Rynek
Od 8 listopada będzie można składać wnioski o nowe, biometryczne dowody osobiste
Odciski palców i odwzorowanie podpisu właściciela dowodu osobistego – to nowe elementy, które wkrótce znajdą się w warstwach elektronicznej i graficznej wydawanych w Polsce dowodów osobistych. “Odpowiednie rozwiązania techniczne zostaną wdrożone dzień wcześniej, 7 listopada” – ogłosili ministrowie Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Co istotne, w związku z wprowadzeniem nowych dowodów nie będzie konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów. Z dotychczasowego dowodu będzie można korzystać do czasu, aż minie jego ważność.
Rozwiązania dotyczące nowych dowodów osobistych wynikają z dostosowania prawa polskiego do wymogów prawa unijnego. Nowe dowody będą wydawane na 10 lat dla osób powyżej 12. roku życia, ponieważ będą one składać odciski palców. Dla osób do 12. roku życia dowód będzie wydawany z kolei na 5 lat, bez pobierania odcisków palców. “Nowe rozwiązania pozwalają odpowiednio zabezpieczyć dowody osobiste w świecie, w którym bardzo wiele dokumentów jest fałszowanych. Taka sama procedura jest przy wydawaniu paszportów – obywatele są więc przyzwyczajeni do tej procedury” – powiedział minister Paweł Szefernaker
Przypomnijmy, że zmiany w dowodach osobistych to efekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 roku. Dokumenty z odciskami palców i podpisem właściciela miały być wydawane w Polsce od 2 sierpnia. Termin ten przesunięto jednak z uwagi na zastrzeżenia, co do bezpieczeństwa urządzeń do pobierania odcisków palców. Obecnie rozwiązano już ten problem.
“Sprzęt, który będzie wykorzystywany, gwarantuje bezpieczeństwo systemu teleinformatycznego, w którym będą czasowo gromadzone pobrane odciski. Polacy nie muszą więc obawiać się o bezpieczeństwo swoich danych” – zapewnił minister Janusz Cieszyński.
Skanery trafiły do gmin
Wszystkie skanery trafiły już do gmin. Jak poinformowano podczas konferencji, dostarczono ich dokładnie 7450 do 2479 lokalizacji. Obecnie trwają ostatnie testy tych urządzeń. Z kolei w pierwszej połowie października rozpocznie się dostawa 335 stacji mobilnych urzędnika. Są to urządzenia, które umożliwią oddanie odcisków palców przez osoby, które nie będą mogły osobiście udać się do urzędu gminy.
W nowym dowodzie, poza odciskami palców (w warstwie elektronicznej) i odręcznym podpisem właściciela dowodu (w warstwie graficznej) – będzie też kilka innych dostrzegalnych na pierwszy rzut oka zmian. Pojawi się m.in. oznaczenie państwa członkowskiego (na tle flagi Unii Europejskiej).
W związku ze zmianami w wydawaniu dowodów osobistych – od 27 lipca nie ma możliwości złożenia online wniosku o nowy dokument tożsamości, poinformowali urzędnicy. Można to zrobić tylko w urzędzie (wyjątkiem są sytuacje, w których – ze względu na np. chorobę, niepełnosprawność – nie jesteśmy w stanie tego zrobić).
Po wprowadzeniu nowych dokumentów – składanie online wniosku o dowód będzie możliwe wyłącznie w przypadku dokumentu dla dzieci do 12. roku życia. Od nich odciski palców nie będą pobierane.