BiznesProgramowanieRynekPolecane tematy
Oprogramowanie dla deweloperów bliżej zastosowań biznesowych
Kierunek rozwoju oferty firmy Atlassian jest dowodem na to, że narzędzia wykorzystywane dotąd głównie w środowiskach programistycznych sprawdzają się też w zastosowaniach typowo biznesowych. Kluczowe mają być m.in. mechanizmy pozwalające usprawnić komunikację, automatyzować typowe działania oraz tworzyć firmowe bazy wiedzy.
Okazją do poznania możliwości nowych wersji oprogramowania australijskiego producenta była czerwcowa konferencja Improve Business with Atlassian Tools. “Oprogramowanie zmienia otaczającą nas rzeczywistość w podobny sposób, jak zmieniło ją upowszechnienie telefonii komórkowej. Aplikacje stają się częścią kolejnych obszarów naszego życia. Przykładowo, oprogramowanie wbudowane w nowe auto przeciętnej klasy składa się z większej ilości kodu niż Facebook i LinkedIn razem wzięte” – mówi Vladimir Cavalcanti, odpowiedzialny za rozwój działalności firmy Atlassian m.in. na polskim rynku. Według niego rosnąca powszechność wykorzystania różnego rodzaju aplikacji i systemów wbudowanych oznacza wzrost wymagań stawianych twórcom oprogramowania. “Aby sprostać nowym realiom rynkowym programiści i deweloperzy muszą coraz częściej wspólnie pracować z rozproszonych geograficznie lokalizacji, muszą się komunikować, dzielić wiedzą i szybko rozwiązywać problemy. W tych właśnie obszarach jest miejsce dla rozwiązań firmy Atlassian” – dodaje Vladimir Cavalcanti.
Obecnie firma Atlassian oferuje dziewięć rozwiązań wspierających różne obszary zarządzania projektami rozwojowymi, jakością, czy zasobami. Możliwości oprogramowania rodziny JIRA sięgają też obszarów takich jak budżetowanie, czy planowanie inwestycji. Na ofertę firmy Atlassian składają się też narzędzia wspomagające budowanie baz wiedzy, czy komunikację. Model biznesowy firmy Atlassian opiera się na współpracy z lokalnymi partnerami, którzy przejmują odpowiedzialność za sprzedaż, wdrożenia oraz tworzenie ewentualnych rozszerzeń funkcjonalnych. Pierwszym polskim partnerem australijskiej spółki jest firma InTENSO.
“Tym, z czego Atlassian nie jest jeszcze bardzo znany są narzędzia wspierające proces tworzenia oprogramowania. Ich idea opiera się na założeniu zmierzającym do tego, aby za pomocą tych samych zasobów lepiej realizować poszczególne etapy prac nad aplikacjami” – mówi Piotr Dorosz, prezes firmy InTENSO. Jego zdaniem narzędzia australijskiego partnera sprawdzają się również jako podstawa działań optymalizacyjnych – nie tylko w obszarze projektów programistycznych. “Jest wiele obszarów, gdzie spektrum zachowań optymalizacyjnych jest ogromne, ale przede wszystkim potrzebny jest pomiar efektywności. Bez takich pomiarów, jakkolwiek nie byłyby one obciążone błędami, nie ma możliwości odniesienia się do jakości aplikacji. Z drugiej strony potrzebna jest miękka metodyka zarządzania. Projekty informatyczne, a coraz częściej także biznesowe, mają to do siebie, że są realizowane przez specjalistów z różnych dziedzin – jeżeli ci specjaliści nie potrafią się między sobą dogadać to jest to poważny problem” – dodaje Piotr Dorosz. Według niego tym dwóm potrzebom biznesowym doskonale odpowiadają rozwiązania firm Atlassian.
Oferta rozwiązań australijskiego producenta jest stale poszerzana. W rozwój oprogramowania Atlassian zaangażowany jest ponad 700 deweloperów skupionych w globalnej społeczności. Z rozwiązań firmy Atlassian korzysta ok. 37 tys. przedsiębiorstw z całego świata – wśród nich Coca-Cola, eBay, Cisco, Salesforce, czy Facebook. Oferowane rozwiązania mogą przy tym być wykorzystywane lokalnie, z chmury lub w modelu pośrednim. Możliwości oprogramowania firmy Atlassian mogą być też rozszerzone przez jedną z ponad 300 oferowanych obecnie, komercyjnych aplikacji oferowanych w ramach dedykowanego serwisu Atlassian Marketplace.
Sztandarowym narzędziem australijskiej firmy jest JIRA Service Desk – oprogramowanie wspierające optymalizację i zarządzanie zespołami deweloperskimi, raportowanie, wymianę informacji, czy budowanie baz wiedzy. “Dziś dajemy możliwość wykorzystania platformy JIRA poza światem IT. Wyposażone w nowy, zaprojektowany pod kątem użytkowników nietechnicznych, interfejs oprogramowanie JIRA Service Desk sprawdza się też w innych zastosowaniach – przykładowo w działach prawnych – niosąc za sobą możliwość zautomatyzowania i usprawnienia wielu zadań” – dodaje Vladimir Cavalcanti.
Zdaniem przedstawicieli firmy InTENSO aplikacje te dobrze sprawdzają się też w kontekście zarządzania informacjami oraz pracą. Pozwalają także budować narzędzia usprawniające komunikację w ramach organizacji. Przykładem takiego rozwiązania, jest prezentowane podczas czerwcowej konferencji, narzędzie stworzone na potrzeby firmy MetLife. Rozwiązanie wykorzystujące oprogramowanie JIRA Service Desk oraz JIRA Confluence pozwala zintegrować i spersonalizować kanały komunikacji z działem IT, wprowadzić kompleksowy system elektronicznego obiegu dokumentów oraz ograniczyć dokumentację papierową. Oprogramowanie wyposażono w intuicyjny, zlokalizowany interfejs graficzny i zintegrowano z usługami Active Directory. Zespół firmy InTENSO był także odpowiedzialny za przygotowanie dodatkowych funkcjonalności.