Sztuczna inteligencjaAplikacjeRynek

Rynek aplikacji AI powinien rosnąć rocznie o 40% do 2030 roku

Osiągnie wtedy wartość 30 mld dolarów – tak prognozuje firma Business of Apps, według której wyliczeń na koniec 2025 roku sektor ten wart będzie już 5,5 mld dolarów. Dla porównania, w 2023 roku przychody generowane przez rynek aplikacji AI wyniosły 1,8 mld dolarów. Z kolei według danych firmy badawczej Counterpoint Research, w 2028 roku 9 na 10 smartfonów o wartości powyżej 250 dolarów (około 1 000 zł) ma obsługiwać GenAI. Dane pokazują też, że Polacy wciąż mają dużo do zrobienia w kwestii cyfryzacji oraz adopcji sztucznej inteligencji w firmach, w tym tych produkcyjnych. 

Rynek aplikacji AI powinien rosnąć rocznie o 40% do 2030 roku

Chatboty stają się wszechobecne. Lawinowo rośnie liczba użytkowników oraz zapytań w programach, takich jak ChatGPT, Copilot czy Gemini. Jest to widoczne również w liczbie pobrań ChataGPT w sklepie Play, która przekroczyła 100 mln. Gemini od Google było pobierane w tym miejscu przez użytkowników ponad 50 mln razy. Natomiast Microsoft Copilot przekroczył liczbę 10 mln pobrań. 28 lutego sklep Google Play umożliwił instalowanie nowej aplikacji i modelu AI – Grok 3.

Rozwój software’u i aplikacji AI zwiększa zapotrzebowanie na sprzęt – w 2028 roku większość smartfonów będzie wyposażona w jednostki przetwarzania neuronowego (NPU).

„Dynamiczny rozwój generatywnej sztucznej inteligencji oraz aplikacji, które ją wykorzystują, nie byłby możliwy bez rozwoju hardware’u. To naczynia połączone. Według danych Counterpoint Research w 2028 roku 9 na 10 smartfonów o wartości powyżej 250 dolarów ma obsługiwać GenAI. Natomiast, jak wynika z danych IDC, dostawy komputerów nazywanych jako PC AI przekroczą w 2025 roku 100 mln sztuk, co będzie stanowiło 40% całego rynku. Według predykcji analityków tej amerykańskiej firmy badawczej, do 2028 roku liczba jednostek komputerowych obsługujących AI wzrośnie do 205 mln sztuk, rosnąc w latach 2024-2028 średniorocznie o 44% (CAGR). Uważam te szacunki za bardzo zachowawcze” – komentuje Karolina Pietz-Drapińska, Marketing & Digital Development Director w Komputronik S.A.

Czy Polacy i firmy są gotowe do używania GenAI?

W Polsce liczba firm, które wprowadziły zmiany operacyjne i organizacyjne oparte o sztuczną inteligencję wzrósł z 33% w 2023 do 40% w roku 2024, wynika z badania „Jak polskie firmy wdrażają AI”, autorstwa firmy EY. Z kolei 97% spośród dyrektorów biorących udział w badaniu „The Global GenAI Report 2025”, wykonanym na zlecenie NTT DATA przez firmę Jigsaw, spodziewa się realnego wpływu Generatywnej AI na procesy biznesowe w ich firmach. Z tego względu 99% z nich planuje dalsze inwestycje w rozwój tej technologii.

36% ankietowanych przez EY polskich firm nadal chce zwiększać swoje kompetencje, jednak napotyka na pewne wyzwania. Jednym z nich jest obawa i niechętne wykorzystywanie rozwiązań AI. Dotyczy to przeszło 1 na 5 pracowników (21%) organizacji biorących udział w badaniu.

Dla 80% ankietowanych biorących udział w badaniu firmy NTT DATA, bardzo ważna jest możliwość strategicznego skalowania modeli Gen-AI. To także najważniejszy czynnik brany pod uwagę przez partnerów technologicznych oceniających rozwiązania z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji.

„Dane z raportu The Global GenAI pokazują jasno, że 8 na 10 badanych ma świadomość, jak istotna w strategii biznesowej ich firm jest umiejętność rozszerzania skali poprzez wykorzystanie rozwiązań Gen-AI. Mają oni świadomość, że do odniesienia sukcesu konieczne jest zbudowanie trwałych fundamentów operacyjnych, organizacyjnych i technologicznych. Aby skalowanie było możliwe, warunkiem jest pełna adopcja rozwiązania czy usługi. Same szkolenia pracowników to za mało. Konieczna jest zmiana mentalności każdego pracownika, który wykorzystuje w swojej pracy duże modele językowe, niezależnie od tego, czy używa ich do generowania treści, obrazów, kodu programistycznego czy jeszcze innych zastosowań. Tylko wtedy przyniosą korzyści dla całej organizacji” – komentuje Edyta Gorzoń, ekspertka w zakresie adopcji usług Microsoft 365 Copilot z NTT DATA.

Rozwój i adopcja technologii szansą na pobudzenie polskiego przemysłu

W lutym br. (pierwszy raz od kwietnia 2022 roku) wskaźnik PMI dla polskiego sektora przemysłowego przekroczył 50., wynosząc dokładnie 50,6 pkt – podało na początku marca S&P Global. PMI to skrót od Purchasing Managers Indeks, co oznacza indeks nabywczy inwestorów. Dane te mogą sugerować poprawę, a nie regres w sektorze produkcyjnym.

Szansą na jeszcze większą poprawę sytuacji w polskiej branży produkcyjnej są wdrożenia nowych technologii oraz wykorzystanie ich potencjału. Jak twierdzą eksperci, sprawi to, że rodzime firmy wytwórcze staną się konkurencyjne na rynkach zagranicznych. „Wykorzystanie najnowszych rozwiązań prowadzi m.in. do automatyzacji i przyspieszenia procesów, co przekłada się na realne korzyści. Oczywiście to proces, który trzeba odpowiednio wcześnie zaplanować oraz znaleźć w budżecie środki na ten cel, a następnie przeprowadzić wdrożenie” – tłumaczy Krystian Stypczyński, Head of SAP Consulting w NTT DATA Business Solutions.

O ile większość firm produkcyjnych – szczególnie tych dużych – na stałe korzysta dziś z systemów do zarządzania procesami firmy, takich jak ERP (92% badanych), Business Intelligence (78%) czy platform CRM (72%), o tyle AI (44%) znajduje się dopiero na trzecim miejscu wśród innowacji IT wymienianych przez ich przedstawicieli. Istotniejszy dla 84% decydentów jest rozwój big data. Natomiast dla 62% – predykcyjne utrzymanie ruchu. To dane z raportu „Cyfryzacja przemysłu: rola zintegrowanych systemów zarządzania w firmach produkcyjnych w Polsce”, wykonanego na zlecenie NTT DATA Business Solutions.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *