BiznesRynekPolecane tematy
Retail w 2025 roku – wyzwania legislacyjne i międzynarodowe napięcia będą wpływać na biznes
Wdrożenie systemu kaucyjnego czy przygotowanie na KSeF stawiają przed przedsiębiorcami wyzwania wiążące się z wysokimi kosztami. Dodatkowo, niepewność na arenie międzynarodowej, w tym ryzyko wojny celnej z USA i eskalujące napięcia związane z atakami hybrydowymi, tworzą atmosferę niepokoju. To może utrudnić dalszy rozwój rynku handlu detalicznego. Co muszą zrobić firmy, żeby sprostać tym wyzwaniom?
Według raportu RetailTech 2024 napięta sytuacja geopolityczna jest istotnym hamulcem rozwoju biznesu w handlu detalicznym. Jako przeszkodę wskazało ją 35% ankietowanych. Przy czym obawy te są bardziej widoczne wśród średnich firm (50-249 pracowników). Niestety, rok 2025 nie zapowiada znaczących zmian, a wręcz przeciwnie – może przynieść liczne wyzwania wynikające z globalnej niestabilności. Trwająca wojna w Ukrainie i napięcia między NATO a Rosją pogłębiają niepewność, która bezpośrednio wpływa na światowe rynki. Hybrydowe działania wojenne, takie jak cyberataki, akcje dezinformacyjne i sabotaż, mogą prowadzić do poważnych strat gospodarczych.
Na arenie międzynarodowej dodatkowym wyzwaniem jest polityka handlowa USA pod rządami prezydenta Donalda Trumpa. Zapowiedzi podniesienia ceł na import towarów z Unii Europejskiej zwiększają ryzyko wojny handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Europą. Według szacunków Instytutu Współpracy, wprowadzenie 60-procentowych ceł na import z Chin oraz podwyżek na towary z innych krajów, może obniżyć globalne PKB o 1% w przyszłym roku. A to oznacza straty rzędu biliona dolarów. Eksperci wskazują, że choć podniesienie ceł przez USA wpłynie negatywnie na polską gospodarkę, to obecność Polski w Unii Europejskiej łagodzi te skutki, ponieważ większość jej eksportu trafia na rynki europejskie.
“W obliczu tak dynamicznej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej, przedsiębiorcy z branży handlu detalicznego muszą opracowywać różne scenariusze działania, żeby skutecznie zabezpieczyć swoje interesy. Kluczowe jest dostosowanie technologii i procesów operacyjnych do zmieniających się warunków, by zachować elastyczność i reagować na nowe wyzwania. Tylko firmy zdolne do szybkiej adaptacji będą w stanie utrzymać swoją pozycję na rynku w tych burzliwych czasach” – komentuje Grzegorz Rogaliński, CEO Exorigo-Upos.
System kaucyjny, KSeF i dyrektywa CSRD zmienią zasady gry
Rok 2025 przynosi też zmiany legislacyjne, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży. Mowa np. o obniżeniu minimalnej składki zdrowotnej, która ma na celu odciążenie firm o niższych dochodach, co wesprze szczególnie małych i średnich przedsiębiorców. Zmiana ta nabiera dodatkowego znaczenia w kontekście regularnie rosnącej pensji minimalnej, która zwiększa koszty pracy dla pracodawców.
Inną ważną kwestią jest przesunięcie terminu wprowadzenia systemu kaucyjnego. Pierwotnie przepisy miały obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku, ale ostatecznie zaczną dopiero od 1 października 2025 roku. Z jednej strony daje to przedsiębiorcom dodatkowy czas na przygotowanie, ale jednocześnie wdrożenie tego rozwiązania będzie wymagało znacznych nakładów finansowych. Dla firm z branży retail oznacza to konieczność dostosowania procesów logistycznych i operacyjnych, co może być dużym wyzwaniem.
Rok 2025 będzie także kluczowy dla przygotowań do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie on obowiązywał w pierwszej kolejności przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł w br., a od 1 kwietnia pozostałych.
“Z naszych badań wynika, że w połowie 2024 roku 38% firm było gotowych na przejście na KSeF, podczas gdy reszta rozpoczynała proces dostosowywania systemów. Dla przedsiębiorstw, które zwlekały, nadchodzący rok stanie się okresem intensywnych inwestycji w cyfryzację i automatyzację procesów księgowych, co będzie miało strategiczne znaczenie dla ich przyszłej konkurencyjności” – wskazuje Grzegorz Rogaliński.
Większe przedsiębiorstwa zmierzą się z kolei z nowymi obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wymóg raportowania kwestii środowiskowych i społecznych wymusza na firmach większą transparentność i dostosowanie się do unijnych standardów zrównoważonego rozwoju. To też wiąże się z dodatkowymi kosztami i reorganizacją procesów.
To wszystko sprawia, że rok 2025 będzie kluczowym sprawdzianem zdolności adaptacyjnych branży i wymusi strategiczne podejście do inwestycji w innowacje oraz technologie.