przy tworzeniu Żappka Store będą też wdrażane w sklepach tradycyjnych oraz kiedy możemy spodziewać się otwarcia kolejnych autonomicznych Żappka Store.

Łącząc offline z online Żappka Store buduje nowe zakupowe doświadczenia klientów

Na jakich technologiach opiera się koncept Żappka Store?

Żappka Store został połączony z naszą aplikacją żappka i nie ma w nim ani kas, ani obsługi. Placówka wykorzystuje innowacyjną technologię opartą o AI, która powstała dzięki współpracy Żabki Future z amerykańską firmą technologiczną AiFi. W obiekcie wykorzystano także inteligentne sterowanie zasilaniem i energią. W Żappka Store dążymy bowiem zastosowanymi rozwiązaniami do pełnej autonomiczności i raportowania takich parametrów, jak np. temperatura czy działanie urządzeń. W placówce testujemy także inne rozwiązania digitalowe, np. system Digital Signage, który dynamicznie i kontekstowo przedstawia ofertę sklepu czy elektroniczne cenówki, gwarantujące pokazywanie aktualnej ceny przy każdym produkcie.

Wyczytałem, że w Żappka Store zastosowano platformę AiFi Orchestrated Autonomous Store Infrastructure & Services, czyli system kamer wykorzystujący zawansowane algorytmy AI. W jaki sposób ona działa i na czym polega jej innowacyjność?

Technologia ta opiera się na rozpoznawaniu – klasyfikacji – produktów za pomocą danych napływających z zamontowanych w sklepie kamer z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Rozwiązanie pozwala bezproblemowo i szybko obsłużyć zakupy, nawet te robione przez grupę osób. Dla tego skomplikowanego systemu żadnego problemu nie stanowią takie zachowania konsumentów, jak choćby odkładanie towaru na półkę czy jego zmiana w trakcie zakupów.

Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu. Nie muszą się zastanawiać, czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest 5 rano. To nowa wartość na rynku i uzupełnienie naszej oferty.

Jak duży był udział amerykańskiej firmy AiFi w przygotowaniu tego konceptu?

Ten innowacyjny projekt jest faktycznie efektem międzynarodowej współpracy Żabki Future z AiFi. Rozwiązanie to zostało opracowane w ramach Żabka Future. W Grupie Żabka jest to obszar rozwoju skupiający zespół, który odpowiada za wyszukiwanie, tworzenie, rozwój biznesów oraz narzędzi technologicznych i systemowych dla przyszłości. Obszarem tym kieruje Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Future.

Jak długo pracowaliście Państwo nad opracowaniem tego konceptu? Jak duży był zespół, który tym się zajmował i z jakimi wyzwaniami musiał się on zmierzyć podczas wdrożenia?

Nad konceptem Żappka Store pracowaliśmy blisko 2 lata, testując i udoskonalając wiele technologii. Na sukces tego projektu pracował interdyscyplinarny zespół osób, które w Grupie Żabka odpowiedzialne są m.in. za IT, logistykę, adaptację, ekspansję, formaty sklepów, obsługę klienta, HR, PR, marketing, a także specjaliści od prawa, podatków i handlu.

W jaki sposób rozwiązaliście Państwo kwestię płatności za zakupy?

Wygoda i łatwość korzystania z Żappka Store są podstawą tego konceptu. Aby skorzystać z oferty i wejść do Żappka Store wystarczy smartfon z zainstalowaną aplikacją żappka. Wcześniej należy zarejestrować się w module Żappka Store oraz aktywować usługę Żappka Pay, czyli nowoczesne i bezpieczne rozwiązanie płatnicze.

Łącząc offline z online Żappka Store buduje nowe zakupowe doświadczenia klientów

Przed wejściem do Żappka Store aplikacja żappka wygeneruje jednorazowy kod QR, który należy zeskanować. Po zeskanowaniu kodu, drzwi wejściowe do sklepu otworzą się. Gdy już jesteśmy w środku, należy po prostu wziąć z półki wybrane produkty i… wyjść.

Zamontowany w obiekcie – wspomniany już – system kamer, wykorzystujących rozwiązanie sieci neuronowych, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, jaką za te zakupy powinniśmy uiścić, po czym kwota ta – za pośrednictwem podpiętej do Żappka Pay karty płatniczej – zostanie automatycznie pobrana z naszego konta. Klient w aplikacji dostanie podziękowanie za zakupy oraz rachunek.

Ilu użytkowników ma aplikacja żappka? Czy planujecie Państwo dodać do niej w najbliższym czasie jakieś nowe funkcjonalności?

Korzysta z niej już ponad 6 mln użytkowników. W planach mamy jeszcze lepsze wykorzystanie potencjału tej aplikacji, która doskonale sprawdza się jako narzędzie komunikacji z klientami, pozwalające zwiększyć ich zaangażowanie i przywiązanie do marki.

Jak rozwiązaliście Państwo problem zachowania prywatności? W sklepie znajdują się przecież wspomniane już kamery…

Żappka Store zapewnia pełne bezpieczeństwo klientom. W obiekcie zamontowane są dwa rodzaje kamer – kamery AiFi, które nadzorują proces zakupów i rejestrują jedynie reprezentację klienta w formie modelu 3D oraz standardowy monitoring wizyjny. Kamery są widoczne, a klienci są informowani o ich wykorzystaniu dzięki stosownej wiadomości umieszczonej przy drzwiach wejściowych do Żappka Store.

Aby skorzystać z oferty i wejść do Żappka Store wystarczy smartfon z zainstalowaną aplikacją żappka. Wcześniej należy zarejestrować się w module Żappka Store oraz aktywować usługę Żappka Pay, czyli nowoczesne i bezpieczne rozwiązanie płatnicze. Przed wejściem do Żappka Store aplikacja żappka wygeneruje jednorazowy kod QR, który należy zeskanować. Po zeskanowaniu kodu, drzwi wejściowe do sklepu otworzą się. Gdy już jesteśmy w środku, należy po prostu wziąć z półki wybrane produkty i… wyjść.

Czy technologia opracowana przy tworzeniu Żappka Store będzie też wprowadzana w jakimś stopniu do sklepów tradycyjnych?

Koncept powstał w laboratorium technologicznym Grupy Żabka, w ramach którego są tworzone, testowane, a następnie wdrażane nowe rozwiązania cyfrowe. Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu. Nie muszą się zastanawiać, czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest 5 rano. To nowa wartość na rynku i uzupełnienie naszej dotychczasowej oferty. Żappka Store to format opracowany z myślą o lokalizacjach, w których nie ma możliwości otwarcia standardowego sklepu Żabka.

Kiedy możemy spodziewać się otwarcia kolejnych autonomicznych sklepów? Czy automatyzacja będzie teraz dominującym trendem w strategii dalszego rozwoju firmy?

W pierwszym tygodniu funkcjonowania Żappka Store w Poznaniu odnotowaliśmy spore zainteresowanie tym projektem. Do Żappka Store – z dnia na dzień – zagląda coraz więcej osób, dzieląc się z nami spostrzeżeniami na temat oferty i tego, jak można poprawić funkcjonowania tego miejsca. Obecnie wszystkie te sugestie zbieramy, myśląc już o rozwiązaniach, które będziemy wdrażać w kolejnych punktach. W planach mamy uruchomienie kolejnych Żappka Store w największych miastach w Polsce. Drugi, bezobsługowy punkt powstanie w Warszawie. Zakładamy, że w roku 2021 otworzymy kilkadziesiąt sklepów.

Czy Żabka Polska ma jakieś inne plany na rozwój e-commerce w najbliższym czasie?

W kolejnych miesiącach będziemy rozwijać nowe usługi i technologie ułatwiające zakupy. Testujemy m.in. rozwiązania z obszaru e-commerce i logistyki, które pozwalają rozwijać koncepcję bezpiecznych zakupów i tworzyć nowe możliwości dla klientów. Tyle mogę obecnie powiedzieć…

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *