Rynek
Najpierw Magento, teraz Marketo – Adobe na wielkich zakupach
Wszystko wskazuje na to, że Adobe zbroi się, by skuteczniej konkurować z innymi dostawcami narzędzi dla biznesu – w tym m.in. Salesforce i Oracle. Pod koniec września kierownictwo Adobe zadecydowało bowiem o przejęciu producenta oprogramowania dla sektora e-commerce – firmy Marketo. Kilka miesięcy temu częścią Adobe w podobny sposób stała się również, rozwijająca oparty na licencji open source system do zarządzania treścią, firma Magento.
Najnowsze doniesienia o przejęciu Marketo dla uważnych obserwatorów rynku nie były specjalnym zaskoczeniem – firma Adobe od dawna szykowała się do zaoferowania użytkownikom biznesowym pakietu oprogramowania, który kompleksowo realizowałby zadania związane z kreacją i zarządzaniem reklamami oraz kampaniami, analityką, a także wszelkimi zadaniami z dziedziny e-commerce – od obsługi e-sklepów, po zarządzanie zamówieniami. Część kluczowych dla takiego pakietu aplikacji firma rozwijała sama (dość wspomnieć Photoshop, czyli jedno z najbardziej zaawansowanych wspierających kreację graficzną), inne postanowiła po prostu dokupić, przejmując producentów oprogramowania najlepiej pasującego do wizji kierownictwa Adobe.
Ogłoszona oficjalnie 20 września 2018 roku transakcja przejęcia firmy Marketo warta jest 4,75 mld USD – to rekord, bo Adobe nigdy wcześniej nie wydał tak gigantycznej kwoty na przejęcie innego podmiotu. Transakcja ma zostać sfinalizowana w czwartym kwartale roku 2018 fiskalnego Adobe, czyli do końca listopada br. Dla Adobe jest to kolejny etap realizowania nakreślonego powyżej planu – nabywając prawa do produktów Marketo, koncern będzie mógł uzupełnić swoją ofertę o narzędzia marketingowe, umożliwiające m.in. łatwe identyfikowanie i profilowanie klientów, kontaktowanie się z nimi poprzez kanały, takie jak: poczta elektroniczna, wiadomości SMS czy serwisy społecznościowe, a także o narzędzia z zakresu analityki biznesowej.
Wraz z firmą Marketo, Adobe pozyska również liczącą ok. 65 tys. użytkowników bazę klientów. Przedstawiciele przejmowanej firmy zapowiadają, że po zamknięciu transakcji dotychczasowi klienci Marketo mogli liczyć na ten sam poziom obsługi oraz jakości produktów, które jednak już wkrótce oferowane będą pod szyldem Adobe. Co więcej – wedle zapewnień produkty Marketo będą cały czas rozwijane zgodnie z zapowiedzianymi wcześniej – jeszcze przed informacją o przejęciu – planami.
Warto dodać, że kilka miesięcy temu kierownictwo Adobe podjęło decyzję o uzupełnieniu oferty w drodze kupna amerykańskiej firmy Magento. Wartość ogłoszonej w czerwcu br. transakcji sięgnęła 1,7 mld USD. Firma Magento od dekady rozwija autorską platformę handlu internetowego oraz, rozwijany na zasadach open souce, system CMS. Oba rozwiązania są przeznaczona zarówno dla firm działających w modelu B2B, jak i B2C. Zostały wyposażone m.in. w rozbudowane narzędzia do zarządzania transakcjami, zamówieniami oraz analitykę bazującą m.in. na sztucznej inteligencji. Z rozwiązań Magento korzystają m.in. koncerny, takie jak: Canon, Helly Hansen, Coca-Cola czy Warner Music Group. Co ciekawe, dwie ostatnie firmy przez dłuższy czas używały jednocześnie zarówno rozwiązań Magento, jak i produktów Adobe.
Wiadomo, że rozwiązania Magento zostaną zintegrowane z oprogramowaniem oferowanym klientom w ramach usługi Adobe Experience Cloud. „Adobe jest liderem w dziedzinie kreacji treści, marketingu, analityki, a teraz – dzięki przejęciu Magento – również w segmencie handlu, pozwalając tym samym naszym klientom na korzystanie w czasie rzeczywistym z całego wachlarza nowoczesnych narzędzi biznesowych” – komentował niedługo po ogłoszeniu planów przejęcia Magento Brad Rencher, wiceprezes Adobe i szef działu Digital Experience firmy.