Artykuł z magazynu ITwizRynekPolecane tematy
Lenovo rośnie dzięki przejęciom działu x86 IBM i Motorola Mobile
Z Andrzejem Sowińskim, dyrektorem generalnym Lenovo Polska, rozmawiamy o zmianach w strategii tej firmy m.in. w związku z przejęciem w tym roku od IBM działu serwerów x86 i rozwiązań pamięci masowych oraz Motorola Mobile od Google.
Lenovo przejęło od IBM serwery System x, BladeCenter, zintegrowane systemy Flex System oparte na architekturze x86, serwery NeXtScale oraz iDataPlex, a także związane z nimi oprogramowanie, rozwiązania sieciowe i usługi utrzymania. Jak dziś wygląda sytuacja firmy w Polsce i na świecie?
W Polsce połączenie zakończono 1 stycznia 2015 r. Gdy trwała integracja działu serwerów x86 IBM, na polskim rynku pojawiły się serwery marki Lenovo ThinkServer. Do tej pory nasz dział Enterprise sprzedawał głównie komputery PC. Teraz nasze portfolio poszerzyło się właśnie o serwery i pamięci masowe przejęte od IBM. W ramach transakcji z IBM, Lenovo będzie bowiem pełnić także rolę producenta OEM (Original Equipment Manufacturer – przyp. red.) oraz sprzedawcy części produktów z oferty pamięci masowych i oprogramowania IBM. W ofercie firmy są też pamięci masowe pochodzące z joint venture EMC i Lenovo. Dzięki temu możemy zaproponować rozwiązania zarówno dla klientów indywidualnych – podłączane do domowego routera, jak i dla przedsiębiorstw, w tym z segmentu Enterprise.
Celem, jaki sobie postawiliśmy na rynku serwerów x86, jest osiągnięcie tego, co już udało się na rynku PC. Na świecie mamy w nim rekordowy, 20-proc. udział. Jeśli chodzi o wielkość sprzedaży, Polska jest w czołówce 10 krajów, w których uzyskaliśmy 33-proc. wynik. W przypadku komputerów PC od kilku lat widać przestawienie się użytkowników na zakupy urządzeń mobilnych, choć w Polsce wciąż mocny jest rynek komputerów stacjonarnych. W tym konkretnym segmencie bardzo dobrze sprzedają się rozwiązania typu All-in-One, w którym mamy pozycję numer 1. Dlatego wciąż rozbudowujemy dotychczasową ofertę PC.
Celem, jaki sobie postawiliśmy na rynku serwerów x86, jest osiągnięcie tego, co już udało się na rynku PC. Na świecie mamy w nim rekordowy, 20-proc. udział. Jeśli chodzi o wielkość sprzedaży, Polska jest w czołówce 10 krajów, w których uzyskaliśmy 33-proc. wynik. W przypadku komputerów PC od kilku lat widać przestawienie się użytkowników na zakupy urządzeń mobilnych, choć w Polsce wciąż mocny jest rynek komputerów stacjonarnych.
Jaki udział w rynku serwerów Lenovo ma obecnie i jakie są prognozy po upływie roku?
Biorąc pod uwagę, że przyłączenie działu serwerów x86 nastąpiło na początku 2015 roku, jeszcze jest trochę za wcześnie na rozmowę o wynikach. Na pewno zakładamy duże wzrosty w tym segmencie rynku, a nasze oczekiwania mają silne podstawy. Po pierwsze, istniejąca już sieć sprzedaży IBM zostanie poszerzona o nasz kanał partnerski. Po drugie, o czym już wspomniałem, zwiększy się nasze portfolio produktowe. Choć nie ma jeszcze sprecyzowanych założeń w liczbach, mogę mówić o naszych aspiracjach – chcielibyśmy w ciągu 2 lat podwoić obroty.
Przed transakcją z IBM Lenovo także produkowało serwery. Jak są one pozycjonowane w stosunku do serwerów x86 dawnego IBM?
Po akwizycji Lenovo dysponuje kompletnym portfolio serwerów x86. System x jest adresowany bardzo szeroko. Od MSP począwszy, a skończywszy na organizacjach, które potrzebują bardzo wydajnych systemów, szytych na miarę. Najbardziej popularne, szeroko oferowane w modelu broadline są maszyny dla średnich organizacji – jedno- i dwugniazdowe serwery rack i tower. Następną podgrupę stanowią serwery blade – przejęte od IBM-a, mam tutaj na myśli głównie innowacyjne rozwiązania Flex System. Kolejną grupę stanowią rozwiązania tak zwanej wysokiej gęstości – NextScale, które do niedawna znajdowały zastosowanie w środowiskach akademickich, a w tej chwili pojawiają się w dużych centrach danych u większych dostawców internetu, w firmach typu Managed Service Provider, czy generalnie w przedsiębiorstwach, które poszukują rozwiązań o bardzo wysokiej wydajności, a jednocześnie dysponują małą przestrzenią. Oferta Lenovo ThinkServer – podobnie jak część serwerów System x – jest zaś kierowana do odbiorców z segmentu MSP. Uzupełniają się one, tworząc komplementarną ofertę kierowaną do szerokiej rzeszy odbiorców.
Jedną z grup rozwiązań przejętych od IBM są serwery tzw. wysokiej gęstości – NextScale, które do niedawna znajdowały zastosowanie w środowiskach akademickich, a w tej chwili pojawiają się w dużych centrach danych u większych dostawców internetu, w firmach typu Managed Service Provider, czy generalnie w przedsiębiorstwach, które poszukują rozwiązań o bardzo wysokiej wydajności, a jednocześnie dysponują małą przestrzenią.
W kontekście sprzedaży działu x86 mówi się również o udzielaniu licencji OEM i odsprzedaży wybranych urządzeń pamięci masowych i oprogramowania IBM. Na czym polega ta część transakcji?
Firmy Lenovo i IBM podpisały porozumienie, na mocy którego współpracują ze sobą w modelu OEM i resellerskim, dzięki czemu Lenovo oferuje klientom wybrane rozwiązania z zakresu pamięci masowych i oprogramowania. Dotyczy to głównie flagowej oferty Entry & Midrange Storage opartej na produktach z grupy IBM Storwize, napędów taśmowych LTO (Linear Tape Open) oraz elementów oferty aplikacji.
Jak wyglądają plany Lenovo w Polsce na najbliższy rok?
Wspominałem już o tym, co chcielibyśmy osiągnąć w kategorii serwerów. Jest to segment, który na pewno wymaga od nas dużej uwagi. Do sprzedaży rozwiązań serwerowych potrzebne są jednak rozbudowane kompetencje, co więcej – – ich ciągły rozwój. Dlatego w najbliższym czasie dział x86 będzie w centrum naszego zainteresowania. Mamy tutaj duże pole do popisu. Równocześnie na pewno będziemy starali się utrzymać obecną pozycję numer 1 w kategorii notebooków oraz rosnącej powoli, ale stabilnie kategorii All-in-One.
Poza częścią serwerów x86 Lenovo przejęło także niedawno od Google’a dział Motorola Mobile. Jak będzie zorganizowana sprzedaż produktów Motoroli, do jakich grup odbiorców są one kierowane?
Motorola to marka z ogromnymi tradycjami. Sprzedaż urządzeń tej firmy jest dla nas procesem niezwykle interesującym, bowiem w portfolio znajdują się produkty zarówno bardzo przystępne cenowo, jak i te klasy Premium. Dokładamy wszelkich starań, aby rozszerzyć sieć sprzedaży o nowych partnerów detalicznych. Współpracujemy też z operatorami telekomunikacyjnymi. Naszym celem jest umożliwienie polskim klientom jak najłatwiejszego dostępu do rozwiązań firmy Motorola. Już teraz można zauważyć większą obecność modeli Moto E, G czy Moto 360 na rynku.