PKN ORLEN rozpoczął czwartą rundę naboru projektów w ramach programu ORLEN Skylight Accelerator, skierowanego do startupów z całego świata. Firmy mogą odpowiedzieć na technologiczne i biznesowe wyzwania określone przez koncern w czterech obszarach: przemysł 4.0, cyfrowa i bezpieczna organizacja, nowoczesna stacja oraz klient przyszłości. Aplikować do programu można do 31 marca 2022 roku.
Jak wskazują przedstawiciele koncernu, współpraca ze startupami wpisuje się w strategię ORLEN2030, zakładającą wzrost jego innowacyjności. W ramach czwartej rundy programu, PKN ORLEN przygotował dla startupów kilka wyzwań technologicznych. W zależności od potrzeb obszarów biznesowych koncernu, w trakcie trwania naboru lista ta może się jeszcze wydłużyć. W tej rundzie firmy mogą aplikować m.in. na wyzwania związane z:
- analizą, monitorowaniem i kontrolą procesów produkcyjnych,
- opracowaniem narzędzia do rafinacji danych procesowych do celów optymalizacji,
- przygotowaniem platformy do automatycznego tłumaczenia i formatowania dokumentów,
- rozszerzeniem portfela usług komplementarnych na rzecz klientów obszaru detalicznego,
- automatyzacją obsługi klientów na stacjach paliw, w tym z wykorzystaniem robotów.
“Program ORLEN Skylight accelerator w ostatnim półroczu zbudował silną i rozpoznawalną markę nie tylko w Polsce, ale także na zagranicznych rynkach. Świadczy o tym duże zainteresowanie startupów. Jesteśmy atrakcyjnym partnerem biznesowym dla wielu młodych technologicznych spółek, ponieważ umożliwiamy im rozwój innowacyjnych projektów, które odpowiadają na różne, często bardzo wymagające wyzwania w takich obszarach, jak energetyka, produkcja petrochemiczna czy sprzedaż detaliczna” – mówi Łukasz Kopeć, kierownik Działu Innowacji i Akceleracji w PKN ORLEN.
Ponad 220 zgłoszeń i współpraca z 11 startupami
Przypomnijmy, że do tej pory odbyły się trzy rundy akceleracyjne, w ramach których wpłynęło ponad 220 zgłoszeń odpowiadających na prawie 60 wyzwań biznesowych i technologicznych. W wyniku analizy zaproponowanych rozwiązań, koncern zdecydował się na współpracę z 11 startupami. Obecnie PKN ORLEN jest na etapie realizacji kilku wdrożeń pilotażowych.
Jednym z nich jest nowoczesny, wirtualny wideobot dla klientów stacji paliw. Zaprezentuje on usługę Mikrofloty oraz krok po korku wskaże jak poprawnie wypełnić formularz dołączenia do usługi dzięki interaktywnym wideokanałom w aplikacji mobilnej, informują przedstawiciele koncernu. Cyfrowy przewodnik będzie dostępny poprzez zeskanowanie kodów QR znajdujących się w różnych miejscach na stacjach paliw.
Koncern wdraża również elektroniczny czujnik IOT, który wykrywa czynność otwarcia oraz zamknięcia zaworu w cysternie kolejowej, a także przesyła informację o zdarzeniu bezprzewodowo do odpowiednich służb PKN ORLEN.
Zastosowanie w koncernie może znaleźć także rozwiązanie wykorzystujące wizję komputerową i inteligentne algorytmy do zautomatyzowania procesu przygotowania produktów gastronomicznych na stacjach paliw. Ma to pozwolić na rozpoznanie konkretnego rodzaju produktu i określenie właściwego momentu jego wydania. Ponadto wygeneruje raporty zarządcze dotyczące całego procesu gastronomicznego, w tym możliwość oszacowania liczby przygotowywanych produktów w odniesieniu do natężenia ruchu na stacji paliw, wskazują specjaliści koncernu.
Startupy, których rozwiązania będą testowane w ramach akceleracji, uzyskają dostęp do niezbędnej infrastruktury operacyjnej, a także wsparcie ekspertów koncernu oraz mentorów zewnętrznych. Formularz zgłoszeniowy i informacje dotyczące prowadzonych naborów można znaleźć na stronie www.orlen.pl, w zakładce innowacje oraz na stronie akceleratora www.innowacje.orlen.pl