Jak wynika z dziesiątej edycji raportu „E-commerce w Polsce 2022”, odsetek internautów, którzy deklarują kupowanie online ustabilizował się i wynosi obecnie 77%. Znacząco więcej osób dokonuje jednak zakupów na stronach polskich (75%) niż zagranicznych (32%). Tegoroczny raport to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a wyniki analizy wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów działających w ramach grupy roboczej E-commerce IAB Polska.
Zwiększona podczas pandemii popularność e-commerce utrzymała się, a osoby, które rozpoczęły korzystanie ze sklepów online ze względu na lockdowny lub obawy o swoje zdrowie, w dużej mierze pozostały przy tej formie zakupów, wskazują autorzy wspomnianego badania. I dodają, że kupowanie online jest postrzegane przez klientów jako wygodne i nieskomplikowane.
Wśród czynników, które motywują e-konsumentów do zakupów przez internet znalazły się m.in. dostępność całą dobę (75%) oraz brak konieczności jechania do sklepu (74%) – oba te motywatory wymieniali również respondenci w poprzedniej fali badania. W tym roku jednak zmienił się trzeci z najczęściej wskazywanych czynników – badani jako szczególnie motywujące wskazali ceny, atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych (67%). Istotność czynnika finansowego nie dziwi, szczególnie w obecnej sytuacji inflacyjnej – podkreślają twórcy analizy.
W tym roku po raz pierwszy zapytano respondentów o wpływ inflacji na ich zachowania zakupowe. I tak, 58% badanych zadeklarowało, że kupuje tyle samo, co zwykle, 28% odpowiedziało, że kupuje mniej, natomiast 14% – że kupuje więcej. Co ciekawe, zmniejszenie wydatków zadeklarowały szczególnie kobiety oraz badani w wieku 24-34 lat. Jeśli chodzi o planowane zakupy online, zdecydowanie większy odsetek badanych zapowiada ich ograniczenie.
“W raporcie prezentujemy analizę danych z badania Mediapanel, dotyczących popularności kategorii e-commerce. Uzupełnia ona wyniki badania ankietowego i pokazuje, że e-commerce jest jedną z ważniejszych kategorii w internecie. W czerwcu 2022 roku aż 92% polskich internautów odwiedziło w tym miesiącu przynajmniej jedną witrynę lub uruchomiło aplikację z kategorii ‘Zakupy online’, natomiast najpopularniejszym typem sklepów, poza sklepami marketplace, okazały się być sklepy odzieżowe” – skomentował Paweł Laskowski, prezes Polskich Badań Internetu.
W tegorocznym badaniu przyjrzano się również kwestiom ekologii i jej wpływowi na wybory klientów. Okazało się, że niemal dla połowy badanych wpływ formy dostawy i zwrotu na środowisko jest bardzo ważny (20%) lub ważny (26%), przy czym znów największą liczbę wskazań odnotowano w wypadku kobiet.
Po raz pierwszy w historii badania odnotowano także przewagę smartfona (75%) nad laptopem (73%, jeśli chodzi o urządzenia najczęściej wykorzystywane w procesie e-zakupów. O ile rok temu m-commerce był szczególnie popularny wśród młodych badanych, o tyle w tym roku jest to już trend obejmujący ogół respondentów.
Z raportu wynika również, że e-commerce nierozerwalnie łączy się z reklamą online. “Przedstawiciele grupy roboczej E-commerce IAB Polska przygotowali tę część raportu, w której zbadali, jak treści na blogach, opinie, influencerzy czy kontekst reklamy wpływa na decyzje zakupowe internautów i jaki do tej formy reklamy mają stosunek. “Jak wynika z badania, aż 51% respondentów zapytanych o to, czy kupili produkt na podstawie treści publikowanych w internecie, odpowiedziało twierdząco” – podsumowuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
Prezentowane w raporcie badanie zrealizowano w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI na reprezentatywnej próbie 1559 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano w czerwcu 2022 roku.