AplikacjeCDOInfrastrukturaPolecane tematy
Oracle: Chmura będzie zawsze koegzystowała z rozwiązaniami on-premise
Executive ViewPoint
Z Tomaszem Bochenkiem, dyrektorem generalnym Oracle Polska, rozmawiamy o rozwoju usług cloud computing, współpracy dostawców, koncepcji chmury hybrydowej i multicloud, ofercie chmurowej firmy Oracle w zakresie baz danych i aplikacji, rozwiązaniach typu Cloud at Customer, a także planach rozbudowy własnych centrów danych i usług Oracle Cloud Infrastructure.
Dla klientów, którzy chcieliby przenieść swoje aplikacje do chmury, eksperci Oracle przygotowali odpowiednie procedury i praktyki, pozwalające dokonać migracji na platformę Oracle Cloud Infrastructure w modelu „lift and shift”. Przeniesienie do chmury odbywa się wówczas bez żadnych modyfikacji aplikacji lub elementów technologicznych, przenoszą się także skojarzone licencje, które ma klient, a to na mocy programu Bring Your Own License. Z kolei narzędzia Soar to the Cloud wykrywają integracje i dostosowania w aplikacji lokalnej, wyszukują parametry konfiguracji i metadane oraz wykorzystują te informacje do automatycznego konfigurowania instancji systemu Oracle ERP Cloud. Rozwiązanie to redukuje aż o 30% czas i koszty przejścia aplikacji on-premise do chmury.
Jak z perspektywy Pana doświadczenia wyglądała ewolucja chmury w czasie ostatnich dwóch dekad?
Punktem zwrotnym było wejście w ten biznes Amazona w roku 2006. Firma miała już wówczas ogromne data center wykorzystywane na własne potrzeby. Były one budowane z myślą o gorączce świątecznych zakupów pod koniec roku, a w pozostałym okresie ich moc nie była stosowana. Naturalnym krokiem było więc udostępnienie nadmiarowych zasobów klientom zewnętrznym.
Wszystko zaczęło się od hostingu i sukcesu organizacji oferujących tego typu usługi. Trzeba pamiętać, że firmy hostingowe to pośrednicy, którzy sami nie rozwijali wykorzystywanych technologii. Jednocześnie po stronie klientów zaistniała potrzeba posiadania chmury obliczeniowej „od producenta”, stąd wejście na ten rynek firm takich jak Oracle.
Ostatnie kilka lat to okres dynamicznych zmian i pojawienie się na rynku kolejnych firm. Powodem szybko rosnącej popularności usług cloud computing jest też fakt, że analitycy finansowi zaczęli patrzeć na „nowoczesność” i perspektywy rozwoju ocenianych przez siebie przedsiębiorstw właśnie w kontekście poziomu wykorzystania usług cloud computing.
Jak ważne są dziś dla Oracle usługi oferowane w modelu chmurowym? Na rozwój jakiego typu usług dziś Państwo stawiają?
Usługi cloud computing są dla nas kluczowe. Coraz więcej klientów chce korzystać z rozwiązań chmury obliczeniowej. Coraz częściej są one stosowane także w kontekście rozwiązań o znaczeniu krytycznym. Jest to podstawowy kierunek rozwoju infrastruktury IT w firmach i organizacjach, a tym samym jest również najważniejszym elementem strategii Oracle.
Czy cloud computing ma szansę w przyszłości wyprzeć rozwiązania on-premise?
To już się dzieje. Pytanie, które należy sobie zadać to, gdzie jest granica, poza którą pozostaniemy wierni rozwiązaniom on-premise. Nie ma bowiem możliwości, aby cloud computing całkowicie wyparł rozwiązania IT przechowywane we własnym centrum danych. Moim zdaniem, chmura obliczeniowa będzie w przyszłości odpowiadać za zdecydowaną większość zasobów IT wykorzystywanych przez firmy i instytucje. W jednej ze swoich prezentacji Mark Hurd prognozował, że do 2025 roku nawet 80% wszystkich systemów i aplikacji używanych w firmach będzie działało w chmurze.
Czy można już kupić pełne portfolio rozwiązań Oracle – od mocy obliczeniowej, przez bazy danych, po dowolną aplikację biznesową – w chmurze?
Nie ma najmniejszego problemu, aby nasz klient – bazując tylko na naszych rozwiązaniach – stał się w 100% firmą Cloud Native. De facto mamy już takich klientów. Tego typu transformacji dokonał w Europie np. Circle K. Co ważne, firma ta dokonała tego procesu przy pomocy pracowników działu konsultingu Oracle Polska. Również wiele nowo powstających organizacji decyduje się, aby być Cloud Native, by nie budować własnych centrów danych, a jedynie kupować usługi w chmurze.
Jakiego rodzaju nowe usługi i produkty stają się osiągalne dzięki udostępnieniu ich za pośrednictwem chmury?
Przede wszystkim dzięki cloud computing klienci mogą mieć w krótkim czasie dostęp do ogromnej mocy obliczeniowej, czy to na potrzeby środowisk testowych, transakcyjnych, czy też analitycznych. Klient może w chmurze przetestować nowe rozwiązanie. Wcześniej nie byłoby to możliwe bez długiego procesu inwestycyjnego, związanego z budową lub rozbudową własnego centrum danych. Chmura daje też klientom możliwość testowania nowych usług.
Innym, bardzo ważnym aspektem usług cloud computing jest wysoki poziom ich bezpieczeństwa. Większość klientów nie jest w stanie zapewnić podobnego stopnia zabezpieczeń, bo ich po prostu na to nie stać. Tymczasem w przypadku dostawców usług cloud computing działa ekonomia skali. Koszty najbardziej zaawansowanych zabezpieczeń rozkładają się na wielu klientów.
W kontekście baz danych dużo dziś mówi się o – zaprezentowanej 2 lata temu przez Larry’ego Ellisona – Oracle Autonomous. Rozwiązania autonomiczne stały się elementem biznesowej rzeczywistości, także w Polsce. Jak je wykorzystać? Jaką wartość biznesową niosą? Jak je wdrażać?
Prostą analogią do Oracle Autonomous jest samochód autonomiczny. Z pewnością staną się one coraz bardziej popularne, masowo użytkowane, choć oczywiście nie każdy kierowca będzie chciał się do samochodu autonomicznego przesiąść. Nie każdy klient chce samodzielnie zajmować się zarządzaniem i optymalizacją swojej bazy danych. Oracle Autonomous może go odciążyć od tego typu zadań. Rozwiązanie to można porównać również do bolidów Formuły 1, gdzie sensory i narzędzia analityczne doradzają kierowcom co robić na torze. W przypadku rozwiązania Oracle robią to algorytmy sztucznej inteligencji.
W jaki sposób Oracle wspiera klientów w migracji do chmury? Z tego co wiem, oferują Państwo sprawdzone modele przenoszenia rozwiązań IT do chmury, a także – w przypadku systemów ERP – program SOAR…
Dla klientów, którzy chcieliby przenieść swoje aplikacje do chmury, eksperci Oracle przygotowali odpowiednie procedury i praktyki, pozwalające dokonać migracji na platformę Oracle Cloud Infrastructure w modelu „lift and shift”. Przeniesienie do chmury odbywa się wówczas bez żadnych modyfikacji aplikacji lub elementów technologicznych, przenoszą się również skojarzone licencje, które ma klient, a to na mocy programu Bring Your Own License. Z kolei Soar to the Cloud, to zestaw narzędzi ułatwiających migrację z lokalnych aplikacji biznesowych Oracle do chmury. Narzędzia te wykrywają integracje i dostosowania w aplikacji lokalnej, wyszukują parametry konfiguracji i metadane oraz wykorzystują te informacje do automatycznego konfigurowania instancji systemu Oracle ERP Cloud. Rozwiązanie to redukuje aż o 30% czas i koszty przejścia aplikacji on-premise do chmury. Firmy korzystające z podejścia Oracle SOAR mogą przeprowadzić upgrade do aplikacji Oracle Cloud w ciągu zaledwie kilku miesięcy. I będzie to ostatni upgrade, jaki kiedykolwiek wykona klient, bo w chmurze aktualizacje wykonywane są automatycznie, nawet kilka razy w ciągu roku, praktycznie bez konieczności angażowania pracowników klienta.
Do końca roku 2020 ma powstać 20 nowych regionów Oracle Cloud Infrastructure. Czy jest szansa, że jeden z nich będzie umiejscowiony w Europie Środkowo-Wschodniej?
Podczas tegorocznej konferencji Oracle OpenWorld ogłoszono, że do końca przyszłego roku powstanie 20 nowych regionów chmurowych. W ten sposób do końca 2020 roku na świecie będzie 36 regionów wyposażonych w najnowszą generację Oracle Cloud Infrastructure. Planiści Oracle dosyć enigmatycznie wypowiadali się o lokalizacjach, mówiąc, że oprócz Azji i obu Ameryk, będą one także umiejscowione w krajach Unii Europejskiej. Aby dowiedzieć się zatem, czy powstanie takie Centrum w naszym regionie, musimy jeszcze trochę poczekać. Sprawa jest otwarta, a goszczący ostatnio w naszym kraju Andrew Sutherland, szef sprzedaży technologii na region EMEA i AP, powiedział zagadkowo: „zależnie od popytu, będziemy nadal inwestować w budowę kolejnych ośrodków przetwarzania danych w różnych miejscach na świecie, mogę też potwierdzić, że Polska jest dla nas ważnym regionem”. Tak więc – poczekamy, zobaczymy…
Oracle coraz częściej stawia na partnerstwa z firmami, z którymi w przeszłości konkurował. Przykładem jest ogłoszona – właśnie w obszarze rozwiązań chmurowych i ich integracji – współpraca z Microsoftem. Dlaczego jest to tak ważne dla Państwa klientów?
Chmura diametralnie zmienia rynek IT. W dawnym świecie byli producenci i integratorzy. Integratorem mógł być także klient. Dziś klient nie chce odpowiadać za tego typu projekty, tym bardziej że – w przypadku usług cloud computing – nie ma wpływu na środowisko IT, z którego korzysta. Kontrolę nad nim ma bowiem dostawca chmury obliczeniowej. Aby zdjąć z klienta prace związane z integracją rozwiązań cloud computing, konieczna jest współpraca dostawców tego typu usług. Świadomość tego jest nie tylko po stronie Oracle, lecz także i innych firm, w tym Microsoft, z którym w czerwcu 2019 roku podpisaliśmy umowę o współpracy.
Kiedyś dużo mówiło się o chmurze hybrydowej, łączącej rozwiązania on-premise z chmurą publiczną. Obecnie dominującym jest hasło multicloud. Jak do tych trendów podchodzi Oracle?
Chmura hybrydowa jest, działa i w przyszłości będzie powszechnie stosowana. Nie wyobrażam sobie bowiem, aby bank przeniósł do chmury system core banking. Z pewnością jednak będzie mógł w chmurze publicznej korzystać z dodatkowych funkcjonalności, np. związanych z rozpoznawaniem mowy, czy też w chmurze testować nowe rozwiązania. Jeśli będzie wykorzystywał do tego kilka usług chmury publicznej, będziemy mówić o multicloud.
Do jakich klientów kierowane są usługi Oracle Cloud at Customer?
Jest wielu klientów, z różnych sektorów, którzy chcieliby zastosować we własnym data center rozwiązania dostępne dotąd jedynie w ramach usług cloud computing. Cloud at Customer to de facto mini data center wstawiane do centrum danych klienta. Obecnie mamy dwa rozwiązania oferowane w ramach Cloud at Customer – technologie i aplikacje. Są to stosunkowo nowe usługi, więc cykl ich adaptacji po stronie klientów wciąż trwa. Rozmawiamy już jednak o sprzedaży tych usług – w kontekście aplikacji oferowanych w modelu Cloud at Customer – również w Polsce.