BiznesRynek

Ponad 2,4 mld transakcji BLIK w 2024 roku i już 18,5 mln użytkowników

BLIK skończył właśnie dziesięć lat i jest jedną z najczęściej wybieranych metod płatności w Polsce. W ciągu tej dekady użytkownicy wykonali 7 mld transakcji, a ich łączna wartość zbliżyła się do biliona złotych. Z kolei w 2024 roku liczba transakcji wyniosła ponad 2,4 mld, co oznacza wzrost o 37% r/r, a ich wartość osiągnęła 347,3 mld zł (+43% r/r). 

Ponad 2,4 mld transakcji BLIK w 2024 roku i już 18,5 mln użytkowników

Popularność BLIKA nieustannie rośnie, a system przyciąga coraz więcej użytkowników. W 2024 roku ich liczba wzrosła do 18,5 mln osób, które każdego dnia realizowały średnio 6,6 mln transakcji. W najlepszym dniu wykonano 11 mln operacji, natomiast średnia kwota pojedynczej płatności przez cały rok to 144 zł.

Dynamiczny rozwój wyraźnie widać w sektorze e-commerce, który pozostaje kluczowym kanałem dla BLIKA. W 2024 roku użytkownicy zapłacili nim w sklepach online 1,2 mld razy (o 27% więcej w porównaniu do ubiegłego roku), a łączna wartość tych zakupów wyniosła 172,6 mld zł (+37% r/r). Z kolei średnia kwota płatności online sięgnęła 148 zł.

Wśród najczęstszych wydatków opłacanych BLIKIEM znalazły się usługi transportowe i należności za np. rachunki – liczba transakcji w tych dwóch kategoriach wzrosła rok do roku odpowiednio o 25 i 18 proc.

“Dziś jesteśmy jednym z kluczowych graczy cyfrowego ekosystemu finansowego w Polsce. Wartość transakcji BLIKIEM w e-commerce od początku działania na rynku przekroczyła już pół biliona złotych, co jest najlepszym dowodem na zaufanie użytkowników, którzy każdego dnia wybierają go do realizacji swoich transakcji. Z myślą o nich rozwijamy nasze rozwiązania, koncentrując się na podnoszeniu efektywności i wygody płatności. Usługi takie jak „BLIK Płacę Później” czy planowane wdrożenie płatności zbliżeniowych na iPhonach, to przykłady na to, że potrafimy odpowiadać na realne potrzeby klientów” – skomentowała Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

BLIK rozwija się także poza online

Od stycznia do grudnia ub.r. użytkownicy wykonali 576,8 mln transakcji w terminalach płatniczych (POS), co stanowi wzrost o 58% w porównaniu do 2023 roku. Blisko połowę (46%) z nich stanowiły płatności zbliżeniowe, których liczba w 2024 roku wzrosła ponad dwukrotnie, do 263,1 mln (+101% r/r). Wartość wszystkich transakcji contactless BLIKIEM w analizowanym okresie osiągnęła 11,7 mld zł, a średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 45 zł. Popularność tej usługi stale rośnie – na koniec roku aktywowało ją już 3,6 mln użytkowników.

W ubiegłym roku znacząco zwiększyła się także popularność przelewów na numer telefonu. Już co czwarta transakcja BLIKIEM była przelewem P2P, a łącznie zrealizowano ich 604,8 mln – co oznacza wzrost o 46% r/r. Średnio każdego dnia wykonywano 1,7 mln przelewów natychmiastowych, a przeciętna wartość pojedynczej transakcji sięgnęła 158 zł.

Z kolei od stycznia do grudnia ub.r. użytkownicy zrealizowali 70,4 mln operacji w bankomatach, co stanowi wzrost o 15% r/r. Wśród nich dominowały wypłaty (61,9 mln), choć liczba wpłat również była znacząca (8,5 mln). Średnia wartość transakcji w tym kanale wyniosła 705 zł.

Dalszy rozwój w Rumunii i na Słowacji

W 2024 roku BLIK kontynuował ekspansję zagraniczną i umacniał swoją pozycję na rynkach międzynarodowych. We wrześniu klienci Tatra banka na Słowacji zyskali możliwość płacenia BLIKIEM w e-commerce. Od tego czasu sieć sklepów systematycznie rośnie, aktualnie płatność jest dostępna w 75 sklepach – między innymi Reserved, Sinsay, eobuv, Hebe, Muziker czy Tous.

Ekspansja nabiera tempa również w Rumunii – tam spółka BLIK Romania S.A. uzyskała autoryzację Narodowego Banku Rumunii. To kluczowy krok, który otwiera drogę do rozpoczęcia działalności i pozwoli w najbliższym czasie na udostępnienie rumuńskim konsumentom wygodnych, bezpiecznych płatności mobilnych.

“Dekada obecności na polskim rynku pozwoliła nam zbudować solidne fundamenty i zdobyć cenne doświadczenia w rozwoju wszechstronnego rozwiązania, które sukcesywnie rozwijamy. 10 lat pracy ukształtowało nasze podejście do innowacji i efektywności, pokazując, jak tworzyć usługi, które pozostają aktualne w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Ekspansja zagraniczna jest dla nas naturalnym krokiem na tej drodze – start na Słowacji i uzyskanie zgody regulatora w Rumunii to nie tylko początek nowego etapu, ale także dowód na to, że nasz model jest skalowalny międzynarodowo i gotowy na nowe wyzwania. Zamierzamy w dalszym ciągu rozwijać BLIKA w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, wykorzystując doświadczenie zdobyte na dynamicznym, rynku polskim” – podsumował Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *