CIOPolecane tematy

Poczta Polska otwiera nowy rozdział cyfrowej transformacji

Poczta Polska rozpoczęła proces głębokiej modernizacji technologicznej. Dziś (18 listopada) w centrali spółki odbyło się pierwsze w historii wydarzenie pod nazwą IT Suppliers Day. To spotkanie z ponad 100 przedstawicielami blisko 70 firm technologicznych, telekomunikacyjnych i doradczych, które zainteresowane są udziałem w największym w ostatnich latach programie cyfryzacji spółki Skarbu Państwa.

Poczta Polska otwiera nowy rozdział cyfrowej transformacji

Spotkanie miało charakter otwarty, roboczy i konsultacyjny. Popłynął z niego jasny komunikat: Poczta Polska jest gotowa do cyfrowej transformacji. „To początek budowy długoterminowych partnerstw, które pomogą spłacić dług technologiczny Poczty i zbudować nowoczesne usługi publiczne” – mówią przedstawiciele Poczty Polskiej.

Poczta to jedna z największych instytucji w kraju, z ogromną infrastrukturą i dziesiątkami tysięcy użytkowników systemów IT, a więc partner o dużym potencjale biznesowym. Wchodzimy w etap intensywnej modernizacji technologicznej i poszukujemy partnerów, którzy pomogą wprowadzić ją na nowy poziom usług. Jesteśmy gotowi do innowacji, wdrożeń etapowych, współtworzenia rozwiązań oraz współpracy z najlepszymi” – powiedział Sebastian Mikosz, prezes Zarządu Poczty Polskiej.

Wdrożyliśmy już bardziej przejrzyste, przewidywalne i przyjazne procedury zakupowe, z jasną komunikacją potrzeb i wymagań. Współpraca z Pocztą to dla wszystkich partnerów również szansa na to, by mieć wpływ na jakość infrastruktury krytycznej państwa” – dodał.

Przebudowujemy samolot w locie” – podsumował krótko skalę wyzwań, z jakimi mierzy się firma Pawel Raczynski, Prokurent Zarządu w obszarze IT, Dyrektor Departamentu Transformacji Cyfrowej Poczty Polskiej. „Mamy do likwidacji ogromny dług technologiczny, np. 17, różnych systemów HR. Aby go zlikwidować w tym tygodniu uruchamiamy kilkanaście postępowań zakupowych w obszarze IT” – stwierdził Sebastian Mikosz.

Przetargi dotyczą one m.in. systemu HR (zastąpi 17 dziś funkcjonujących), systemu dla Contact Center, nowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz integracji systemów IT.

Nie zmienimy naszej organizacji, jeśli nie zaczniemy w końcu realizować projektów związanych z informatyzacją i cyfryzacją. Jesteśmy 3. pod względem wielkości pracodawcą w Polsce zatrudniając blisko 50 tys. osób, a jednocześnie firmą, która chyba najbardziej w Polsce opóźniła tego typu inwestycje” – dodał.

Nowe podejście do współpracy Poczty Polskiej z rynkiem IT

W trakcie IT Suppliers Day zaprezentowano filary strategii IT, planowane projekty oraz nowy model współpracy zakupowej. Kluczowe zmiany to m.in. uproszczenie procedur, jasne zasady przetargowe oraz większa elastyczność w zakresie pilotaży i wdrożeń etapowych.

Poczcie Polskiej zależy na przejrzystych, przewidywalnych i partnerskich relacjach z dostawcami. Aby tak było, Spółka przebudowała i uprościła procedury zakupowe. Współpraca z rynkiem ma być oparta na zaufaniu, efektywności i wspólnej odpowiedzialności za sukces.

„Poczta to tysiące użytkowników, wielkoskalowa infrastruktura, setki procesów do cyfryzacji. Dla firm technologicznych to nie tylko klient, to przestrzeń realnego wpływu na funkcjonowanie państwa i usług publicznych – powiedział Paweł Raczyński.

Początek głębokiej transformacji IT

IT Suppliers Day to element znacznie szerszego procesu. Poczta Polska równolegle realizuje inwestycje w automatyzację logistyki, cyfryzację usług i usprawnienie procesów operacyjnych.

W ramach Planu Transformacji rozpoczęto modernizację systemu sortowania przesyłek listowych, która obejmie sześć kluczowych lokalizacji w kraju. To projekt o dużej skali i strategicznym znaczeniu: ma zredukować koszty o nawet 100 mln zł rocznie, poprawić jakość doręczeń i wzmocnić zdolność operacyjną instytucji, która codziennie obsługuje miliony przesyłek.

Automatyzacja stanowi fundament nie tylko dla lepszej efektywności dzisiaj, ale również dla rozwoju e-Doręczeń i przyszłych usług cyfrowych – w modelu, który łączy bezpieczeństwo państwa z potrzebami klientów.

Paweł Raczyński wspomina o 5 obszarach zmiany w zakresie IT i cyfryzacji:

  1. Unowocześnienie środowiska IT i postawienie na standardowe aplikacje m.in. w obszarach HR, ERP czy CRM. Rezygnacja z budowy własnych rozwiązań. Jednocześnie ograniczenie 200 obecnych aplikacji do co najwyżej 100.
  2. Budowa Centrum Usług Wspólnych w zakresie centrum danych, Contact Center i cyberbezpieczeństwa. Jednocześnie postawienie na usługi chmurowe i hybrydowe.
  3. Wdrożenie koncepcji Data Governance i systemu Business Intelligence tak, aby można było podejmować decyzje w czasie rzeczywistym.
  4. Rozwój świadomości i kompetencji cyfrowych.
  5. Ostatnim jest szeroko pojęte cyberbezpieczeństwo.

Na Poczcie Polskiej zidentyfikowano także 100 kluczowych projektów, w tym 50 priorytetowych. 22 z nich dotyczy wdrożenia systemów centralnych, 20 eliminacji ograniczeń technologicznych (w tym przypadku najważniejsza jest budowa sieci SD-WAN, która połączy prawie 7000 placówek i oddziałów), a 8 poprawy bezpieczeństwa IT.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *