Case StudyInfrastrukturaCIOPREZENTACJA PARTNERA

MAN Truck & Bus Polska usprawnił działanie systemów biznesowych za pomocą produktów ManageEngine

Case Study

W obliczu dynamicznego rozwoju firmy powstała potrzeba wdrożenia narzędzi wspierających obsługę zgłoszeń serwisowych oraz umożliwiających centralizację zarządzania infrastrukturą IT i komputerami osobistymi. Wybór padł na narzędzia ManageEngine, ponieważ świetnie sprawdzają się do tego typu zadań. Profesjonalne wsparcie kompleksowego wdrożenia zapewnia zespół firmy Engave oraz MWT Solutions.

MAN Truck & Bus Polska usprawnił działanie systemów biznesowych za pomocą produktów ManageEngine

MAN Truck & Bus to – znany na świecie – producent samochodów ciężarowych, autobusów, samochodów dostawczych, a także silników przeznaczonych m.in. dla przemysłu i zastosowań okrętowych. Polski oddział firmy specjalizuje się w sprzedaży pojazdów marki MAN i dystrybucji części zamiennych. Świadczy też usługi serwisowe. MAN Truck & Bus Polska zatrudnia ponad 500 osób, dysponuje 7 oddziałami i siecią warsztatów.

Na firmowe środowisko IT składa się kilkaset komputerów wykorzystywanych w wielu lokalizacjach w kraju, w tym w siedmiu odrębnych biurach, a także kilkadziesiąt serwerów spiętych siecią wykorzystującą etykietowanie MPLS. Za sprawne funkcjonowanie obszaru IT w MAN Truck & Bus Polska odpowiada kilkuosobowy zespół specjalistów. „Nasz zespół IT to obecnie 4 osoby, co – wobec skali działalności MAN Truck & Bus Polska – oznacza, że musimy działać w sposób efektywny i sięgać po wszystkie możliwe narzędzia wspierające i automatyzujące naszą codzienną pracę” – przyznaje Adam Bernatowicz, Head of Network Development and IT w MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o.

„Przyglądaliśmy się wielu dostępnym na rynku rozwiązaniom. Oprogramowanie ManageEngine mogliśmy jednak szybko, sprawnie i przy niskich nakładach wypróbować przed wdrożeniem. Mogliśmy też zweryfikować pełnię możliwości tego pakietu. Rozwiązanie urzekło nas tym, że da się je wdrożyć małymi krokami, ale w bardzo szerokim zakresie funkcjonowania organizacji IT” – przyznaje Adam Bernatowicz. Przeprowadzone testy skłoniły zespół IT firmy MAN Truck & Bus Polska do podjęcia decyzji o szerokim, ale etapowym wdrożeniu funkcjonalności narzędzi ManageEngine, które na polskim rynku oferuje firma MWT Solutions. W 2015 roku uruchomiono narzędzia wspierające obszar helpdesk.

Automatyzacja procesu zgłoszeń i realizacji wsparcia użytkowników

„Zaczęliśmy od bezpośredniego wsparcia użytkowników oraz systemu rejestracji zgłoszeń. Nowe narzędzia świetnie się sprawdziły, ponieważ zapewniały szerokie możliwości konfiguracji, a jednocześnie były łatwe do wykorzystania” – mówi Adam Bernatowicz. „Przewagą rozwiązania ManageEngine nad innymi rozwiązaniami wspierającymi operacje IT jest możliwość szybkiego wdrożenia i rozpowszechnienia podstawowej funkcjonalności w organizacji, a następnie stopniowego rozszerzania dostępnych narzędzi. Obecnie dostęp do zbudowanego w oparciu o środowisko ManageEngine systemu helpdesk mają wszyscy pracownicy firmy” – dodaje. Aktywnie z rozwiązania korzysta ok. 250 osób – wszyscy pracownicy centrali firmy i spora grupa kadry warsztatowej. Pracownicy wiedzą, że jest to jedyna i najlepsza ścieżka, aby uzyskać pomoc dotyczącą funkcjonowania infrastruktury IT.

W kolejnym etapie zadecydowano o uruchomieniu narzędzi samoobsługi pracowniczej na potrzeby scentralizowanego, bezpiecznego zarządzania danymi dostępowymi Windows Directory, a także funkcjonalności z zakresu zarządzania komputerami osobistymi i urządzeniami przenośnymi. „Rozwiązania Desktop Central oraz Mobile Device Manager były najłatwiejsze do wdrożenia, a jednocześnie – przyniosły nam największe korzyści. Desktop Central był strzałem w dziesiątkę. Jego wdrożenie, nauczenie się i pełne wykorzystanie zajęło nam może 2 miesiące. To było nic, biorąc pod uwagę skalę wszystkich korzyści” – twierdzi Adam Bernatowicz. Dziś rozwiązanie to wspiera zespół IT MAN Truck & Bus Polska w bieżącym zarządzaniu urządzeniami wykorzystywanymi przez pracowników.

Przedstawiciele MAN Truck & Bus Polska podkreślają, że rozwiązania wspierające bieżące zarządzanie urządzeniami końcowymi okazały się bardzo proste do uruchomienia. Przykładowo, wdrożenie rozwiązania klasy MDM zajęło niecały miesiąc.

Zautomatyzowanie i uproszczenie codziennych zadań zespołu IT

„Współpracę z Engave rozpoczęliśmy, mając już pierwsze doświadczenia z użytkowaniem ManageEngine w obszarze helpdesk. Wcześniej współpracowaliśmy bezpośrednio z producentem” – mówi Adam Bernatowicz. „Profesjonalne wsparcie ze strony zespołu Engave ułatwiło nam wdrożenie narzędzi ManageEngine w kolejnych obszarach” – dodaje. Specjalistom Engave powierzono m.in. proces analizy potrzeb, opracowania specyfikacji wdrożenia, a także prace konfiguracyjne. Uczestniczyli oni m.in. we wdrożeniu rozwiązań Mobile Device Manager i Desktop Central. „Przeprowadzona analiza i projektowe podejście do wdrożenia pozwoliły sprawnie uruchomić narzędzia umożliwiające scentralizowane, zdalne zarządzanie urządzeniami końcowymi w niezbędnej skali i przy zapewnieniu pełnej zgodności z firmowymi politykami m.in. w zakresie bezpieczeństwa. Rozwiązania wspierające zarządzanie komputerami osobistymi oraz urządzeniami przenośnymi istotnie wpłynęły na pracę zespołu IT w firmie MAN Truck & Bus Polska” – mówi Piotr Seferyński, System Administrator w Engave.

Rozwiązania ManageEngine umożliwiły scentralizowanie, zautomatyzowanie i uproszczenie codziennych zadań związanych ze wsparciem użytkowników oraz zarządzaniem 400 urządzeniami końcowymi wykorzystywanymi w MAN Truck & Bus Polska. „Kwestia zarządzania komputerami, ich aktualizacji, sprawdzenia polityk, wdrożenia zmian jest dziś realizowana przez jednego człowieka, który jeszcze ma czas na szereg innych zadań. MDM z kolei praktycznie sprowadza się do zarządzania katalogiem aplikacji, bo cała reszta odbywa się automatycznie. Dodanie nowego urządzenia jest tak proste, że nawet najbardziej zatwardziały przeciwnik IT radzi sobie z tym samodzielnie” – mówi Adam Bernatowicz. Według niego, rozwiązania ManageEngine pozwoliły na zapewnienie sprawnego funkcjonowania środowiska IT w MAN Truck & Bus Polska.

Scentralizowany kokpit menedżerski

Trwają natomiast działania mające na celu szerokie wykorzystanie rozwiązania OpManager Plus. „Pracujemy nad jego wykorzystaniem na potrzeby monitorowania wydajności i zarządzania infrastrukturą. Wyzwania związane z koniecznością uporządkowania twardej infrastruktury oraz jej szczegółowego odwzorowania w systemie są ciągle przed nami” – przyznaje Adam Bernatowicz. W kolejnym etapie planowane jest szersze wykorzystanie rozwiązań ManageEngine w obszarze zarządzania jakością usług oraz stworzenia bazy CMDB na potrzeby centralizacji danych o sprzęcie oraz konfiguracji. „Jak pokazuje praktyka, rozwiązania ManageEngine są bardzo użytecznym i efektywnym kosztowo ułatwieniem w realizacji codziennych obowiązków związanych z utrzymaniem i rozwiązywaniem problemów dotyczących funkcjonowania środowisk IT, w tym systemów o krytycznym znaczeniu dla użytkowników biznesowych. W Engave również korzystamy z tego typu rozwiązań – i stale rozszerzamy swoje kompetencje, aby jak najlepiej wspierać naszych klientów w dostarczaniu wartości biznesowej zbudowanej na technologiach IT” – mówi Adrianna Kilińska, prezes zarządu Engave. Firma ta wspiera MAN Truck & Bus Polska także w obszarze bieżącego zarządzania infrastrukturą na zasadzie outsourcingu obsługi wybranych obszarów funkcjonowania IT.

Wdrożone w MAN Truck & Bus Polska rozwiązania ManageEngine zapewniają m.in. mechanizmy raportowania o wszystkich sytuacjach krytycznych lub awaryjnych, które wymagają podjęcia działań ze strony zespołu IT. Generowane przez oprogramowanie ManageEngine raporty są wykorzystywane także pod kątem raportowania na potrzeby zarządu. Z kolei za pośrednictwem scentralizowanego kokpitu menedżerskiego możliwe jest m.in. zarządzanie politykami, uprawnieniami oraz aktualizacjami oprogramowania na poszczególnych komputerach. Dzięki temu możliwe stało się też ustandaryzowanie konfiguracji komputerów wykorzystywanych w firmie. „Jako zespół IT możemy realizować dodatkowe obowiązki bez konieczności zwiększania zatrudnienia i przy zapewnieniu sprawnego funkcjonowania systemów IT, od których zależy działalność biznesowa naszej firmy. W dzisiejszych czasach, biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju naszego biznesu, a także sytuację na rynku pracy, jest to bardzo znacząca korzyść” – przyznaje Adam Bernatowicz. „Mamy apetyt na więcej, tym bardziej że ManageEngine dobrze wypada pod względem efektywności kosztowej. Potencjał na dalsze podnoszenie efektywności widzimy w obszarze zarządzania infrastrukturą Microsoft na poziomie systemów operacyjnych, SharePoint i Exchange” – dodaje.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *