Nawet 92% Polaków kupujących w internecie, robi zakupy w e-sklepach raz w miesiącu lub częściej – wynika z najnowszego raportu „Zakupy online w Polsce 2020”, przygotowanego przez firmę ExpertSender. 31% badanych stwierdziło, że w ciągu miesiąca wydaje od 101 do 300 zł, a 28% ankietowanych wskazało na przedział kwotowy 301-500 zł. Najbardziej pożądanym udogodnieniem dla co piątego respondenta jest szybka i przewidywalna dostawa. Z kolei największym utrudnieniem wyskakujące reklamy na stronach internetowych – tak wskazało 15% badanych. Co ciekawe, e-koszyka z zakupami w ciągu miesiąca nie porzuciło tylko 9% ankietowanych.
Jak wynika ze wspomnianego raportu, 43% badanych deklaruje, że kupuje online od minimum 8 lat (22% od 4 do 8 lat). Zaledwie 3% osób robi zakupy online nie dłużej niż rok. Na e-zakupy decydujemy się obecnie bardzo często, co zapewne jest wynikiem pandemii COVID-19 i przymusowej kwarantanny społecznej. Tylko 8% ankietowanych stwierdziło, że kupuje online raz na kwartał lub rzadziej, podczas gdy 59% badanych twierdzi, że robi zakupy minimum raz w miesiącu, a 33% minimum raz w tygodniu. Inną kwestią są wydatki na zakupy w internecie. Poza wymienionymi wcześniej wartościami, warto też zauważyć, że ponad 500 zł miesięcznie i więcej wydaje nawet 22% osób – czytamy w badaniu.
W 2019 roku wartość polskiego e-commerce wyniosła 50 mld zł, a wzrost w bieżącym roku prognozowano na około 20%. „Obserwujemy wzmożony ruch w sklepach internetowych, dlatego wartość e-commerce w tym roku może być znacznie większa, niż pierwotnie przewidywano. Klienci chętnie kupują w internecie, tylko 1% ankietowanych twierdzi, że robi to raz na rok” — mówi Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender. „Natężenie zainteresowania e-handlem powoduje też zwiększoną konkurencję między sklepami internetowymi. Starają się one przyciągnąć nowych i zatrzymać istniejących klientów wszystkimi możliwymi sposobami. Pomocne w tym jest wykorzystywanie automatyzacji wielokanałowego marketingu” – dodaje.
Plaga porzuconych koszyków
Na decyzje zakupowe e-klientów wpływ ma szereg udogodnień. Jeszcze niedawno jednym z ważniejszych z nich był punkt stacjonarny e-sklepu, w którym klient może obejrzeć produkt i/lub odebrać go osobiście. Obecnie, jak wskazują autorzy badania, aż 64% ankietowanych twierdzi, że nie ma takiej potrzeby. Z drugiej strony, tym na co kładzie się szczególny nacisk, jest szybka i przewidywalna dostawa. To najczęściej wskazywana kwestia, która ma pozytywny wpływ na wybór e-sklepu – opowiedziała się za nią co piąta ankietowana osoba. Kolejnymi udogodnieniami, które zachęcają Polaków do zakupów online są: najniższa cena (16%), opinie o sklepie (14%) i dostępność wielu produktów (13%).
Wśród czynników, które mają największy wpływ na decyzje zakupowe, są także utrudnienia, które potrafią skutecznie odwieźć klienta od zakupu. I tak, znalazły się wśród nich: wyskakujące reklamy na stronie (15%), brak przewidywalnej lub darmowej dostawy (14%), reklamy nieinteresujących produktów (13%), powtarzające się reklamy (13%), skomplikowana strona internetowa (12%), brak ulubionych metod płatności (12%), utrudniony kontakt ze sprzedawcą/obsługą klienta (10%) oraz reklamy już zakupionych produktów (11%) – wynika z raportu.
Twórcy badania wskazują także na tzw. porzucone koszyki, czyli sytuacje, kiedy klient dodaje do koszyka produkt lub usługę, jednak nie decyduje się na zakup. Zachowanie takie jest dość częstym zjawiskiem i dużym wyzwaniem dla e-sprzedawców. Najlepiej obrazują to odpowiedzi ankietowanych, ponieważ aż 91% z nich zadeklarowało, że porzuciło koszyki w ciągu ostatniego miesiąca. Z kolei 35% respondentów deklaruje, że robi to dość często, a 18% twierdzi nawet, że bardzo często. Jednocześnie oznacza to, że nie zrobiło tego w ciągu ostatniego miesiąca tylko 9% badanych.
Najmniej popularne kategorie produktowe online
Wśród wielu dostępnych kategorii produktów online, klienci również mają swoje typy. Podczas gdy w jednych zakupy robione są często, w innych zaledwie sporadycznie. Respondenci zapytani o to, w których kategoriach nigdy nie zrobili e-zakupów, najczęściej wskazywali: samochody i części samochodowe (10%), materiały budowlane i wykończeniowe (9%), a także artykuły dla kolekcjonerów (8%). Z kolei najchętniej kupowano w takich kategoriach jak: książki, płyty i filmy, bilety do kina lub teatru oraz multimedia. Co ciekawe, 3% ankietowanych stwierdziło, że przynajmniej raz zrobiło zakupy w każdej z możliwych kategorii.