RynekPolecane tematy
Mistrzowie Kodowania – ruszyły zapisy do II edycji tego programu
II edycja programu będzie całoroczna i obejmie zasięgiem szkoły podstawowe i gimnazja, dla których organizatorzy przygotowują nowy program zajęć.
„Dla dokonania realnego postępu w edukacji konieczne jest wsparcie rozwoju umiejętności dzieci, a nie tylko wyposażanie szkół w nowoczesny sprzęt IT” – taki cel stawiają przed sobą inicjatorzy projektu. „Szkoły biorące udział w programie mogą liczyć, przez cały okres trwania programu, na wsparcie merytoryczne z naszej strony. Specjalnie dla nich została uruchomiona strona internetowa programu, linia telefoniczna oraz adres email, pod którym mogą uzyskać porady ekspertów” – dodają.
Dla najaktywniejszych szkół zaplanowane są też wizyty przedstawicieli organizatorów w szkołach oraz wsparcie promocyjne w lokalnych mediach. „Programowanie uczy wielu umiejętności, które są kluczowe w dzisiejszym świecie – świadomego korzystania z technologii, analizowania informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce, kreatywności, samodzielnego dochodzenia do rozwiązań i pracy w zespole. Dzięki programowaniu młody człowiek uczy się rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Nie jest tylko biernym odbiorcą technologii, ale potrafi sam z jej użyciem realizować własne projekty” – wyjaśniają cele projektu. “Zależy nam na tym, aby tak ważna dziedzina współczesnego życia nie była zarezerwowana tylko dla wybranych. Chcemy pokazać, że nauka programowania może być przyjemna i łatwa – zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela” – dodają.
Pierwszym językiem, którego uczniowie uczą się w ramach programu, jest Scratch, który został opracowany w Massachusetts Institute of Technology (MIT). Scratch jest środowiskiem przyjaznym uczniom szkół podstawowych, prostym w obsłudze, a przy tym bezpłatnym. Scratch to intuicyjny język programowania, pozwalający uczniom tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne projekty. Jego niewątpliwą zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń po uruchomieniu stworzonego przez siebie programu. Ma to niebagatelne znaczenie, gdyż uczniowie oczekują szybkich rezultatów swojej pracy. Ten sposób nauki pozwala też utrzymać ich uwagę i motywację do dalszego zgłębiania tajników programowania. „W II edycji zaplanowaliśmy dalsze poznawanie Scratcha przez uczniów szkół podstawowych – poziom podstawowy i zaawansowany, a dla uczniów gimnazjów zaproponujemy nowy, dedykowany specjalnie dla nich język programowania” – mówią organizatorzy.
Zadaniem nauczycieli w programie jest przeprowadzenie z uczniami (grupy powinny liczyć od 6 a 24 osób, wedle decyzji i możliwości każdej ze szkół) cyklu zajęć z programowania. W każdej szkole biorącej udział w programie zajęcia prowadzone są przez dwóch nauczycieli (choć dopuszczamy tutaj również inne warianty). Przed przystąpieniem do realizacji zajęć, nauczyciele biorą udział w bezpłatnym szkoleniu, podczas którego przejdą kurs programowania, który następnie powtórzą z uczniami w szkole.
II edycja programu skierowana jest do wszystkich uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych i nauczycieli uczących w tych klasach.
Po szkoleniu nauczyciele otrzymają dostęp do materiałów dydaktycznych: dokładne scenariusze zajęć, samouczki, filmy instruktażowe. Wszystkie materiały zamieszczone są na stronie Programu Mistrzowie Kodowania. Na tej stronie udostępnione jest również forum, za pomocą którego prowadzący zajęcia będą mogli wymieniać się doświadczeniami i komunikować z innymi nauczycielami. Będzie to także strona, poprzez którą nauczycielom udzielana będzie pomoc ekspercka, zarówno informatyczna, jak i dydaktyczna. Gdy zajdzie taka potrzeba, na prośbę nauczyciela zorganizowana zostanie także wizyta specjalisty w szkole, który na miejscu będzie mógł rozwiązać zaistniałe problemy i udzielić potrzebnych rad.
Rekrutacja do II edycji programu ruszyła 24 czerwca i potrwa do 10 września. Rejestracja do programu odbywa się na stronie Mistrzowie Kodowania.
Mistrzowie Kodowania – objęty patronatami Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwa Gospodarki – to program edukacyjny, który ma na celu popularyzację nauki programowania w polskich szkołach. Program prowadzony jest ze środków Samsung Electronics Polska w partnerstwie z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji”. Celem programu jest popularyzacja nauki programowania w polskich szkołach.
W pilotażowej edycji programu wzięły udział 34 szkoły ze wszystkich województw. Ponad 1200 uczniów z klas 4-6, którzy brali udział w pilotażu, uczyło się kodowania w języku Scratch. W kolejnej, I edycji wzięło udział już 120 szkół, jedna biblioteka publiczna i troje rodziców, którzy prowadzili zajęcia z programowania dla swoich dzieci oraz ich kolegów i koleżanek.
Umiejętności programistyczne pod okiem prawie 250 nauczycieli rozwija ponad 4000 dzieci. I edycja programu rozpoczęła się 1 marca, a zakończyła 13 czerwca 2014 r. Festiwalem Projektów, który odbył się w Warszawie. Podczas tej uroczystej gali szkoły i uczniowie zaprezentowali swoje prace programistyczne.