BiznesSztuczna inteligencjaRynekPolecane tematy

Retail pod presją? Czas na agentów AI

Rosnące koszty pozyskania klientów, zwroty towarów, inflacja, zacięta konkurencja oraz zmieniające się zachowania konsumentów powodują znaczące obciążenie marż – sprzedawcy detaliczni znajdują się pod coraz większą presją. Jak wynika z najnowszego raportu Salesforce Connected Shoppers, rozwiązaniem może być sztuczna inteligencja agentowa (AI agents). Nawet trzy czwarte przedstawicieli branży detalicznej uważa, że już w ciągu roku technologia ta będzie kluczowa dla utrzymania przewagi konkurencyjnej. Trzeba tylko zwiększyć zaufanie do agentów AI. Jak to zrobić?

Retail pod presją? Czas na agentów AI

Podczas gdy sklepy fizyczne nadal odgrywają ważną rolę, ich udział w zakupach spada – z 45% w 2024 roku do prognozowanych 41% w 2026. Jednocześnie wydatki cyfrowe konsumentów rozpraszają się między marketplace’ami, stronami detalistów, markowymi sklepami internetowymi i aplikacjami dostawczymi – zamiast koncentrować się w jednym kanale. Dlatego też detaliści stawiają obecnie na dwie główne strategie: sztuczną inteligencję oraz unified commerce – koncepcję integrującą kanały sprzedaży, dane klientów i operacje na jednej platformie. Takie podejście zwiększa produktywność i wspiera rozwój całej firmy.

Retail pod presją? Czas na agentów AI
Źródło: Salesforce

AI agents – nowe otwarcie dla handlu

Jak wynika ze wspomnianego raportu, detaliści zwiększają inwestycje w AI – 76% z nich deklaruje, że w ciągu roku przeznaczy na ten cel więcej środków. Obszarem, w którym sztuczna inteligencja agentowa znajduje najszersze zastosowanie, jest obsługa klienta. Agenci AI mogą automatycznie odpowiadać na zapytania, śledzić zamówienia czy obsługiwać zwroty przez całą dobę, odciążając tym samym pracowników, którzy mogą skupić się na zadaniach o wyższej wartości dodanej.

Jednocześnie detaliści planują wdrożenia agentów AI także w innych obszarach:

  • optymalizacji stron internetowych i kampanii marketingowych,
  • szkoleniu pracowników,
  • zarządzaniu stanami magazynowymi.

Unified commerce napędza efektywność agentów AI

Aby agenci AI mogli działać skutecznie, potrzebują dostępu do danych z różnych systemów. Lepsze i bardziej zintegrowane dane umożliwiają szybsze i bardziej spersonalizowane odpowiedzi. Tymczasem wiele systemów wciąż pozostaje od siebie odseparowanych, co stanowi wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i klientów.

  • 81% retailerów wskazuje, że nieefektywne procesy i technologie obniżają produktywność pracowników sklepów.
  • 49% klientów zrezygnowało z zakupu z powodu trudności w procesie zamówienia.

Dobrą wiadomością jest natomiast fakt, że aż 86% sprzedawców ma już wdrożone lub planuje wdrożenie strategii unified commerce. Dzięki połączeniu operacji międzykanałowych i międzydziałowych na jednej platformie można zwiększyć efektywność, poprawić doświadczenie klienta i maksymalnie wykorzystać możliwości AI.

Czy konsumenci są gotowi na erę AI?

Transformacja handlu nie dotyczy wyłącznie firm. Konsumenci również coraz częściej korzystają z AI – 39% z nich używa sztucznej inteligencji do odkrywania produktów, a wśród przedstawicieli pokolenia Z odsetek ten sięga aż 54%. Pokolenie Z jest dziesięciokrotnie bardziej skłonne do regularnego wykorzystywania AI niż baby boomers.

Jeśli chodzi o zastosowania agentów AI, konsumenci są szczególnie zainteresowani obsługą przez nie programów lojalnościowych i zwrotów. Drugim najważniejszym przypadkiem użycia AI z perspektywy klientów – zgodnym z priorytetami detalistów – jest obsługa klienta. Co więcej, 63% przedstawicieli pokolenia Z wyraziło chęć, by agenci AI mogli kupować produkty w ich imieniu.

Zaufanie ma jednak kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju tej technologii. Na pytanie, co zwiększyłoby zaufanie do agentów AI, konsumenci wskazali:

  • Ochronę prywatności i bezpieczeństwo danych.
  • Możliwość łatwego włączania i wyłączania funkcji.
  • Konieczność zatwierdzenia przed dokonaniem zakupu.
  • Przejrzystość co do sposobu wykorzystania danych.
  • Dostępność wsparcia ludzkiego w obsłudze klienta.

„Dane mówią jasno: zarówno detaliści, jak i konsumenci zmierzają w kierunku przyszłości z agentami AI. Sukces będzie jednak zależał od spełnienia potrzeb obu stron: stworzenia technologicznego fundamentu po stronie firm oraz zapewnienia zaufania i przejrzystości dla klientów” – podsumowuje Michelle Grant, dyrektor ds. strategii i analiz rynku detalicznego.

Badanie przeprowadzono wśród 8 350 konsumentów i 1 700 decydentów z sektora handlu detalicznego.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *