Branża ITRynekPolecane tematy
Marka ThinkPad świętuje 30. urodziny
Skierowane przede wszystkim do wymagających użytkowników biznesowych komputery z rodziny ThinkPad są dostępne na rynku od 3 dekad. Od 17 lat za rozwój tej marki odpowiada koncern Lenovo. Konferencja zorganizowana z okazji okrągłych urodzin marki ThinkPad była m.in. okazją do poznania historii komputerów z tej rodziny, ale także jej najnowszych członków, w tym wyposażonego w elastyczny ekran komputera ThinkPad X1 Fold 16.
“Przyspieszenie postępu technologicznego umożliwia nam podejrzenie prac technologii przyszłości, tworzonej przez inżynierów Lenovo. Jej najlepszym przykładem jest ThinkPad X1 Fold, pierwszy na świecie komputer z elastycznym ekranem, którego najnowszą wersję prezentujemy dziś po raz pierwszy w Polsce. Z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że jako Lenovo tworzymy rozwiązania, z których będą korzystać kolejne pokolenia” – podkreśla Wojciech Zaskórski, dyrektor generalny Lenovo Polska.
Marka ThinkPad powstała w 1992 roku, w ramach projektu badawczego IBM rozwijanego pod nazwą kodową Nectarine. Efektem ówczesnych prac był przenośny komputer, który trafił na rynek pod nazwą ThinkPad 700C. Komputer ten, wyposażony w procesor o taktowaniu 25Mhz kosztował wówczas ok. 4 tys. USD. Niezależnie od tego, zaprezentowane w październiku 1992 roku urządzenie na długie lata stało się synonimem komputera osobistego, a nawet symbolem statusu dla kadry zarządzającej na całym świecie.
Co ciekawe, pierwotną inspiracją dla stworzonego przez Richarda Sappera, projektu pierwszego komputera ThinkPad było japońskie pudełko bento, zaś sama marka nawiązuje do rozdawanych niegdyś pracownikom IBM notatników z wytłoczonym na froncie hasłem “Think”.
Rozwijana pierwotnie przez firmę IBM i w 2005 roku odkupiona przez koncern Lenovo marka ThinkPad obecnie ma wyznaczać trendy m.in. w zakresie wytrzymałości, użyteczności, a także innowacji technicznych komputerów osobistych. Przedstawiciele firmy Lenovo podkreślają, że za sprawą długowieczności, sprzęt z rodziny ThinkPad dobrze wpisuje się w zyskujące dziś na znaczeniu potrzeby biznesowe w zakresie zrównoważonego rozwoju. Warto dodać, że rozwojem sprzętu z rodziny ThinkPad niezmiennie od 30 lat kieruje Arimasa Naitoh, który w latach 90-tych szefował zespołowi IBM odpowiedzianemu za stworzenie pierwszego komputera tej marki.
Kolejne generacje komputerów z linii ThinkPad nierzadko wyznaczały kierunki rozwoju tego rodzaju sprzętu. Przykładowo, w 1994 roku na rynek trafił ThinkPad 775CD – pierwszy komputer przenośny wyposażony w zintegrowaną stację dysków CD, a dwa lata później zadebiutował ThinkPad 850, który jako pierwsze urządzenie w swojej klasie posiadał zintegrowaną kamerę wideo.
Obecnie, nowe generacje urządzeń z rodziny ThinkPad również zyskują nowe, nierzadko mocno innowacyjne rozwiązania i funkcjonalności odpowiadające aktualnym trendom oraz potrzebom użytkowników. W ubiegłym roku koncern Lenovo zaprezentował ThinkPad X1 Fold – pierwszy na świecie komputer przenośny ze składanym ekranem.
“Rodzina ThinkPad od 30 lat jest wzorcem komputera osobistego. Komputery ThinkPad zmieniły nasze myślenie o komputerze osobistym. Jednocześnie marka ThinkPad dała początek kilkunastu liniom produktów Think, które opierają się tych samych fundamentach – innowacyjności, użyteczności oraz wytrzymałości” – podkreśla Adam Dyszkiewicz, Business Development Manager w Lenovo Polska. Mowa tu m.in. o rozwiązaniach serwerowych ThinkSystem i ThinkServer, zaprojektowanych pod kątem wykorzystania na brzegu sieci urządzeniach ThinkEdge, najmniejszych na świecie stacjach roboczych ThinkCentre Tiny, czy wspierających pracę zdalną i hybrydową rozwiązaniach linii ThinkSmart, a także laptopach ThinkBook. Poszczególne rozwiązania posiadają również liczne certyfikaty potwierdzające zgodność z najbardziej rygorystycznymi normami, przykładowo, w kontekście wspomnianej wytrzymałości czy bezawaryjnej pracy nawet w niekorzystnych warunkach otoczenia. W ciągu ostatnich 30 lat na świecie odbiorców znalazło ponad 200 mln laptopów marki ThinkPad.
Podczas specjalnej wystawy towarzyszącej obchodom 30-lecia marki ThinkPad zaprezentowano m.in. wiele historycznych modeli, w tym ThinkPad T41, 570 oraz X300, a także szereg nowości, jak ThinkPad Z16, X1 Carbon 10. generacji, X1 Nano 2. generacji.
Po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano również drugą generację komputera X1 Fold – ThinkPad X1 Fold 16.
Z okazji 30. rocznicy debiutu rynkowego marki ThinkPad na rynek trafiła też limitowana wersja modelu ThinkPad X1 Carbon 10. generacji. Z oficjalnych informacji wynika, że jubileuszowe egzemplarze tego modelu zostały wyposażone m.in. w tkaną z włókna węglowego górną pokrywę z logo nawiązującym do pierwszego wizerunku marki ThinkPad, a także unikalne i wymienne nakładki TrackPoint. Limitowana seria komputera ThinkPad X1 Carbon 10. generacji liczy 5 tys. egzemplarzy. Na polski rynek trafi 100 szt. jubileuszowej edycji komputerów ThinkPad.