BiznesSztuczna inteligencjaRynek

Polacy coraz częściej wykorzystują AI w e-commerce podczas Black Friday i świąt

Niemal połowa Polaków używa sztucznej inteligencji podczas zakupów online – 24% do porównywania cen, a 19% do wyszukiwania ofert, wynika z badania SMSAPI. Unijna dyrektywa Omnibus ułatwia ocenę promocji: 6 na 10 osób rezygnowało z zakupów, gdy cena produktu była niższa w ciągu ostatnich 30 dni.

Polacy coraz częściej wykorzystują AI w e-commerce podczas Black Friday i świąt

AI zyskuje na popularności – 24% pyta ChatGPT o najlepszą cenę, 14% porównuje specyfikacje, a 19% szuka ofert. Jednocześnie ponad połowa (52%) jeszcze nie korzysta z tej technologii. Respondenci wiedzą, że sklepy wykorzystują AI (86%), ale martwią się o prywatność danych (35%), manipulację ofertami (31%) i błędy chatbotów (28%).

Podczas Black Friday i świąt najchętniej kupowana jest: odzież i obuwie (66%), elektronika (54%) i kosmetyki (42%). Najważniejszym kryterium jest cena (85%), przed darmową dostawą (55%) i walorami produktu (51%).

Najskuteczniejsze kanały informacji to spersonalizowany e-mail i media społecznościowe (po 40%), Google (33%) i SMS (25%). Zakupy odbywają się głównie na urządzeniach mobilnych – 3/4 respondentów woli smartfony i tablety, ceniąc wygodę i szybkość.

„Za chwilę miną trzy lata od pojawienia się pierwszej mocno niedoskonałej jeszcze wersji ChatGPT, a dziś już prawie połowa Polek i Polaków używa takich narzędzi podczas zakupów internetowych. Pokazuje to, że w tym obszarze jesteśmy bardzo otwarci na nowości. Nie chcemy by sklep online przypominał katalog wysyłkowy przeniesiony do internetu, tylko doświadczenie podobne do prawdziwych zakupów. To wyzwanie dla sprzedawców, którzy starają się odpowiedzieć na tę potrzebę udostępniając chatboty, albo dodając więcej interakcji do swoich kanałów kontaktu, przesyłając bardzo spersonalizowane e-maile lub zamieniając klasyczny SMS, wiadomościami RSC, które dają odbiorcom więcej możliwości interaktywnej reakcji” – komentuje Maja Wiśniewska-Hardek, Head of marketing w SMSAPI. „Black Friday i sezon świąteczny , to czas, kiedy konsumenci kupują zazwyczaj więcej niż zwykle, więc dla sklepów to dobry moment by wypróbować nowe rozwiązania” – podsumowuje.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *