Rynek
Raport ClickMeeting: Najpopularniejsze trendy w webinarach
Jak wynika z najnowszego raportu ClickMeeting, tylko w marcu tego roku liczba wydarzeń organizowanych na platformie wyniosła 300 tys., co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku. Z grona użytkowników 36% wykorzystywało narzędzie do celów edukacyjnych.
Najbardziej spektakularny wzrost liczby wydarzeń organizowanych na platformie w marcu odnotowano w Polsce – wyniósł on 1156%. Jak wskazują autorzy badania, dało się również zauważyć przyrost zainteresowania spotkaniami online poza granicami naszego kraju. I tak, liczba webinarów w Niemczech zwiększyła się w tym samym okresie o 519, w Grecji o 868, a we Francji o 423%.
„Pandemia wymusiła zmianę wielu zachowań, a narzędzia do webinarów, takie jak ClickMeeting stanęły przed nie lada wyzwaniem. W marcu z dnia na dzień przybywało użytkowników naszej platformy – i w efekcie w tym miesiącu ich łączna liczba wyniosła 3 203 034. To spowodowało, że musieliśmy zwiększyć zasoby naszej platformy o 90%. W okresie pandemii zaobserwowaliśmy też wiele nowych trendów, jeśli chodzi o sposoby wykorzystania webinarów, do których musieliśmy się adaptować” – komentuje Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting
Krótsze spotkania, głównie do celów edukacyjnych i najczęściej we wtorki
Według danych platformy, średnia dzienna liczba spotkań organizowanych online w marcu tego roku wzrosła ponad 4 razy. Sięgnęła ona średnio blisko 8 tys. wydarzeń dziennie, podczas gdy rok wcześniej było prawie 2 tys. Okazuje się, że najpopularniejszym dniem spotkań użytkowników jest wtorek, czytamy w raporcie. Co ciekawe, pandemia wpłynęła na czas trwania spotkań online. Z jednej strony, skrócił się on średni z 85 do 77 minut, z drugiej natomiast, średni czas, który uczestnicy spędzili na oglądaniu i słuchaniu webinaru, zwiększył się z 53 do 56 minut. Co świadczy, że organizujemy krótsze konferencje, ale jesteśmy w stanie dłużej w nich uczestniczyć.
Z badania wynika, że webinary wykorzystywane są głównie do celów edukacyjnych. Szkoły i uniwersytety to 26% użytkowników, natomiast szkolenia i kursy online odpowiadają za 10% całości. Dodatkowo, na tle innych grup, wyróżniają się branże marketingowa i PR oraz IT – odpowiednio z 17 i 10% udziałem w gronie użytkowników. Jeśli chodzi natomiast o wielkość organizacji, które wykorzystują platformę, to nie ma tu zdecydowanego lidera. Według badania freelancerzy stanowią 18,66%, organizacje do 10 osób 14,89%, od 10 do 50 osób 22,91%, od 51 do 200 osób 22,59%, a firmy i instytucje powyżej 200 osób to 20,95%. Warto jednak zauważyć, jak podkreślają twórcy raportu, że 8 na 10 respondentów deklaruje, iż kiedy sytuacja na świecie się uspokoi nadal będzie korzystało z tego rozwiązania.
Automatyzacja webinarów i ich popularne funkcje
Okazuje się, że użytkownicy platformy szczególnie cenią sobie zestaw funkcji do automatyzacji, pozwalający im zaoszczędzić czas. Wykorzystanie webinarów na żądanie, czyli rodzaju wcześniej nagranego wydarzenia, które umożliwi uczestnikom dołączenie do niego gdziekolwiek i kiedykolwiek zechcą jest, jak wynika z badania, większe o 1100%. Automatyczne webinary , czyli te nagrane wcześniej, które mają mieć miejsce o wyznaczonej godzinie, są popularniejsze o 164%. Z kolei zainteresowanie automatycznymi wiadomościami przesyłanymi po spotkaniu oraz automatycznie wysyłane zaproszenia na nadchodzące wydarzenia wzrosły kolejno o 840 i 1310%, czytamy w raporcie.
Podczas pandemii spotkania musiały odbywać się przede wszystkim online, dlatego funkcje: współpracy, pracy nad projektami oraz przekazywania informacji w trakcie spotkań, cieszyły się jeszcze większym zainteresowaniem. Popularność opcji prezentacji wzrosła o 545%. Użytkownicy częściej o 726% wykorzystują też funkcji tablicy, która pozwala na notowanie i pisanie, wskazują autorzy analizy. Chętnie stosowane są również: udostępnianie pulpitu czy materiału na Youtube – wzrosty kolejno o 780 i 477%.
Przedstawiciele platformy wspominają także o opcji wydania certyfikatu po ukończeniu spotkania. To nowa funkcja, która była potrzebna, ponieważ zainteresowanie kursami online w czasie pandemii jest znacznie większe, a uczestnicy oczekują, że dostaną dokument, który potwierdzi ich udział w wydarzeniu. W tym wypadku zainteresowanie wzrosło o 995%. W czasie pandemii zwiększyło się także znaczenie funkcji umożliwiających interakcję z użytkownikiem. Jak wynika z raportu, są to na przykład: ankiety i testy, Q&A – tryb pytań i odpowiedzi czy Call-To-Action – zachęcenie do działania. Ich przyrost wzrósł średnio sześciokrotnie.